خواص گیاه سنفیتون و کاربردهای درمانی آن

گیاه سنفیتون که در علم گیاه شناسی به اذن الحمار معروف است، به خاطر خواص درمانی و محصولات مشتق شده از آن، در طب سنتی و برای درمان زخم های سطحی، استخوان های شکسته و کاهش التهاب رگ به رگ شدن ها کاربرد دارد.

خواص گیاه سنفیتون و کاربردهای درمانی آن

گیاه سنفیتون یا اذن الحمار که با نام علمی (Symphytum officinale) نیز شناخته می شود، یک گونه گیاهی از خانواده Boraginaceae است که به طور معمول به نام هماور طبی مشهور شده است. سنفیتون یک گیاه علفی چند ساله است که در مناطق گوناگون جهان می توانید آن را پیدا کنید. این گیاه برگ های کرکی و بزرگ دارد و به طور معمول دارای گل های بنفش، صورتی و زرد رنگ است. برگ های سنفیتون دارای ترکیباتی نظیر اسید رزمارینیک و الانتوئین هستند که احتمال دارد به خصوصیات ضد التهابی و دارویی آن کمک زیادی کند. این گیاه به عنوان یک گیاه دارویی در طب سنتی برای درمان مشکلات پوستی و ترمیم زخم ها کاربرد دارد. با این حال باید بدانید به علت وجود ترکیبات پیرولیزیدین آلکالوئید، مصرف داخلی آن به صورت طولانی مدت برای برخی از افراد مجاز نیست. در ادامه مطلب با خواص گیاه سنفیتون آشنا خواهید شد.

آشنایی با خصوصیات گیاه سنفیتون

گیاه سنفیتون یا هماور طبی، پر شاخه و گل دار است که بلندای آن به 30 تا 90 سانتی متر و گاهی اوقات یک متر نیز می رسد. ساقه ها زاویه دار، راست و پوشیده از تارهای زبر برگشته و خمیده بوده و گل های آن صورتی، سفید، بنفش و زرد هستند که می توانید این گل ها را در بهار و در فاصله ماه های اردیبهشت تا اواخر تیر تماشا کنید. با آن که گل های این گیاه نوش زیاد ایجاد می کنند اما تا فراخ شدن کامل جام گل، زنبور عسل نمی تواند از آن استفاده کند. برگ های پایین ساقه گیاه بسیار بزرگ بوده و گاهی اوقات تقریبا به یک متر نیز می رسند. این برگ ها ظاهر بیضی مانند دارند و دارای دمبرگ هستند اما برگ های بخش بالایی ساقه دمبرگ ندارند.

مزایای بی نظیر گیاه سنفیتون

از خواص گیاه سنفیتون چه می دانید؟

سنفیتون یک نوع گیاه دارویی است و خواص بی شماری دارد. از مهم ترین و اساسی ترین خواص گیاه سنفیتون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. استفاده در مراقبت از پوست

محصولات گوناگون نظیر لوسیون ها و کرم های دارای گیاه سنفیتون برای مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می گیرند.

2. ضد التهاب

ترکیبات موجود در گیاه سنفیتون، به خصوص اسید رزمارینیک ممکن است دارای خاصیت ضد التهابی باشد و به کاهش التهابات پوستی کمک کند.

3. استفاده در ترکیبات طبیعی

گیاه سنفیتون در ترکیب های طبیعی مثل چای ها و کرم ها به منظور تسکین مشکلات پوستی استفاده می شود.

آشنایی با مهم ترین خواص گیاه سنفیتون

4. درمان سنگ کیسه صفرا

دمکرده برگ و گل گیاه سنفیتون به عنوان یک راهکار طبیعی برای درمان سنگ صفرا شناخته می شود. این گیاه خواب آور است و برای بهبود کیفیت خواب نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

5. تسریع روند ترمیم زخم ها

گیاه سنفیتون به علت داشتن الانتوئین، یک ترکیب با خاصیت تسریع کنندگی در روند ترمیم پوست است که در بهبود سریع زخم های سطحی و کوچک تأثیر قابل توجهی دارد.

6. التیام استخوان شکسته

برای ترمیم استخوان شکسته می توانید از گیاه بنسیتون به شکل ضماد روی پوست خود استفاده کنید.

خواص باورنکردنی گیاه سنفیتون

7. کاهش خارش و التهابات پوستی

مصرف خارجی محصولات گیاه سنفیتون به کاهش خارش و التهابات مربوط به مشکلات پوستی کمک می کند.

8. تسکین آسیب های کوچک پوستی

استفاده از محصولاتی که در آن از گیاه سنفیتون استفاده شده است، به تسکین آسیب های جزئی پوستی ناشی از ضربه و خوردگی کمک فراوانی می کند.

نکته مهمی که باید بدانید این است که مصرف طولانی مدت گیاه سنفیتون به علت دارا بودن ترکیبات پیرولیزیدین آلکالوئید به عنوان داروهای داخلی پیشنهاد نمی شود و بهتر است از محصولاتی مانند کرم، لوسیون و ژل ها که دارای این گیاه هستند جهت استفاده خارجی از آن استفاده کنید. علاوه بر این پیش از استفاده، بهتر است در این خصوص با متخصص مشورت کنید.

نگاهی به خواص گیاه سنفیتون

کاربرد گیاه سنفیتون چیست؟

در صورتی که قصد داشته باشید از برگ گیاه سنفیتون استفاده کنید، می تواند از روش های زیر کمک بگیرید:

  • برای درمان تبخال می توانید از دم کرده این گیاه استفاده کنید یا به صورت ضماد روی تبخال بگذارید.
  • می توانید از دم کرده گیاه سنفیتون برای از بین بردن کرم های روده استفاده کنید.
  • دم کرده آن برای عدم دفع ادرار و درد ناحیه شکم کاربرد دارد.
  • برای خون روی در فواصل قاعدگی از دم کرده این گیاه استفاده کنید.
  • در گذشته از این گیاه برای درمان بیماری سل استفاده می کردند.
  • برای درمان دانه های جلدی، برگ های له شده آن را روی پوست قرار می دهند.
  • می توان از گرد ریشه خشک شده و تمیز این گیاه برای التیام زخم ها استفاده کرد.
  • برای تسکین التهابات و آسیب های پوستی، برگ های تازه این گیاه را خرد کرده تا عصاره آن ها گرفته شود. عصاره را به آهستگی روی پوست مبتلا به آسیب یا التهاب بزنید. بگذارید پوست عصاره را به خوبی جذب کند و خودش به طور طبیعی خشک شود.
  • برای مراقبت از پوست و روتین می توانید برگ های تازه را خرد یا له کنید. عصاره را به آرامی روی پوست صورت یا نقاط دیگری که به مراقبت نیاز دارند بزنید و سپس ماساژ دهید. بعد از مدتی پوست خود را با آب گرم بشویید.
  • برای التیام زخم ها و ترمیم پوست، بهتر است برگ های تازه گیاه سنفیتون را بشویید. سپس آن ها را خرد یا له کرده و روی زخم یا محل مورد نظر بگذارید. با استفاده از پانسمان نرم یا یک باند زخم را بپوشانید تا برگ ها در محل قرار بگیرند. این پروسه را تا هنگامی که ترمیم و بهبود زخم اتفاق بیفتد تکرار کنید.

گیاه سنفیتون چه خواصی دارد؟

لطفا پیش از استفاده از برگ گیاه سنفیتون روی پوست، تست پوستی را انجام دهید و اگر پوست تان به این گیاه واکنش نشان داد، از آن استفاده نکنید. علاوه بر این در صورت بروز هر گونه تغییرات یا واکنش های غیر منتظره در پوست، استفاده از آن را سریعا قطع کرده و به متخصص مراجعه کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان