![سینمای ورشکسته فارابی؛ 127 میلیارد بودجه صرف شد، 38 میلیارد فروخت](/Upload/Public/Content/Images/1403/05/09/1857030378g.jpeg)
مهسا بهادری: زمانی که در حد فاصل یکم فروردین تا 31 خرداد سینمای ایران توانست 490 میلیارد تومان فروش داشت و 8 میلیون و 500 هزار مخاطب را به سینما آورد و همه مدیران دم از رونق سینما زدند و منتقدان این موضوع را نشان از رونق سینما ندانستند و گفتند تنها فروش سینما افزایش یافته است و این به معنی رونق سینما نیست. به طور مثال رضا درستکار در پاسخ به این پرسش که این آمار و ارقام و تفاوتی که نسبت به سال گذشته دارند و اینکه کل گیشه سینما در دست سه فیلم بود، حاکی از رونق و پیشرفت سینما است یا خیر گفت: «بعضی از مدیران سینما ادعا میکنند که در دوران ما رونق اتفاق افتاده است. اما ما در پاسخ به آنها و به صورت کاملا علمی میتوانیم بگوییم که اصلا چنین اتفاقی رخ نداده است. اولین نکتهای که برای رد این فرضیه وجود دارد؛ مسئله اضمحلال گسترده فیلمسازی و باختن قافیه به تعدادی فیلم بیکیفیت و نازل با عنوان فیلمهای طنز است که وهن هنر سینما هستند.میدان دادن صرف به تولید گسترده این نوع آثار فیک و مثلا کمدی، موجب ویرانگری در نظام تولید شده است. هیچ تهیهکننده و سینماگری نه دیگر میتواند و نه میخواهد به سمت ژانرهای واقعی سینما برود. این یک فاجعه ملی است که بعدها اثرش را میگذارد.»
این ماجرا تنها یک اشل کوچک شده از وضعیت سینمای ایران است که حتی مصادیق آن را در ارگانهای دولتی مثل فارابی هم میتوانیم پیدا کنیم.
بنیاد سینمایی فارابی در ادامه گزارشهای شفافسازی قراردادها و حمایتهای خود از آثار سینمایی، در راستای «ﻗﺎﻧﻮن اﻧﺘﺸﺎر و دﺳﺘﺮﺳﻲ آزاد ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت»، گزارش این حمایتها را از بهمن 1399 تا پایان تیر ماه 1403 منتشر کرد. در گزارش عملکرد مالی فارابی که به تازگی ارائه داده و حالا مروری داریم بر فرازهایی از عملکرد مالی سالهای 1401 و 1402 فارابی در زمینه تولید فیلمهایی که در جشنوارههای فیلم فجر به نمایش درآمدند و بعد هم روی پرده سینما آمدند. از این آمار تنها فیلمهای «آپاراتچی» و «کت چرمی» توانستند هزینه انجام شده را، در گیشه سینما بازگردانند و باقی فیلمها، حتی نتوانستد بخش کوچکی از بودجه دریافتی خود را به دست بیاورند.
نام فیلم |
بودجه فیلم |
میزان فروش |
سال اکران |
تعداد مخاطب |
سازنده |
سال ساخت |
آسمان غرب |
29میلیارد |
10 میلیارد و 260 میلیون تومان |
1403 |
241 هزار مخاطب |
حبیب والی نژاد |
1402 |
پالایشگاه |
24میلیارد+2میلیارد متمم+ 250میلیون فیلمنامه مجموع26 میلیارد و 250 میلیون تومان |
630 میلیون تومان |
1402 |
14 هزار مخاطب |
سعید سعدی |
1401 |
شماره ده |
14 میلیارد تومان |
530 میلیون تومان |
1402 |
13 هزار مخاطب |
ابراهیم اصغری |
1401 |
شور عاشقی |
13 میلیارد تومان |
830 میلیون تومان |
1403 |
22 هزار مخاطب |
داریوش یاری |
1402 |
بعد از رفتن |
11میلیارد/1401+ 900میلیون متمم در سال 1402 مجموع 11 میلیارد و 900 میلیون تومان |
یک میلیارد تومان |
1401 |
21 هزار مخاطب |
محمود بابایی |
1402 |
کت چرمی |
9میلیارد و 100میلیون |
14 میلیارد و 500 میلیون تومان |
1402 |
300 هزار مخاطب |
کامران حجازی |
1401 |
روایت ناتمام سیما |
6میلیارد و 600میلیون/1401+ 400میلیون متمم در سال 1403 مجموع 7 میلیارد تومان |
800 میلیون تومان |
1403 |
12 هزار مخاطب |
مجید رضابالا |
1401 |
آبیروشن |
6میلیارد تومان |
یک میلیارد تومان |
1403 |
15 هزار مخاطب |
محمدحسین میری |
1402 |
آپاراتچی |
6 میلیارد تومان |
6 میلیارد تومان |
1403 |
103 هزار مخاطب |
سجاد نصرالهی |
1402 |
جنگل پرتقال |
چهار میلیارد و 900میلیون تومان |
سه میلیارد تومان |
1402 |
64 هزار مخاطب |
رسول صدرعاملی |
1401 |
کل بودجه هزینه شده برای این ده فیلم سینمایی 127 میلیارد و 150 میلیون تومان بود اما تنها هزینهای که از فروش این فیلمها بازگشت 38 میلیارد و 550 میلیون تومان بود درواقع فارابی حدود سه برابر فروش اصلی برای فیلمها هزینه کرد.
245245