حق با مردم بود؛ نقد رسانه در ممانعت از آگاهی دادن به مردم است

«این نمایشنامه برای آنچه در جامعه امروز ایران می‌گذرد بسیار مفید است و سعی کردم هم در نمایشنامه، هم کارگردانی نقش رسانه و ساختار بنگاه‌های بزرگ اقتصادی را که عموماً از چشم و ذهن عامه مردم‌به‌دور است؛ به نمایش بگذارم.»

حق با مردم بود؛ نقد رسانه در ممانعت از آگاهی دادن به مردم است

علی نیکزاد کارگردان نمایش «حق با مردم بود» که این روزها در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌گوید این نمایش برداشتی آزاد از نمایش «دشمن مردم» اثر هنریک ایبسن است که نقش رسانه در فریب عامه مردم را به‌واسطه گسترش شبکه‌های مجازی بیان می‌کند.نمایش «حق با مردم بود» با بازی جواد یحیوی، سعید داخ، یعقوب صباحی، محسن زرآبادی پور، آرام نیک‌پور این روزها در حال اجرا است که کارگردان سعی کرده در برداشتی آزاد نقش رسانه، تکنوکرات‌ها و منفعت‌طلبی عده‌ای خاص و سودجو را روی صحنه تئاتر اجرا کند.

 رسانه‌ها در مقاطع حساس تاریخی آدرس غلط و انفعالی می‌دهند

 علی نیکزاد کارگردان این نمایش و یعقوب صباحی که در این نمایش نقش یک تکنوکرات و مدیر یک شرکت بزرگ داروسازی را بازی می‌کند؛ درباره انتخاب این نمایش برای در گفت‌وگو اجرا گفت: این نمایشنامه برای آنچه در جامعه امروز ایران می‌گذرد بسیار مفید است و سعی کردم هم در نمایشنامه، هم کارگردانی نقش رسانه و ساختار بنگاه‌های بزرگ اقتصادی را که عموماً از چشم و ذهن عامه مردم‌به‌دور است؛ به نمایش بگذارم. زیرا معتقدم رسانه‌ها نقش مهمی در ممانعت از آگاهی دادن به مردم دارند و سربزنگاه در مقاطع حساس تاریخی آدرس غلط و انفعالی به افکار عمومی می‌دهند.

 این کارگردان تئاتر در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به این مطلب که در طراحی صحنه از تماشاگران به‌عنوان ناظران و قاضیان در پیشبرد داستان بهره جسته است؛ گفت: طراحی صحنه بسیار ساده و مینیمال بود و تلاشم این بود که روابط در قصه بسیار واقعی از آب درآید و به‌نوعی یکی بود یکی نبود قصه‌های خودمان باشد. از همین رو از ابتدا خطاب بازیگران در صحنه رو به تماشاگران و به زبان استعاره به‌نوعی به سمت مردم بود.

«حق با مردم بود»؛ نقد رسانه در ممانعت از آگاهی دادن به مردم است

 فسادهای بشری عموماً جلوی چشم نیستند

 نیکزاد در پاسخ به این سؤال که چرا ساختارهای نظام بروکراتیک را در نمایش «حق با مردم بود»، به تصویر کشیده است؛ گفت: به اعتقاد من مصائب بشری همواره درباره ساختارها و چگونگی بهره‌مندی آنها در هدایت جوامع بوده است که نقش رسانه‌ها در مسیردهی بسیار مؤثر است. به‌عنوان‌مثال تجربه نشان داده که عموماً رسانه‌های فارسی‌زبان در داخل و خارج از کشور افکار عمومی را به نکات و موضوعاتی ارجاع می‌دهند که جلوی چشم هستند. این در حالی است موضوعات ساختاری و فسادهای بشری عموماً جلوی چشم نیستند و معمولاً در فضاهایی است که دیده نمی‌شوند و سعی کردم به‌واسطه تیم خوب تولید و بازیگران حرفه‌ای این مفاهیم را به تماشاگر منتقل کنم. و در این راستا از تماشاگران می‌خواستم که برای نقش‌های خود دنبال عناصر مشابه در جامعه نباشند و از این موضوع پرهیز کنند و دنبال معادل‌سازی نباشند؛ زیرا از اصل داستان منحرف می‌شوند.

 نمایش «حق با مردم بود» به جان مردم نشست

 یعقوب صباحی که در این نمایش نقش اسکار بولتن، یک تکنوکرات و مدیر یک شرکت بزرگ داروسازی را بازی می‌کند از گویا بودن این نمایش برای عموم مردم یادکرد و گفت: باتوجه‌به بازخوردهای دریافت شده از سوی تماشاگران نمایش «حق با مردم بود» به جان مردم نشست.

 وی در توضیح نقش خود گفت: اسکار بولتن یک شخصیت محافظه را دارد که موقعیت‌های مهم کاری را برای منفعت‌طلبی خود از دست نمی‌دهد و بنده سعی کردم این شخصیت و تأثیری که بر عموم جامعه می‌گذارد را به‌خوبی به نمایش بگذارم. ضمن اینکه متن بسیار خوبی بود و مصادیق ریزودرشت اتفاقاتی که در جامعه ایران مطرح می‌شود را در این نمایش می‌توان دید.

«حق با مردم بود»؛ نقد رسانه در ممانعت از آگاهی دادن به مردم است

5757

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر