علت شکاف قیمت آیفون در بازار جهانی با قیمت آن در بازار ایران چیست؟

طبق بررسی‌های انجام‌شده میان قیمت جهانی آیفون و قیمت این کالا در بازار ایران شکاف عمیقی وجود دارد. اما چه عواملی باعث ایجاد شکاف میان قیمت جهانی و قیمت این محصول در بازار داخل شده است؟

علت شکاف قیمت آیفون در بازار جهانی با قیمت آن در بازار ایران چیست؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در دنیای امروز، گوشی‌های هوشمند از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. بسیاری از مردم خواستار استفاده از لوکس‌ترین و به‌روزترین گوشی‌ها هستند اما یکی از مسائلی که امکان استفاده از گوشی‌های لوکس را از اکثر مردم، به‌ویژه در ایران، سلب می‌کند قیمت این گوشی‌هاست. گوشی‌های لوکسی نظیر آیفون وقتی وارد ایران می‌شوند، به دلایل مختلفی قیمت بالاتری در قیاس با قیمت جهانی این محصول دارند. اما چه عواملی باعث شده قیمت گوشی‌های آیفون در ایران نسبت به قیمت جهانی این محصول بالاتر باشد؟

مقایسه قیمت گوشی‌های سری 13 آیفون

تجارت نیوز نوشت: سری 13 آیفون یکی از لوکس‌ترین گوشی‌های موجود در بازار ایران است. چراکه بعد از سری 13، واردات سایر مدل‌های این برند به ایران ممنوع شد. به همین دلیل بسیاری از مردم خواستار خرید آخرین سری موجود این گوشی در ایران هستند. اما موضوع اصلی، شکاف قیمت جهانی این گوشی با قیمت‌های بازار داخل است.

طبق بررسی سایت‌های رسمی بین‌المللی، قیمت جهانی آیفون 13 با 128 گیگ حافظه، 422 دلار است. اما همین گوشی در سایت‌های رسمی داخلی 625 دلار معادل 43 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

همچنین آیفون 13 پرو 128 گیگ هم با قیمت جهانی 699 دلار در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. اما این محصول در بازار ایران معادل قیمت 1678 دلار به فروش می‌رسد.

مدل آیفون 13 پرومکس  128 گیگ هم در سایت‌های بین‌المللی، 588 دلار عرضه می‌شود، ولی در بازار ایران قیمت این محصول به 1745 دلار معادل 91 میلیون تومان نیز می‌رسد.

آیفون 13 مینی هم طبق بررسی‌های انجام‌شده، در اکثر فروشگاه‌های ایران موجود نیست ولی قیمت جهانی آن 357 دلار است. شایان ذکر است آیفون‌های سری 13 موجود در ایران، رفرش یا ری‌نیو هستند و قیمت‌ آن با توجه به رنگ، حافظه گوشی و... تفاوت دارد.

چرا قیمت سری 13 آیفون نسبت به قیمت جهانی این محصول بالاتر است؟

گوشی‌ آیفون به صورت رسمی در ایران به فروش نمی‌رسد و واسطه‌هایی برای فروش این گوشی‌ها در ایران فعالیت دارند. رسمی نبودن فروش این محصول در ایران، بر قیمت آن در بازار تاثیر گذاشته است. مواردی نظیر مالیات بر ارزش افزوده، عوارض گمرکی، هزینه‌های صرافی، هزینه‌های جابه‌جایی در کشورهای ثالث باعث شده فروشندگان این کالا را با قیمتی بالاتر از قیمت جهانی در اختیار مصرف‌کننده قرار دهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تمام این هزینه‌ها باید 17 درصد به قیمت کالا اضافه کند. اما برندهای جهانی موبایل به طور مستقیم در بازار ایران حضور ندارند، همین امر موجب شده دلالان هم سود مشخصی از واردات گوشی‌های هوشمند برای خود در نظر بگیرند که البته آیفون هم از این قاعده مستثنی نیست. چون این گوشی در ایران محبوبیت دارد و تنها تا سری 13 آن در ایران رجیستر می‌شود، بنابراین مردم هم برای خرید این محصول با وجود قیمت بالا اقدام می‌کنند. 

طبق این گزارش، بین قیمت جهانی آیفون با قیمت این محصول در بازار ایران شکاف عمیقی وجود دارد. از آنجا که اکثر مردم خواستار استفاده از  لوکس‌ترین و به‌روزترین گوشی‌ها هستند، با وجود قیمت بالا باز هم تمایل به خرید این محصول دارند. این موضوع باعث شکل‌گیری بازار دلالی برای این محصول شده است. از همین رو دولت باید به منظور ایجاد یک سازوکار دقیق برای جلوگیری از سوء‌استفاده سودجویان اقدام کند.

223223

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان