ثبت اختراع عصاره لارو با اثرترمیم کنندگی زخم برای اولین باردردنیاتوسط عضوهیات علمی دانشگاه شهرکرد

دکتر مهران عربی عضو هیات علمی گروه زیست‌شناسی دانشکده‌ی علوم‌پایه دانشگاه شهرکرد عصاره لارو  morio  Zophobas با اثر ترمیم‌کنندگی زخم به‌ویژه انواع مزمن (مقاوم به درمان) در انسان و سایر جانوران برای اولین بار دردنیا را ثبت اختراع کرد

ثبت اختراع عصاره لارو با اثرترمیم کنندگی زخم برای اولین باردردنیاتوسط عضوهیات علمی دانشگاه شهرکرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری، دکتر مهران عربی عضو هیات علمی گروه زیست‌شناسی دانشکده‌ی علوم‌پایه دانشگاه شهرکرد عصاره لارو morio Zophobas با اثر ترمیم‌کنندگی زخم با هدف‌ ترمیم زخم به‌ویژه انواع مزمن (مقاوم به درمان) در انسان و سایر جانوران را ثبت اختراع کرد.

دکتر مهران عربیگفت: این ثبت اختراع و نوآوری، نتیجه چندین سال مطالعه و آزمایش بر روی تأثیر انواع عصاره‌های جانوری در بهبود و ترمیم زخم‌های پوستی در مدل‌های جانوری مختلف است که توسط تیم تحقیقاتی به سرانجام رسیده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد افزود: ترمیم زخم، فرآیندی فیزیولوژیک بوده که پس از بروز جراحت در پوست شروع می‌شود. استفاده از ترکیبات زیستی (عصاره‌های جانوری و گیاهی) به‌جای کاربرد داروهای شیمیایی درترمیم زخم از اهمیت زیادی برخوردار است.

دکتر مهران عربی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که لارو حشرات از پتانسیل زیادی در تکثیر سلولی و رشد بدن برخوردار هستند˓ بر همین اساس در این مطالعه اثرات عصاره بدن لارو سوسک morio Zophobas یا سوپر ورم (Superworm) به عنوان یک ترمیم‌کننده جدید و مؤثر درترمیم زخم‌های پوستی مورداستفاده قرار گرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد، افزایش بیان ژن‌های IGF و TGFβ همراه با بازآرایی‌های بهتر بافتی˓ افزایش سنتز کلاژن در موضع زخم و نیز تسریع در انقباض و بسته‌شدن زخم در پوست موش‌ها (در مقایسه با اثر پماد فنی تویین 1 درصد) را از مهم‌ترین کاربردهای این عصاره عنوان کرد.

دکتر مهران عربی در ادامه افزود: در طول درمان با این ترکیب دارویی˓ هیچ‌گونه حساسیت‌ پوستی و یا برجای گذاشتن اسکار (اثر زخم) در پوست مشاهده نشد. به دلیل بیولوژیک بودن ترکیبات مؤثر در این عصاره دارویی، بروز حساسیت‌های پوستی و نیز اختلالات رفتاری ناشی از کاربرد دارو منتفی خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد اظهار داشت: این نوآوری بر اساس طبقه‌بندی بین‌المللی در بخش نیازهای انسانی و زیر بخش سلامت و بهداشت قرار دارد و نتیجه این مطالعه می‌تواند درترمیم زخم به‌ویژه انواع مزمن (مقاوم به درمان) در انسان و سایر جانوران مورداستفاده بهینه قرار گیرد.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر