تک نگاری؛ یوزپلنگ عمودی در کمین شکار مدال المپیک

ابرستاره سنگنوردی ایران و آسیا به پاریس رفته تا تنها جای خالی چمدان های افتخاراتش را پر کند.

تک نگاری؛ یوزپلنگ عمودی در کمین شکار مدال المپیک

سعید آقایی؛ رضا علیپور در تاریخ 9 اردیبهشت 1373 در قزوین به دنیا آمد. او از همان دوران کودکی روحیه متفاوتی داشت و عاشق طبیعت بود. همین کشش ذاتی او را به کوهنوردی کشاند. حضور در کوه و کمر سرآغاز حضور او در رشته سنگنوردی شد. رشته ای که نبوغ رضا را آشکار کرد تا او بدل به پرافتخارترین سنگنورد تاریخ ایران شود. 

بعد از چند دوره قهرمانی کشور، سریال مدال های بین المللی او شروع شد. علیپور مدالهای بین المللی اش را از قهرمانی آسیا آغاز کرد و ابتدا در همدان 2012 نقره گرفت و در ادامه تهران 2013 مدال نقره، نینگبو 2015 مدال نقره و تهران 2017 مدال طلا گرفت. 

او در رقابتهای سنگنوردی قهرمانی جهان نیز به سریال مدالهایش ادامه داد و در سال 1392 توانست اولین مدال تاریخ سنگ‌نوردی ایران را در مسابقات جهانی کسب کند. او در رقابتهای جهانی خیخون 2014 مدال برنز، پاریس 2016 مدال نقره و اینسبورگ 2018 مدال طلا را به سینه زد. 

وی همچنین در رقابتهای کاپ آزاد جهانی چین گوانگجو 2017 طلا گرفت. 

ابرستاره سنگنوردی ایران و آسیا در سری رقابتهای جام جهانی سنگنوردی در دو دهه اخیر کلکسیونی از مدال را جمع اوری کرده و 6 طلا، 2 نقره و 6 برنز را از این رویداد مهم جهانی سنگنوردی را در کارنامه دارد. او در جام جهان نانجینگ 2٠17 با رکورد 5.48 رکورد سنگنوردی سرعت جهان را شکست. 

استایل منحصربفرد علیپور سبب شد که به او لقب یوزپلنگ عمودی اعطا شود. 

دایره افتخارات و مدالهای علیپور به همین جا ختم نمی شود. او در بازیهای آسیایی جاکارتا 2018 و هانگژو 2012 دو طلای خوشرنگ به سینه زد. 

این سنگنورد ایرانی در سال 2017 با کسب 90790 رأی مردمی به عنوان برترین ورزشکار رشته‌های غیر المپیکی جهان در سال 2017 انتخاب شد. این اتفاق بزرگ برای اولین بار در تاریخ ورزش ایران رخ داد که برترین ورزشکار رشته‌های غیر المپیکی جهان از کشور ایران انتخاب می‌شود.

با این چمدان رنگین و حجیم افتخارات کسب سهمیه المپیک برای او حکم موفقیت در یک مسابقه تمرینی را داشت! علیپور حالا به پاریس رفته تا تنها جای خالی این چمدان بزرگ را پر کند.

251 253

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان