حال تولید استان گلستان خوب نیست

رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: شرایط استان برای تولیدکنندگان بسیار نامناسب است و آنها با کمبود انواع منابع در استان خودشان روبرو هستند.

حال تولید استان  گلستان خوب نیست

تولیدکنندگان با کمبود منابع روبرو هستند

تولیدکنندگان با کمبود منابع روبرو هستند

به گزارش خبرآنلاین رئیس اتاق بازرگانی گرگان در نشست هیئت رئیسه این مجموعه با اصحاب رسانه با تاکید بر اینکه وضعیت تولید در استان گلستان با توجه به شعار سال و تاکید مقام معظم رهبری، اصلا خوب نیست، گفت: تولیدکنندگان در استان با موانع زیادی از جمله کمبود منابع روبرو هستند.

امیر یوسفی افزود: کمبود منابع برای تولیدکنندگان علاوه بر برق و گاز، شامل منابع پولی و بانکی نیز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گلستان استانی است که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی است، اظهار کرد: متاسفانه حتی قطعی برق و آب در استان شامل بخش کشاورزی که بسیار حائز اهمیت است، هم می‌شود.

یوسفی خاطرنشان کرد: موانع در استان باعث می‌شود تولیدکنندگان سرخورده شوند و ناخواسته آنها را به خارج از استان سوق دهیم؛ منابع بانکی کشور برای تولیدکنندگان در استان‌ها یکسان نیست و سقف وامی که یک تولیدکننده بومی در گلستان می‌تواند دریافت کند، تنها 10 میلیارد تومان است در حالی که اگر به تهران برود به راحتی می‌تواند 100 میلیارد تومان هم وام بگیرد.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان از دیگر مشکلات استان را قیمت گذاری دستوری در بخش محصولات کشاورزی برشمرد و توضیح داد: متاسفانه هنگام خرید تضمینی محصولاتی مانند گندم، قیمت گذاری‌ها بدون توجه به کیفیت گندم استان انجام می‌شود و قیمتی که تعیین می‌شود با قیمت گندم استان‌های دیگر که کیفیت پایین‌تری دارند برابر است و از آنجایی که گلستان نیمی از گندم مصرفی مردم کشور را تامین می‌کند می‌توان گفت این امر یکی از دلایل عدم توسعه استان است.

وی با بیان اینکه صادرات استان نسبت به دو سال گذشته 48 درصد افزایش داشته است، افزود: بیشتر محصولاتی که از استان صادر شده‌اند از تولیدات داخل استان نبوده است و تنها از مرزهای استان خارج شده‌اند. یوسفی شرکت در نمایشگاههای پیش رو در کشورهای قزاقستان و ترکمنستان را از جمله برنامه‌های مهم اتاق بازرگانی گرگان برای توسعه روابط با این کشورها عنوان کرد و گفت: نمایشگاه اگروفود در شهریورماه در کشور ترکمنستان برگزار می‌شود و نمایشگاه قزاقستان نیز در آبان ماه در شهر آلمانی این کشور برپا می‌شود و فرصت بسیار خوبی برای بخش خصوصی، بازرگانان و تولیدکنندگان است تا از بازار این دو کشور همسایه استفاده کنند.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان در بخش دیگری از سخنانش دولت جدید را دولتی دغدغه‌مند در بخش اقتصاد کشور دانست و افزود: وی پس از منتخب شدن نخستین جلسه را با اتاق بازرگانی کشور و نمایندگانی از استان‌ها برگزار کرد و برای اولین بار شاهد این اتفاق بودیم که امید است تداوم یابد.

سیاست‌های گذشته پاسخگوی نیازهای امروز نیست ؛ مردم به تغییر رای داده‌اند

سیاست‌های گذشته پاسخگوی نیازهای امروز نیست

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گرگان گفت: امروزه تولید برپایه تکنولوژی است و تکنولوژی مورد استفاده در صنعت کشور ما نسل سوم است که امروز در دنیا منسوخ شده است.

علی محمد چوپانی افزود: باید بپذیریم که سیاست جدید لازم است و سیاست‌های گذشته دیگر پاسخگوی نیازهای امروز که حتی تولید نیز مبتنی بر هوش مصنوعی انجام می‌شود، نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید یک تغییر نگرش ابتدا در حاکمیت اتفاق بیفتد، ادامه داد: در دولت جدید مردم در واقع به تغییر رای داده‌اند و چشم امیدشان به تغییر در نگرش و سیاست‌های ناکارآمد گذشته است.

اقتصاد ایران بیمار است

اقتصاد ایران بیمار است

رئیس کمیسیون اقتصاد اتاق بازرگانی گرگان گفت: اگر اقتصاد کشور را یک بدنه در نظر بگیریم، این بدنه یک بیمار با سندرم عمقی است.

رضا مبصری قیمت‌گذاری دستوری را ناشی از اقتصاد بیمار کشور دانست و توضیح داد: قیمت گذاری دستوری بدون در نظر گرفتن کیفیت محصول مانع از درجه‌بندی و توجه به کیفیت می‌شود و در نتیجه خرید بر اساس ارزش واقعی انجام نمی‌شود.

وی افزود: تولید باکیفیت هزینه دارد و قیمت‌گذاری دستوری مانع از سرمایه گذاری در تولید محصول باکیفیت نیز می‌شود.

مبصری با بیان اینکه خود دولت هم درگیر قیمت گذاری دستوری است، تصریح کرد: مشکلات اقتصادی مانند یک پازل پیوسته بهم مرتبط هستند، حتی در مناظرات ریاست جمهوری هم شاهد تاکید طرفین بر اصلاحات ساختاری برای درمان اقتصاد بیمار کشور بودیم.

وی قطعی برق را یکی از دلایل مهم کاهش تولیدات در استان برشمرد و گفت: این درحالی است که کارفرما هزینه‌های دیگر مانند حقوق کارگر را می‌پردازد اما تولیدش کاهش یافته است و این کاهش تولید، کاهش عرضه محصولاتی مانند سیمان و گرانی آنها در بازار را به دنبال دارد که در صورت ادامه این روند شاهد کمبود محصولات دیگر و گرانی آنها در بازار خواهیم بود.

رئیس کمیسیون اقتصاد اتاق بازرگانی گرگان تصریح کرد: راه حل مشکل ناترازی برق و اصلاح آن، این است که قیمت واقعی این انرژی از مصرف‌کنندگان دریافت شود و این مبلغ صرف سرمایه گذاری در همین حوزه شود تا شرایط متعادل شود.

مبصری سرمایه‌گذاری لازم در منطقه آزاد اینچه برون را 57 هزار میلیارد تومان برشمرد و افزود: 22 هزار میلیارد تومان از این سرمایه‌گذاری بر عهده دولت است و مشکل عدم وجود سکوی بارگیری و باراندازی در این منطقه در واقع از مطالبات اتاق بازرگانی گرگان است اما آنچه که باید انجام شود از اختیارات اتاق بازرگانی خارج و مربوط به دستگاههای اجرایی است.

وی همچنین به مشکل کمبود نیروی کار و فرار کارگران از استان و کشور اشاره کرد و گفت: سقف حقوق کارگران در ایران ماهانه 11 میلیون تومان است در حالی که این دستمزد در ترکیه ماهانه 650 دلار است و به دلیل مشکلاتی همچون قیمت‌گذاری دستوری، تولیدکنندگان نمی‌توانند رقم بیشتری به کارگران پرداخت کنند و در نتیجه شدیدا با مشکل کمبود نیرو در کشور و استان روبرو هستیم.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان