افزایش آگاهی از هپاتیت در کردستان/شناسایی ۴۱۱ مورد هپاتیت نوعB و C

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: با توجه به افزایش موارد ابتلا به هپاتیت، ضرورت افزایش آگاهی عمومی در مورد این بیماری و راه‌های پیشگیری از آن بیش از پیش احساس می‌شود.

افزایش آگاهی از هپاتیت در کردستان/شناسایی 411 مورد هپاتیت نوعB و C

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، دکتر جهانبخش یوسفی در خصوص بیماری هپاتیت، اظهار کرد: در استان کردستان در دو سال گذشته 193 نفر مبتلا به هپاتیت B و 218 نفر مبتلا به هپاتیت C شناسایی شده اند.

وی با اشاره به اینکه هپاتیت التهاب کبد است که اغلب بر اثر عفونت ویروسی یا عوامل دیگری مانند مصرف داروها، الکل یا سموم ایجاد می‌شود، افزود: کبد عضوی حیاتی است که وظایفی مانند سم‌زدایی خون، تولید پروتئین و ذخیره انرژی را بر عهده دارد در این راستا بیماری‌های کبدی می‌توانند عواقب جدی از جمله سیروز کبدی و سرطان کبد را در پی داشته باشند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بیان کرد: علائم هپاتیت ممکن است شامل زردی پوست و چشم، تب، خستگی، کاهش اشتها و درد شکمی باشد.

دکتر یوسفی اضافه کرد: هپاتیت نوع B و C منجر به بیماری مزمن می شوند و شایع ترین علت آن سیروز کبدی، از دست دادن عملکرد کبد، سرطان کبد و مرگ و میر ناشی از هپاتیت ویروسی هستند.

وی با اشاره به اینکه هپاتیت‌های ویروسی یکی از مهمترین چالش‌های سلامت جهانی هستند، تصریح کرد: هرسال حدود یک میلیون و 400 هزار نفر بر اثر هپاتیت و عوارض آن در جهان جان خود را از دست می دهند که تقریباً برابر با سل و بیشتر از HIV است.

به گفته دکتر یوسفی، در بهترین حالت تنها یک نفر از هر 10 نفر فرد مبتلا به هپاتیت از بیماری خود مطلع و می تواند به درمان دسترسی داشته باشد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، اضافه کرد: در بیشتر افراد علائم تنها زمانی ظاهر می‌شوند که بیماری پیشرفت کند، یعنی زمانی متوجه ابتلا به هپاتیت B یا C شده‌اند که به بیماری جدی کبد یا سرطان مبتلا شده اند.

وی عمده راه‌های انتقال ویروس هپاتیت B را شامل خون آلوده، ارتباط جنسی و انتقال از مادر به فرزند عنوان کرد و گفت: واکسن هپاتیت B یکی از موثرترین راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

دکتر یوسفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای پیشگیری از ابتلای به هپاتیت C واکسنی وجود ندارد، لذا پیشگیری از ابتلای به این بیماری صرفاٌ مبتنی بر کاهش خطر مواجهه با این ویروس است.

اقدامات دانشگاه علوم پزشکی کردستان

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی کردستان اقدامات مختلفی از جمله واکسیناسیون روتین، غربالگری افراد در معرض خطر، مشاوره و آموزش به بیماران و خانواده‌های آن‌ها را برای مقابله با این بیماری انجام می‌دهد.

ضرورت افزایش آگاهی عمومی

وی در پایان سخنان خود گفت: با توجه به افزایش موارد ابتلا به هپاتیت، ضرورت افزایش آگاهی عمومی در مورد این بیماری و راه‌های پیشگیری از آن بیش از پیش احساس می‌شود، همه افراد باید با علائم هپاتیت و راه‌های انتقال آن آشنا باشند و در صورت مشاهده هرگونه علامت مشکوک، به پزشک مراجعه کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان