گزارشی از تیمارستان امین‌آباد در نخستین سال‌های آغاز به کار/ در هر ماه ۱۵۰ نفر در تهران دیوانه می‌شوند/ علاقه بیماران: سیگار و نامه

در حال حاضر در ۲۴ بخش زنانه و مردانه و اطفال بیمارستان رازی ۱۹۶۳ نفر بستری هستند که از این تعداد ۱۱۱۹ مرد و ۸۴۴ نفر زن و ۱۰۹ کودک می باشند که سن آن‌ها بین یک سال و نیم الی ۱۵ می‌باشد.

گزارشی از تیمارستان امین‌آباد در نخستین سال‌های آغاز به کار/ در هر ماه 150 نفر در تهران دیوانه می‌شوند/ علاقه بیماران: سیگار و نامه

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در تابستان 1343 منوچهر صیادی خبرنگار روزنامه‌ی کیهان روانه‌ی بیمارستان روانی رازی امین‌آباد شد تا گزارشی میدانی از آن‌جا تهیه کند. در آن برهه درست 5 سال از زمانی می‌گذشت که بخش عمده‌ی بیماران روانی پایتخت از بیمارستان روزبه به این مرکز انتقال داده شده بودند و حالا تیمارستان امین‌آباد میزبان نزدیک به دو هزار بیمار روانی بود. در ادامه شرح این گزارش را که یکم مرداد 1343 در کیهان منتشر شد، می‌خوانید:

جنون چیست؟ وقتی من در برابر چشم‌های خود دیدگان بی‌خیال دو هزار تن دیوانه را در بیمارستان روانی رازی دیدم از خود پرسیدم: «جنون چیست؟»و بعد به یاد کتاب‌ها و مقالاتی افتادم که درباره‌ی جنون خوانده‌ام و سرانجام به یاد جمله‌ی آن نویسنده افتادم که انجام کارهای خلاف عرف را جنون می‌داند و بی‌تردید همه‌ی کسانی که در امین‌آباد گرد آمده‌اند هیچ‌یک خود را دیوانه نمی‌دانند زیرا برای آن‌ها عرفی جز «عرف موجود» وجود ندارد.

پنج هزار دیوانه

به قول آقای دکتر طباطبایی رئیس پزشکی قانونی، در تهران بیش از پنج هزار دیوانه وجود دارد که فقط دو هزار نفر از آن‌ها شناخته شده و در بیمارستان‌های روانی به سر می‌برند. در حالی که 3 هزار نفر بقیه در میان خود ما زندگی می‌کنند.

در بیمارستان رازی

بیمارستان روانی رازی از موسساتی است که کار خود را به درمان بیماران عصبی اختصاص داده و در حال حاضر از مجهزترین سازمان‌های روانی در کشور ما می‌باشد. در این بیمارستان برای سرگرمی بیماران انواع و اقسام کارگاه‌های فنی و هنری ایجاد شده است تا بیماران به تناسب ذوق و سلیقه خود بتوانند سرگرمی مناسبی برای خود پیدا کنند و حساسیت درونی خود را به این طریق ارضا نمایند.

از جالب‌ترین کارگاه‌های این بیمارستان قسمت‌های نقاشی و آرایشگری است که در آن ساعت‌ها زنان و مردان بی‌خیال به ترسیم نقش‌هایی نامفهوم بر تابلوها و تزئین سر و صورت خود می‌پردازند.

پزشک و دکتر

نظری به آمار تعداد کسانی که در بیمارستان رازی بستری هستند می‌تواند نشان دهد که چگونه کسالت‌های روانی در میان طبقات مختلف روزبه‌روز زیادتر می‌شود. یک رقم تاییدشده حاکی است که در هر ماه به طور متوسط 150 نفر در تهران دیوانه می‌شوند که از این عده دست‌کم 30 نفر دارای تحصیلاتی بیش از دیپلم یا در آن حدود هستند.

در حال حاضر در 24 بخش زنانه و مردانه و اطفال بیمارستان رازی 1963 نفر بستری هستند که از این تعداد 1119 مرد و 844 نفر زن و 109 کودک می باشند که سن آن‌ها بین یک سال و نیم الی 15 می‌باشد.

در میان بیماران زن و مرد 12 مهندس، 7 پزشک، 5 لیسانسیه، 3 دانشجو و 32 دیپلمه وجود دارد که غالب اوقات آن‌ها در بیمارستان به مطالعه یا نقاشی و گفت‌وگو با یکدیگر می‌گذرد.

محبت، آزادی، کار

برای معالجه‌ی بیماران در بیمارستان رازی به گفته‌ی دکتر نظام رئیس بیمارستان سه اصل پیش‌بینی شده است که محبت، آزادی و کار می‌باشد. بیماران می‌توانند با آزادی هر کاری را که بخواهند انجام دهند به شرط آن که مزاحم دیگری نشوند.

اما گاهی اوقات هم که به اصطلاح «سیم‌ها درهم می‌شود» اتفاقاتی روی می‌دهد که جلوگیری از بروز آن را شاید بتوان غیرممکن دانست. از جمله وقتی که از کارگاه کفاشی دیدن می‌کردیم گفتند که «استادکار» این کارگاه در یک مبارزه‌ی تن‌به‌تن چند روز پیش از ناحیه‌ی دست مجروح شده است.

سیگار و نامه

«آقا یک سیگار بده» در کارگاه قالی‌بافی زنی از من سیگار خواست. از او معذرت خواستم زیرا سیگار نمی‌کشیدم و بعد راهنمایی که به همراه ما آمده بود اظهار داشت: «بیماران ما بیش از هر چیز به سیگار علاقه‌مندند و چشم‌به‌راه نامه‌هایی هستند که از دوستان‌شان می‌رسد و به همین جهت هر وقت غریبه‌ای به این جا وارد می‌شود قبل از هر چیز از او درخواست سیگار می‌کنند.

آرام‌اند

رئیس بیمارستان می‌گفت این‌جا خیلی آرام‌اند ناراحتی‌های زندگی آن‌قدر آنان را تحت فشار قرار داده است که وقتی به محیط آرام این‌جا می‌رسند ابتدا برای‌شان باورنکردنی می‌آید ولی پس از مدتی خو می‌گیرند و عادت می‌کنند. ما کوشش می‌کنیم از راه ابراز محبت اعتمادشان را جلب نماییم.

در حال افزایش است

به طوری که آمار اداره‌ی پزشکی قانونی نشان می‌دهد تعداد بیماران روانی در ایران رو به افرزایش است و در 3 ماه گذشته 1056 دیوانه از این اداره روانه‌ی تیمارستان شده‌اند در حالی که در سال گذشته فقط 829 نفر به تیمارستان‌ها اعزام گردیده‌اند.

42 سال پیش (1301 خورشیدی) جمعا 300 نفر دیوانه در تیمارستان‌های تهران به سر می‌بردند ولی در حال حاضر قریب 3000 دیوانه در تیمارستان‌ها زندگی می‌کنند.

آمار نشان می‌دهد که طی پنج سال گذشته 22 درصد از کل بیماران بستری‌شده جوانان مبتلا به جنون بودند.

در تحقیقاتی که یک پزشک فرانسوی به عمل آورد به این نتیجه رسیده است که در اجتماعات مختلف حداقل 36 و حداکثر 85 درصد مردم مبتلا به بیماری جنون جوانی هستند.

259

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر