جهان بینی ضعیف انصارالله!

موضع قاطع انصارالله در دفاع از مردم مظلوم غزه در برابر حمله وحشیانه ارتش صهیونیستی جوامع اسلامی را در همه جهان اسلام تحت تاثیر قرار داد و موجب افزایش ناگهانی اعتبار و محبوبیت این سازمان یمنی شد.

جهان بینی ضعیف انصارالله!

گروهها و شخصیتهایی فراوانی در کشورهای مختلف اسلامی شجاعت و قاطعیت و قدرت انصارالله در برخورد با رژیم صهیونیستی را تحسین نموده و این امر در مدت کوتاهی این سازمان را به یکی از محبوبترین سازمانهای اسلامی جهان تبدیل نمود.

اقدامات و تحرکات انصارالله در بستن راههای آبی رژیم صهیونیستی و تعطیل کردن بندر جنوبی ایلات و فشار بر بنادر دیگر و نفوذ پهبادی اخیر این گروه به تل آویو انصارالله را شایسته این محبوبیت معرفی می نماید. اما در بحبوحه این مواضع شجاعانه نقطه ضعفی در رویکرد انصارالله به موضوع فلسطین و اسرائیل دیده می شود که با توجه به محبوبیت و مرجعیت کنونی این گروه می تواند به جبهه مقاومت آسیب برساند. براساس برخی مواضع انصارالله در چند ماهه اخیر به نظر می رسد این گروه توجه درخور به اهمیت وحدت و همبستگی کشورهای اسلامی در برابر اسرائیل نداشته و در مقام انتقاد از کشورهای اسلامی زبان تند و گزنده ای بکار می گیرد. در این برهه حساس از اوضاع فلسطین هر کمک کوچکی از کشورهای اسلامی (حتی کشورهای محافظه کار) می تواند به نجات مردم غزه کمک رساند و این با تقویت همبستگی و اتخاذ موضع مثبت و تشویق میسر است نه با بکارگیری لحن خشن و منفی که می تواند کشورهای اسلامی را از جبهه مقاومت دور نموده و بالطبع به اسرائیل نزدیک می نماید.

اسرائیل پروژه مشخصی برای درهم شکستن همبستگی اسلامی دارد و در این مسیر بر شکاف شیعه و سنی سرمایه گذاری زیادی نموده و تلاش دارد ایران و محور مقاومت را دشمن کشورهای سنی معرفی نماید. حملات لفظی تند علیه کشورهای سنی، به دلیل کم کاری در دفاع از مردم غزه، می تواند در این چارچوب مورد استفاده اسرائیل و دیپلماسی منطقه ای آن قرار گیرد. علاوه بر این رویکرد کلی انصارالله مشخصا برخوردهای تندی با برخی کشورهای اسلامی مانند عربستان، امارات و اخیرا ترکیه داشته است. ترکیه در جریان حمله اسرائیل به غزه یکی از پیشروترین مواضع را علیه اسرائیل و در دفاع از مردم فلسطین اتخاذ نموده است. این موضع قابل تقدیر دولت ترکیه دولت این کشور را به یکی از محبوبترین دولتهای اسلامی در فلسطین بدل نمود و از آن طرف ترکیه را در نوک پیکان حملات لفظی اسرائیل قرار داده تا جائیکه وزیرخارجه این رژیم اردوغان را با صدام حسین مقایسه نموده و سرنوشت صدام را به او یادآور شده است. اسرائیل همچنین خواهان اخراج ترکیه از ناتو شده است. در چنین شرایطی یکی از مسئولین انصارالله مواضع اخیر و ضداسرائیلی دولت ترکیه را منافقانه خوانده است! در این موضع گیری ترکیه احتمال کمک نظامی ترکیه به فلسطین را مطرح نموده بود.

در حالیکه مواضع ایران و ترکیه در قبال غزه و حتی لبنان به هم نزدیک می شود و این نزدیکی برای تل آویو بسیار نگران کننده است چنین اظهاراتی می تواند برای مقامات اسرائیل شیرین و امیدآفرین باشد. انزوای این سازمان در کوههای دورافتاده یمن نباید مانع دیدن همه افقها در دوردستهای جهان پهناور اسلامی شده و از طریق توجه مضاعف به مسائل کلان بین المللی و اوضاع خطیر تمامیت جهان اسلام جبران گردد. اگر انصارالله می توانست تمامی جهان اسلام، با همه عرض و طول آن، را ببیند احتمالا دچار چنین مشکلی نمی شد. از حمیت و احساس مسئولیت انصارالله انتظار می رود این سخن برادرانه را بشنود و با اصلاح مواضع خود (در قبال وحدت اسلامی) منشا خدمات بزرگتر و افتخارات بیشتری برای جهان اسلام و آرمان فلسطین شود.

* استاد مطالعات اسرائیل

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر