از ورودی جهنم در روسیه چه می‌دانید؟

«چاه ابرژرف کولا»، یک چاه بسیار عمیق است که در شبه جزیره کولا در مناطق یخبندان شمال غرب روسیه و در نزدیکی مرز این کشور با شمال نروژ قرار داشت.

از ورودی جهنم در روسیه چه می‌دانید؟

به گزارش خبرآنلاین، این چاله بسیار عمیق در حقیقت از حفره‌های متعددی تشکیل می‌شد که از یک سوراخ مرکزی منشعب می‌شدند. عمیق‌ترین این چاله‌ها که SG3 نام داشت، تا عمق 12263 متر پوسته زمین کنده شده بود و با وجود عمق حیرت‌آورش، قطر سوراخ آن به اندازه یک بشقاب غذاخوری بود.

برای آنکه بتوانید درک کنید که عمق واقعی این چاله چقدر است، باید ارتفاع دو کوه اورست و فوجی یاما را برروی یکدیگر تصور کنید. این چاله حتی عمیق‌تر از عمیق‌ترین نقطه اقیانوس، یعنی گودال ماریانا است که عمق آن 11034 پائین‌تر از سطح دریاست.

روس‌ها عملیات حفاری را در 24 می سال 1970 آغاز کردند و این عملیات تا سال 1992 و کمی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ادامه یافت. البته تنها عامل توقف این پروژه، آشفتگی‌های سیاسی و کمبود منابع مالی نبود. بلکه طبق گزارش بی بی سی فیوچر، عملیات حفاری زمانی متوقف شد که دمای کف حفره به حدود 180 درجه سانتی‌گراد می‌رسید که به مراتب بالاتر از دمای پیش‌بینی شده توسط محققان بود.

متاسفانه این پروژه هم نیمه کاره رها شد و حالا تنها یک ساختمان ویران و متروکه و یک سوراخ بسته شده در زمین از آن به یادگار مانده است. با مخروبه شدن این سایت، روسیه در سال 2008 اعلام کرد که قصد دارد تا این چاه ابرژرف را از بین ببرد و برخی گمانه‌زنی‌ها هم حاکی از آن است که این چاله تا حدودی با بتن پر شده است.

human-dugg.jpg

تا پیش از این شایعات خیالی زیادی در مورد این سایت در شمال روسیه وجود داشت. یکی از افسانه‌های محلی که دهان به دهان می‌چرخید، این بود که مته حفاری، لایه‌ای از سنگ‌ها را شکسته و به یک غار بسیار گرم رسیده. یا در روایت دیگری شایعه شده بود که دانشمندان برای بررسی بیشتر، یک میکروفون را به داخل چاله فرستادند و صداهایی شبیه فریادهای ناشی از شکنجه از داخل چاه شنیده شده.

طبیعتا هیچ یک از این داستان‌ها، تائید نشده و احتمالا بی‌معنی و بی سر و ته هستند؛ اما در هر صورت به راحتی می‌توان دریافت که چرا چاه ابرژرف کولا، "ورودی جهنم" نام گرفته است.

در «چاه ابرژرف کولا، عمیق‌ترین چاهی که انسان حفر کرد» بیشتر درباره ورودی جهنم بخوانید.

5858

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان