روتین موی چرب و نکات مراقبت از موهای چرب

روتین موی چرب نوعی برنامه مراقبتی کامل برای کنترل چربی اضافه پوست سر می باشد و از خشکی آن ها جلوگیری می کند. با این مطلب از آرگا همراه ما باشید.

روتین موی چرب و نکات مراقبت از موهای چرب

اگر تصور می کنید که موی چرب نسبت به انواع دیگر مو آسیب پذیر تر بوده و یا محصولات کمی برای آن وجود دارد باید بدانید که به کمک روتین موی چرب می توانید از موهای خود مراقبت درستی داشته و دیگر نگرانی از این بابت نداشته باشید.

آشنایی با روتین موی چرب

روتین موی چرب شامل برنامه مراقبتی کاملی برای کنترل چربی اضافه سر و جلوگیری از خشکی آن است. به منظور داشتن این روتین مراقبتی به محصولاتی از جمله شامپو، لوسیون مخصوص موی چرب، سرم مو و … نیاز است تا ساقه مو ترمیم شود و شوره های مقاوم از بین بروند.

ممکن است تصور کنید موی چرب آسیب پذیرتر از انواع مو بوده و یا محصولات کمی برای آن وجود دارد. در حالی که این تصور اشتباه بوده زیرا برای هر مویی روتین مراقبت خاصی وجود دارد. موی چرب نیز روتین خاص خود را می طلبد.

مراقبت از موی چرب شامل کارهایی است که سبب کنترل چربی ترشح از سر و فولیکول مو می شود. اگر شما هم هر روز موها را شسته ولی بعد از چند ساعت پوست سر شما چرب می شود. بدانید این مشکل رایج بوده و در اثر فعالیت بیش از حد غدد چربی روی می دهد که به خارش و شوره سر منجر می شود.

پوست سر دارای منافذ ریزی است و زیر آن ها غدد سباسه قرار دارد. این غدد به منظور محافظت از سلامت پوست سر و موها روغن طبیعی به اسم سبوم تولید می کنند. برخی مواقع، عوامل خاصی بر این غدد تاثیر گذاشته و تولید سبوم بیش از حد افزایش می یابد که این مسئله سبب چرب شدن موها می شود.

خوشبختانه روش های مختلفی برای درمان موهای چرب و نازک وجود دارد که توسط آن ها می توانید از چربی اضافی موها رها شوید. در ادامه مطلب به روتین موی چرب و روش تشخیص موی چرب می پردازیم.

روش تشخیص موی چرب

برای استفاده از روتین موی چرب، ابتدا باید بدانید که جنس موهای شما چرب است یا نه. غدد سبوم در پوست سر چربی ترشح کرده و در صورت بالا بودن این چربی، مو از ریشه چرب به نظر می رسد. اگر مدت کوتاهی بعد از حمام، احساس چربی در سر و موی خود داشتید به این معنی است که موهای شما چرب است و روتین خاص خود را نیاز دارد.

دلایل چرب شدن موها

موها به دلایل زیر چرب می شوند:

عدم تعادل هورمونی

یکی از علل ترشح زیاد سبوم، عدم تعادل هورمون ها است که با افزایش میزان ترشح چربی سبب ریزش مو می گردند. آزمایشات هورمونی در این زمینه نقش موثری دارند.

افزایش گرما و رطوبت

این عامل نیز سبب چربی موها می شود. از این رو در هوای شرجی زیاد قرار نگیرید.

شستشوی نادرست موها

باید دانست که چنگ زدن و فشردن بیش از حد موها هنگام استفاده از شامپو سبب افزایش چربی قسمت ریشه مو می گردد در نتیجه در بخش ساقه خشکی روی می دهد. افراد با موهای چرب بهتر است سه بار در هفته استحمام نمایند.

استفاده زیاد از وسایل حرارتی مو

استفاده مداوم از وسایل حرارتی موها مانند سشوار و اتو مو نیز سبب تحریک غدد سباسه شده و در نتیجه ترشح چربی افزایش می یابد.

بازی با موها

دست زدن زیاد به موها در طی روز سبب تحریک غدد سبابه و ترشح چربی زیاد می شود.

استفاده از شامپو نامناسب

بعضی شامپوها دارای ترکیباتی هستند که سبب افزایش چربی مو می گردند. بهتر است از شامپویی استفاده که با جنس مو متناسب باشد. سیلیکون موجود در شامپو علیرغم صاف و براق کردن مو ممکن است سبب چرب نشان دادن مو شوند.

شانه زدن افراطی موها

برای موهای چرب یک بار شانه زدن یا ماساژ با ماساژور دستی در روز کفایت می کند.

شستشوی زیاد موها

اگر شستشوی موها برای مدت طولانی صورت نگیرد سبب چرب شدن پوست سر می شود. ولی شستن افراطی موها نیز سبب از بین رفتن سد محافظ پوست سر می گردد. از این رو غدد سباسه برای مرطوب نگه داشتن پوست سر چربی زیادی ترشح می کنند.

استفاده از آب داغ

آب داغ برای شستن موها سبب شده کوتیکول های مو که در حالت معمول مثل فلس ماهی روی هم قرار دارند از هم باز شده و مو ظاهر نامناسب و خشکی پیدا کند.

روغن تراپی اشتباه

روغن تراپی نقش موثری در روتین مراقبت از مو دارد ولی برای موهای چرب نباید پوست سر با روغن آغشته شود بلکه ساقه موها با روغن مرطوب شود.

ضرورت مراقبت از موی چرب

موی چرب همانند دیگر انواع مو به مراقبت و استفاده از محصولات مناسب نیاز دارد. داشتن یک روتین مناسب موی چرب سبب حفظ سلامت، کنترل چربی، شادابی و خوش حالت شدن موها می شود. به این ترتیب اگر موهای چربی دارید استفاده از نکات روتین موی چرب در شادابی و سلامت موهای شما موثر خواهد بود.

روتین موهای چرب

در این بخش برای آگاهی بیشتر شما عزیزان نکات مهم در روتین موی چرب ارائه می شود.

عدم شستشوی بیش از حد موها

چرب بودن پوست سر سبب مسدود شدن منافذ، شوره و ریزش مو می شوند. دفعات شستن موها در چرب شدن پوست سر تاثیر دارد. برخی اوقات چرب بودن مو از چربی اضافی که درست پاک نشده ناشی می شود.برخی از افرادی که موی چرب دارند ممکن است نیاز باشد هر روز یا حداقل سه بار در هفته موها را بشویند.

شامپو سبب رفع چربی اضافی موها می شود. ضمنا دیگر مواد زاید روی پوست سر نیز که سبب چرب به نظر رسیدن موها می شود به کمک شامپو برطرف می گردد. در مواردی نیز شستن بیش از حد موها سبب چرب شدن آن می گردد.

شستشوی زیاد روغن طبیعی مو را از بین می برد و سبب ترشح چربی بیشتر مو می شود. اگر موهای شما بعد از شستن خیلی زود چرب می شود و پوست سر دچار خارش و تحریک می شود بهتر است موها را کمتر شستشو دهید.

شستشوی صحیح موها

شستن نادرست موها سبب چرب شدن مو و آسیب به پوست سر می شود. روش صحیح این است که مقدار کمی شامپو را تنها به ریشه و پوست سر آغشته کنید. هنگام آبکشی موها نیز انتهای موها با شامپو شستشو داده می شوند.

سعی کنید موها را به آرامی شستشو داده و دقت کنید با ناخن به سد محافظ پوست سر آسیب وارد نشود. چنگ زدن زیاد موها سبب تحریک غدد سباسه و تولید چربی بیشتر می شود. در آخر موها را کاملا آبکشی نموده تا اطمینان یابید شامپو روی مو باقی نمانده است.

برس کشیدن ملایم موها

برس کشیدن موها به شدت و محکم می تواند لایه محافظ پوست سر که رطوبت و چربی ضروری را در خود جای داده با آسیب مواجه کند. این امر منجر به از بین رفتن چربی طبیعی پوست سر شده و غدد سباسه چربی بیشتری ترشح می کنند.

تمیز کردن برس مو

تمیز کردن برس مو سبب از بین رفتن پوست های مرده و دیگر مواد زایدی که روی آن تجمع یافته می شود. در صورت عدم انجام این کار دفعه بعد برای استفاده از برس همه این آلودگی ها روی مو پخش می شوند. به این ترتیب موی تازه شسته شده دوباره چرب و کثیف به نظر می رسند.

دست نزدن به موها

برخی افراد عادت دارند مدام به موها دست زده و ممکن است بعد از دست زدن زیاد به موها حس کنند موها چرب تر به نظر می رسد. زیرا آلودگی دست خود را به موها انتقال می دهند. ضمنا با دست کشیدن به موهای سر سبب تحریک غدد چربی و ترشح بیشتر چربی می شوید.

استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل اگر قبل از شستن موها استفاده شود سبب درخشان شدن موها و جلوگیری از تولید سبوم بیش از حد می شود. به این ترتیب میزان کمی از روغن را به پوست سر و نوک موها زده و آن را به شکل دورانی ماساژ دهید.

بعد از یک ساعت موها را با شامپو ملایم شستشو دهید. هفته ای یک مرتبه می توانید از روغن نارگیل برای موها استفاده کنید.

استفاده کم از نرم کننده مو

استفاده زیاد از محصولات نرم کننده مو سبب چرب شدن پوست سر و ریزش مو می گردد. سعی کنید به اندازه توصیه شده روی محصول نرم کننده مو از آن استفاده و تنها به انتهای مو یا ساقه مو بزنید. ضمنا بعد از استفاده حتما موها را کاملا آبکشی کنید.

تعیین برنامه زمانی برای شستشوی موها

زمان خاصی از روز بهتر است موها را بشویید. به طور مثال اول صبح یا پس از تمرین. شستن موها در شب سبب می شود صبح دوباره چرب به نظر برسند. ورزش نیز سبب تعریق شده و موها چرب به نظر می رسند. شستشوی مو بعد از پوشیدن کلاه و روسری نیز ایده خوبی به نظر می رسد. چرا که پوشاندن سر سبب ایجاد گرما و تعریق پوست سر می شود.

استفاده از شامپو خشک

اگر تمایل ندارید موهای چرب را هر روز شستشو دهید یا با شستن روزانه مو به سرعت چرب می شود می توانید از شامپو خشک استفاده کنید. البته در استفاده از این محصول نیز زیاده روی صورت نگیرد زیرا سبب احساس کثیفی در موها می شود.

نباید شامپو خشک را جایگزین شامپو معمولی و آب در نظر گرفت زیرا به رفع آلودگی از پوست سر کمک خاصی نمی کند.

استفاده از محصولات مناسب موی چرب

محصولات بسیاری به طور خاص برای موهای چرب تولید می شوند. استفاده از شامپوهای با مواد شوینده قوی تر می تواند چربی اضافی سر را برطرف نماید و ظاهری تمیز و سالم به موها بدهد. افرادی که می خواهند هر روز موهای خود را شستشو دهند بهتر است از شامپوهای ملایم تر استفاده کنند زیرا شامپو قوی پوست سر را تحریک می کند.

استفاده از چای سبز

چای سبز غنی از موادی است که به حفظ سلامت پوست سر و مو کمک می کنند و نقش مهمی در کنترل ترشح سبوم دارند. به این ترتیب می توانید پودر چای سبز را به آب جوش اضافه و بعد آن را از صافی رد کنید. بعد از خنک شدن آن، محلول را روی پوست سر و موها اعمال نموده و پس از نیم ساعت آبکشی کنید.

می توانید هفته ای یک مرتبه این کار را انجام دهید یا از شامپوهای دارای عصاره چای سبز به این منظور کمک بگیرید.

استفاده از زرده تخم مرغ

زرده تخم سبب تقویت موها می شود و موجب حفظ تعادل پی اچ پوست سر خواهد شد. همچنین ترشح چربی غدد سبوم را کاهش می دهد. برای استفاده از زرده تخم مرغ در روتین موی چرب یک عدد زرده تخم مرغ را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل و چند قطره لیمو ترش مخلوط کنید.

بعد مخلوط حاصل را روی پوست سر اعمال نموده و بعد از 20 دقیقه با آب سرد آبکشی کنید. می توانید هفته ای یک مرتبه این کار را انجام دهید.

استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب ماهیت اسیدی دارد و اگر به درستی رقیق شود می تواند سبب کاهش تولید چربی سر گردد. اگر به بیماری پوستی مثل اگزما مبتلا باشید سرکه سیب پوست را تحریک می کند. از این رو توصیه نمی شود. به منظور استفاده از سرکه سیب دو تا سه قاشق غذاخوری از آن را با یک لیوان آب ترکیب کنید.

بعد از شستن موها با شامپو ملایم در روتین موی چرب آن را با سرکه سیب رقیق شده آغشته نموده و پس از چند دقیقه با آب سرد آبکشی کنید. هفته ای یک تا دو بار می توانید این کار را انجام دهید.

 استفاده از روغن آرگان

ماساژ مو و پوست سر با روغن آرگان موجب تنظیم ترشح سبوم و تحریک گردش خون می شود. با این وجود اطلاعات کمی درباره خواص این روغن برای موی چرب وجود دارد. روغن آرگان خالص را روی پوست سر و موها اعمال کرده و یک حوله یا دستمال مرطوب گرم را اطراف مو بپیچید.

بعد از یک ساعت موها را با شامپو ملایم شستشو دهید. این کار یک یا دو بار در هفته توصیه می شود.

در پایان از همراهی شما با این مطلب سپاسگزاریم و امیدواریم از مطلب ارائه شده نهایت استفاده را برده باشید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با روتین مراقبت از انواع مو و روتین موی رنگ شده روی لینک ها کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر