نتایج یک مطالعه تازه: یک نوع باکتری دهان می‌تواند تومورهای سرطانی را ذوب کند!

دانشمندان کشف کرده‌اند که یک نوع رایج از باکتری‌های دهان قادرند برخی تومورهای سرطانی را درمان و «ذوب» کنند.

نتایج یک مطالعه تازه: یک نوع باکتری دهان می‌تواند تومورهای سرطانی را ذوب کند!

به گزارش خبرآنلاین،بنا به نتایج این تحقیق، افرادی که به سرطان سر و گردن مبتلا هستند اگر غدد سرطانی آنها با باکتری فوزوباکتریوم آغشته باشد، نتایج درمانی بهتری خواهند داشت.

یورو نیوز در خبری نوشت: فوزوباکتریوم یک نوع باکتری است که معمولا در سلول‌های مخاط دهان یافت می‌شود و به تازگی تاثیر آن در از بین بردن برخی تومورهای سرطانی در مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه گایز و سنت‌ توماس و کینگر کالج لندن انجام شده، به اثبات رسیده است.

محققان پس از مشاهده یافته‌های مطالعه اظهار داشتند که از کشف قابلیت‌های باکتری فوزوباکتریوم، نوعی میکروب رایج در دهان، در از بین بردن برخی سرطان‌ها به شدت شگفت‌زده شده‌اند.

بر اساس یافته‌های این مطالعه، افرادی که به خصوص مبتلا به سرطان سر و گردن بوده و این باکتری در تومور آن‌ها یافت شده است، نتایج درمانی بسیار بهتری را داشته‌اند.

محققان پس از نتایج شگفت‌انگیز اولیه‌ای که از این مطالعه بدست آمد اکنون در حال بررسی دقیق مکانیسم‌های زیستی مرتبط با این پدیده یافته هستند.

دکتر میگوئل ریس فریرا، محقق ارشد این مطالعه و مشاور سرطان‌های سر و گردن در بیمارستان‌های گایز و سنت توماس می‌گوید: «در اصل، ما دریافتیم که وقتی این باکتری‌ها در سرطان‌های سر و گردن یافت می‌شوند، بیماران نتایج درمانی بسیار بهتری دارند. نکته دیگر این است که ما در حین کشت‌های سلولی متوجه شدیم که این باکتری قادر به کشتن سلول‌های سرطانی است.»

مدرس کینگز کالج لندن سپس تصریح می‌کند: «ما در حال کشف این نکته هستیم که چنین میکروب کوچکی طی چه مکانیسمی در داخل سرطان، باعث بهبود نتایج درمان می‌شود؟ بنابراین، اکنون به دنبال بررسی این مکانیسم هستیم و این می‌تواند موضوع مقاله جدیدی در آینده‌ای بسیار نزدیک باشد.»

وی در عین حال افزود: «تحقیق نشان می‌دهد که این باکتری‌ها نقش پیچیده‌تری نسبت به آنچه قبلا شناخته شده بود در ارتباط با سلول‌های سرطانی ایفا می‌کنند؛ به نحوی که نقش آنها در ذوب کردن سلول‌های سرطانی سر و گردن شگفت انگیز است. با این حال، این یافته باید با نقش شناخته‌شده باکتری‌های دهان در بدتر شدن وضعیت برخی دیگر از سرطان‌ها مانند سرطان روده کنار یکدیگر در نظر گرفته شود.»

دانشمندان از مدل‌سازی برای شناسایی آندسته از باکتری‌ها که نیاز بود جزئیات بیشتری از آنها مورد مطالعه قرار گیرد، استفاده کردند.

آن‌ها سپس اثر این باکتری‌ها بر سلول‌های سرطانی را در آزمایشگاه بررسی کرده و همچنین داده‌های 155 بیمار مبتلا به سرطان سر و گردن را که اطلاعات تومور آن‌ها به پایگاه داده «ژنوم سرطان اطلس» ارسال شده بود، مورد تحلیل و بررسی انجام دادند.

محققان با توجه به یافته‌های قبلی که نقش فوزوباکتریوم را در پیشرفت سرطان روده نشان می‌داد، انتظار نتیجه‌ای متفاوت را از این مطالعه داشتند.

محققان در مطالعات آزمایشگاهی مقادیر مشخصی از باکتری را در ظرف‌های پتری قرار داده و آن‌ها را به مدت چند روز رها کردند. هنگامی که آن‌ها برای بررسی تأثیر باکتری بر سرطان به آزمایشگاه بازگشتند، دریافتند که سلول‌های سرطانی تقریباً ناپدید شده‌اند.

آن‌ها دریافتند که پس از آلوده شدن سلول‌های سرطانی سر و گردن به فوزوباکتریوم، تعداد سلول‌های سرطانی زنده 70 تا 99 درصد کاهش یافته است.

تحلیل داده‌های بیماران نشان داد که افرادی که دارای باکتری فوزوباکتریوم در سرطان خود بودند، نسبت به افرادی که این باکتری را نداشتند، شانس بقای بیشتری داشتند.

محققان امیدوارند این یافته بتواند به درمان بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن، از جمله سرطان‌های دهان، گلو، حنجره، بینی و سینوس‌ها کمک کند.

233217