میرسلیم: شاهنامه طهماسبی در دوره وزارت من به کشور بازگشت

۳۰ سال پیش شاهنامه طهماسبی به ایران بازگردانده شد.

میرسلیم: شاهنامه طهماسبی در دوره وزارت من به کشور بازگشت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شاهنامه طهماسبی که 3 دهه قبل نزدیک به 20 میلیون دلار قیمت داشت، در مرداد 1373 به ایران بازگردانده شد. شادروان دکتر حسن حبیبی، معاون اول وقت رئیس جمهور در یک نشست رسانه‌ای نحوه بازگرداندن شاهنامه طهماسبی به ایران را که به روایتی بزرگترین مبادله فرهنگی کشور نیز توصیف شده را تشریح کرد.

از آن‌جایی که در آن دوره سید مصطفی میرسلیم وزیر فرهنگ و ارشاد بود از او درباره مهم‌ترین دستاوردش در دوره وزارتش پرسیدیم.

مهمترین دستاوردی که شما در دوره وزارت‌تان برای حوزه فرهنگ و هنر به ارمغان آوردید چه بود؟

ما سعی کردیم فرهنگ قرآنی به فراموشی سپرده نشود، با برپایی نمایشگاه‌های قرآنی که اولین آن در فروردین 1373 در تالار وحدت برگزارشد. دانشکده‌های قرآنی تأسیس شد و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد شکل گرفت و در شهرداری سازمان فرهنگی و هنری تأسیس شد و انتشارات دینی و مذهبی تقویت گردید. در کنار این‌ها البته برنامه‌ریزی دقیقی برای شاخه‌های مختلف هنری انجام گرفت تا به تولیداتی فاخر در سینما و نمایش و موسیقی منجر شود. بازسازی و رونق اماکن زیارتی در دستور کار قرارگرفت و با مشارکت مردم نتایج ثمربخشی داشت. به بزرگداشت مفاخرادبی و فرهنگی همت گماردیم و آثار بسیار ارزشمندی از فرهنگ مکتوب را باز نشر کردیم. به پاسداشت زبان فارسی همت گماردیم و اولین قانون را در این باره در مجلس به تصویب رساندیم. امکانات ایرانگردی را به شکل مقبولی توسعه دادیم و فرهنگ سیاحت برای عبرت را در کنار گردش و تفریح تشویق نمودیم. مطبوعات به شکل نوین آن نضج گرفت ضمن آن که ترویج و آموزش فرهنگ اخلاق محور را در خبرنگاری به راه انداختیم. به میراث فرهنگی ارج نهادیم و علاوه بر رونق موزه‌های موجود چندین موزه جدید تأسیس کردیم از جمله موزه تمدن دوره اسلامی و موزه قلعه فلک الافلاک با اهتمامی که برای بازگرداندن ظروف و اشیاء نفیس نقره‌ای غار کلماکره انجام گرفت. شاهنامه طهماسبی نیز در همین دوره به میهن بازگردانده شد. 

میرسلیم: شاهنامه طهماسبی در دوره وزارت من به کشور بازگشت

245245

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان