جنگنده‌ هایپرسونیک و عقب ماندن آمریکا از روسیه و چین

لغو پروژه جاه‌طلبانه لاکهید مارتین، که شامل پیشرفت‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای برای جنگنده‌های هایپرسونیک بود، حسرت رسیدن به قله‌های نظامی را بر دل آمریکا گذاشت.

جنگنده‌ هایپرسونیک و عقب ماندن آمریکا از روسیه و چین

امیرمسعود عابدین_ پروژه جاه‌طلبانه هواپیمای هایپرسونیک به نام لاکهید X-24C در اواخر دهه 1970، به دلیل محدودیت‌های بودجه لغو شد. هدف X-24C که توسط ناسا و مرکز تحقیقات پرواز هایپرسونیک ملی USAF توسعه داده شد، با برنامه‌هایی برای رسیدن به‌سرعت 8 ماخ با استفاده از یک موتور اسکرام جت، ساخته شد. اگر این برنامه ادامه می‌یافت، ممکن بود ایالات‌متحده امروز در فناوری هایپرسونیک بسیار جلوتر باشد.

در عوض، این پروژه همچنان یک فرصت از دست رفته است، در حالی که کشورهایی مانند روسیه و چین در زمینه ساخت سلاح‌های هایپرسونیک پیشرفت کرده‌اند.

لاکهید X-24C مقدر بود که شکست بخورد

تاریخچه تاریخ هوانوردی مملو از پروژه‌های لغو شده است. پروژه‌ها به‌عنوان نقشه‌های اولیه باقی می‌مانند و هرگز ساخته نشدند یا به پرواز درنیامدند. یکی از این پروژه‌های لغو شده لاکهید L-301 یا X-24C بود، یک هواپیمای آزمایشی هایپرسونیک که ده‌ها سال جلوتر از زمان خود بود.

جنگنده هایپرسونیک لاکهید مارتین / داستان یک شکست

در ژانویه 1977، به‌طور آزمایشی برنامه‌ریزی شد تا دو نمونه به مدت هشت سال و 100 پرواز در هر نمونه کار کند. اما 9 ماه بعد در سپتامبر 1977، ناسا و مرکز تحقیقات پرواز هایپرسونیک نیروی هوایی ایالات‌متحده (NHRF) که با شرکت لاکهید مارتین Skunk Works برای رهبری پروژه قرارداد بسته بودند، پروژه X-24C را به همان دلیل محدودیت بودجه لغو کردند.

انتظار می‌رفت X-24C بر اساس هواپیمای هایپرسونیک X-15 و X-24B ساخته شود ... در ابتدا X-24C برای حمل موتور XLR-99 طراحی شد که قبلاً در X-15 استفاده شده بود. اما در طراحی آن همه‌چیز تغییر کرد. موتور اسکرام جت در نهایت برای این هواپیما انتخاب شد. مفهوم پیشرانه اسکرام جت هنوز به‌طور گسترده به‌عنوان محتمل‌ترین نامزد هواپیماهای هایپرسونیک تا به امروز در نظر گرفته می‌شود. یک موتور جت معمولی از یک بخش کمپرسور (پره‌های فن) برای فشرده‌سازی هوا استفاده می‌کند تا با سوخت مخلوط و مشتعل شود، اما در سرعت‌های مافوق صوت، آن کمپرسور به مانع تبدیل می‌شود و جریان هوا را به‌سرعت‌های کمتری کاهش می‌دهد. با این حال، یک اسکرام جت از فشار بسیار زیاد ناشی از جریان هوا به داخل موتور، با سرعت‌های مافوق صوت برای کنترل تراکم استفاده و آن را به وسیله‌ای بسیار کارآمدتر برای رانش در چنین سرعت‌های بالایی تبدیل می‌کند.

همان‌طور که ناسا تخمین می‌زند، می‌توان از اسکرام جت‌ها برای دستیابی به‌سرعت‌های 15 ماخ یا بالاتر استفاده کرد. تا به امروز، ناسا با استفاده از یک اسکرام جت (هواپیمای هایپرسونیک بدون سرنشین X-43A) به‌سرعت 9.6 ماخ دست یافته است.

اگر پروژه X-24C ادامه می‌یافت، ایالات‌متحده احتمالاً امروز در زمینه فناوری اسکرام جت بسیار جلوتر بود. با این حال، امروز ایالات‌متحده در زمینه تولید سلاح‌های هایپرسونیک عملیاتی از کشورهایی مانند روسیه و چین عقب مانده است.

منبع: nationalinterest

58322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان