انواع روش های سرمایه گذاری در طلا به صورت آنلاین!

خرید طلا در بورس نسبت به خرید طلای فیزیکی دارای مزایایی است که این روش سرمایه گذاری در طلا را جذاب می‌کند.

انواع روش های سرمایه گذاری در طلا به صورت آنلاین!

برای خرید طلا دو روش وجود دارد. روش اول خرید طلای فیزیکی و روش دوم خرید طلا به صورت آنلاین و در بورس است. خرید طلا در بورس نسبت به خرید طلای فیزیکی دارای مزایایی است که این روش سرمایه گذاری در طلا را جذاب می‌کند. یکی از دغدغه هایی که ممکن است در خرید طلا به صورت آنلاین وجود داشته باشد مراحل خرید آن است که برای روش های مختلف خرید طلا در بورس نحوه خرید را هم توضیح می دهیم.

روش‌های‌ خرید و فروش طلا در بورس

برای خرید طلا در بورس چهار روش وجود دارد: سرمایه گذاری در صندوق طلا، گواهی سپرده شمش طلا، گواهی سپرده سکه طلا و قرارداد آتی صندوق طلا.

سرمایه گذاری در صندوق های طلا

صندوق کالایی با پشتوانه طلا که عموما به عنوان صندوق طلا بورسی در میان سرمایه گذاران شناخته می‌شود، یکی از بهترین گزینه های سرمایه گذاری در طلا به صورت آنلاین است. سرمایه گذاری در این صندوق هانسبت به خرید فیزیکی طلا مزایای زیادی از جمله نداشتن اجرت، مالیات،کارمزد بالا دارد.همچنین امکان سرقت و تقلب در صندوق های طلا وجود ندارد. صندوق های سرمایه گذاری طلا نسبت به سایر روش‌های خرید طلا در بورس شناخته شده‌تر هستند. بازدهی سرمایه گذاری در این صندوق ها مثل طلای فیزکی است زیرا ترکیب دارایی این صندوق ها مبتنی بر سکه و شمش طلا است. ترکیب دارایی بعضی از این صندوق ها بیشتر مبتنی بر سکه هستند و پرتفوی صندوق های دیگر بیشتر مبتنی بر شمش است. صندوق های مبتنی بر سکه در زمانی که بازار سیر صعودی دارد بهتر است و میتواند سود بیشتری به سرمایه گذار بدهد. صندوق های شمش محور حباب کم تری دارد و رشد خوبی دارد. از جمله پربازده ترین صندوق های طلای سکه محور می توان صندوق گوهر را نام برد. هر فردی با داشتن کد بورسی می‌تواند در کارگزاری خود نماد صندوق مورد نظرش را جستجو کند و سرمایه گذاری خود را در صندوق طلا شروع کند.

بهترین صندوق طلا را چطور انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین صندوق طلا در بورس باید ویژگی های مهم صندوق‌های سرمایه گذاری در طلا را بررسی کرد. اولین معیار حباب صندوق سرمایه گذاری طلا است. اگر صندوق طلایی دارای حباب قیمتی کمتری باشد برای سرمایه گذاری مناسب‌تر خواهد بود. حباب قیمتی اسمی ناشی از اختلاف قیمت بازاری صندوق و خالص ارزش دارایی‌های صندوق است.

دومین ویژگی صندوق که می‌تواند برای سرمایه گذاران حائز اهمیت باشد، حجم صندوق است. حجم صندوق یا میزان دارایی که در آن وجود دارد به این معنی است که این صندوق توانسته است اعتماد سرمایه گذاران را به خود جلب کند تا سرمایه بیشتری وارد صندوق طلا شود. از سوی دیگر این کار باعث افزایش اطمینان سرمایه گذاران به صندوق می‌شود. برای بررسی بازدهی صندوق های طلای مختلف می توانید از سایت فیپیران کمک بگیرید.

مراحل خرید صندوق طلا

خرید واحدهای صندوق طلا سه مرحله دارد:

  • احراز هویت در سجام: برای انجام این مرحله کافی است وارد سامانه  www.sejam.ir  شوید و در آنجا مراحل احراز هویت کنید.
  • دریافت کد بورسی: نحوه دریافت کد بورسی بسیار ساده است کافی است بعد از احراز هویت وارد سایت کارگزاری خود شوید مراحل ثبت نام را انجام دهید و کد بورسی دریافت کنید.
  • جستجوی نماد: بعد از بررسی بازدهی صندوق های طلا در سایت فیپیران و یا ره آورد نماد صندوق مورد نظر خود را در یکی از کارگزاری ها که از قبل ثبت نام کرده اید جستجو کنید و اقدام به خرید واحدهای صندوق نمایید.

گواهی سپرده شمش طلا

سرمایه گذارانی که تمایل دارند تا سررسید مقرر گواهی سپرده شمش طلای خود را نگهداری کنند و شمش طلا تحویل بگیرند، باید برای دریافت یک شمش طلا حداقل 11 هزار گواهی سپرده شمش طلا خریداری کرده باشند. زیرا هر یک گواهی سپرده شمش طلا معادل 0.1 گرم است.

انواع روش های سرمایه گذاری در طلا به صورت آنلاین!

مراحل خرید گواهی سپرده شمش طلا

برای خرید گواهی سپرده شمش طلا در بورس ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام و مراحل احراز هویت را انجام دهید. بعد از انجام احراز هویت در سامانه سجام، سرمایه گذاران می‌بایست کد معاملاتی بورس کالا دریافت کنند. سپس می‌توانند با واریز وجه و انجام سفارش گواهی سپرده شمش طلا خریداری کنند.

قرارداد آتی صندوق طلا

قرارداد آتی صندوق طلا سومین روش برای خرید طلا در بورس است. این روش برای بسیاری از سرمایه گذاران جذابیت بالایی دارد. زیرا برای شروع سرمایه گذاری در قرارداد آتی صندوق طلا به میزان کل قرارداد وجه لازم نیست. بازار آتی صندوق طلا بصورت تعهدی عمل می‌کند. یعنی خریدار متعهد می‌شود در موعد سررسید، تعداد واحد خاصی از صندوق طلا با قیمت مشخص شده خریداری کند. از سوی دیگر فروشنده نیز متعهد می‌شود تعداد واحد مشخصی از صندوق طلا را با قیمت مشخص در موعد سر رسید به خریدار بفروشد.

برای انجام این معامله به اندازه کل مبلغ معامله وجه لازم نیست اما خریدار و فروشنده باید درصدی از مبلغ معامله را به عنوان وجه تضمین در حساب خود داشته باشند.

گواهی سپرده سکه طلا

گواهی سپرده سکه طلا یکی از راه های سرمایه گذاری در طلا است. سرمایه گذاران می‌توانند بجای خرید طلای فیزیکی اوراق بهاداری به نام سپرده سکه طلا خریداری کنند. این اوراق دارای سر رسید مشخصی هستند و سرمایه گذاران می‌توانند تا قبل از موعد سررسید با این اوراق معامله انجام دهند. همچنین سرمایه گذار می‌تواند در زمان سر رسید، سکه‌های خریداری شده را به صورت فیزیکی تحویل بگیرد.

سرمایه گذارانی که تمایل دارند تا سررسید مقرر گواهی سپرده سکه طلای خود را نگهداری کنند و سکه طلا تحویل بگیرند، باید برای دریافت یک سکه طلا 100 گواهی سپرده سکه طلا خریداری کرده باشند. زیرا هر یک گواهی سپرده سکه طلا معادل 0.01 سکه طلا است.

قرارداد اختیار معامله سکه طلا

در قرارداد اختیار معامله سکه طلا، خریدار این حق را دارد که در زمان سررسید معامله، سکه‌هایی که در روزها یا ماه‌های گذشته معامله کرده است را بخرد یا بفروشد. از سوی دیگر فروشنده نیز متعهد می‌شود اگر خریدار اراده کرد سکه طلای معامله شده را را از او بخرد یا به او بفروشد.

در قرارداد اختیار معامله سکه طلا دامنه خاصی برای رشد یا نزول در نظر گرفته می‌شود و خریدار و فروشنده نمی‌توانند در زمان سر رسید در بازه‌ای خارج از بازه تعیین شده معامله نهایی را انجام دهند.

مزایای خرید و فروش سکه و طلا در بورس!

خرید طلا به صورت فیزیکی هزینه‌های اضافی همچون اجرت ساخت، مالیات بر ارزش افزوده و سود فروشنده دارد، اما خرید طلا در بورس چنین هزینه‌های اضافی ندارد. از سوی دیگر خرید طلای فیزیکی ریسک به سرقت رفتن نیز دارد اما خرید طلای بورسی ریسک به سرقت رفتن ندارد.

تنها راه سود بردن از طلای فیزیکی، رشد قیمت است. اما در خرید طلا از بورس از طریق اختیار معامله سرمایه گذاران می‌توانند از کاهش قیمت طلا نیز کسب سود کنند.

انواع روش های سرمایه گذاری در طلا به صورت آنلاین!

مقایسه بازدهی صندوق‌های طلا و بازار فیزیکی

صندوق‎‌های سرمایه گذاری در طلا به دلیل اینکه هزینه‌های اضافی همچون سود فروشنده، مالیات بر ارزش افزوده و اجرت ساخت ندارند، از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر هستند. اما در هنگام رشد قیمت طلا، قیمت واحدهای صندوق طلا مشابه با سبد طلایشان حرکت می‌کنند. از این رو رشد صندوق طلا و طلای فیزیکی متناظر آنها برابر است اما خرید صندوق طلا ارزان‌تر و به صرفه‌تر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان