سکوتِ وزیر کشور پیشنهادی درباره گشت ارشاد در روز بررسی صلاحیتش در مجلس /کلیدِ ساختمان میدان فاطمی به سردار می رسد؟

اسکندر مومنی درحالی امروز مقابل نمایندگان ایستاد و تلاش کرد تا صلاحیت خود برای تصدی وزرات کشور را اثبات کند که پیش بینی‌ ها حکایت از آن دارد که رأی لازم برای راهی شدن به پاستور را کسب خواهد کرد.

سکوتِ وزیر کشور پیشنهادی درباره گشت ارشاد در روز بررسی صلاحیتش در مجلس /کلیدِ ساختمان میدان فاطمی به سردار می رسد؟

نیلوفر مولایی: چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم در بهارستان، با بررسی صلاحیت سیاسی‌ترین وزیر پیشنهادی پزشکیان همراه بود، اسکندر مومنی که سابقه ریاست پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا (پلیس راهور) را در کارنامه خود دارد و از بنیانگذاران پلیس 110 بوده است، امروز در خانه ملت رو در روی وکیل‌المله‌ها قرار گرفت تا در قامت وزیر پیشنهادی کشور از آنان رأی اعتماد بگیرد. 

هر چند که پیش از معرفی فهرست وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، زمزمه‌ها و گمانه‌زنی‌ها در فضای سیاسی و رسانه‌ای خبر از معرفی چهره‌هایی چون مصطفی پورمحمدی، مجید انصاری، حسین علایی و سردار دهقان توسط رئیس جمهوری می‌داد اما ناگهان قرعه به نام اسکندر مومنی برای تصدی بر مهم‌ترین و سیاسی‌ترین وزراتخانه دولت افتاد. اسکندری که از زمان معرفی‌اش به عنوان وزیر پیشنهادی کشور، به دلیل داشتن سابقه نظامی با انتقاداتی مواجه شده بود.

برخی نیز او را سهمیه قالیباف یا اصولگرایان در کابینه پیشنهادی پزشکیان می‌دانستند اما خود مومنی در جمعی تاکید کرده بود سهمیه هیچ جریان و چهره‌ای در کابینه نیست و رفاقت و آشنایی‌اش با پزشکیان به دهه 60 باز می گردد؛ «هیچ‌کس بنده را به آقای پزشکیان معرفی نکرد بلکه آشنایی بنده با آقای پزشکیان به زمان گذشته و در دانشگاه تبریز باز می‌گردد، از این‌ رو آقای پزشکیان بنده را برای سمت وزارت کشور در نظر گرفت.»

مُهر تایید 3 کمیسیون بر صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور

در ابتدای جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت کشور، سخنگویان 3 کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، عمران و شوراها و امور داخلی، گزارش تخصصی خود درباره صلاحیت و برنامه های وزیرپیشنهادی را قرائت کردند و هر سه کمیسیون مُهر تایید بر توانمندی اسکندر مومنی برای تصدی وزارت کشور زدند.

پس از آن مجلس وارد نطق مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی وزارت کشور شد.

 ورود ناگهانی پزشکیان به صحن مجلس در زمان بررسی صلاحیت مومنی

مصطفی پوردهقان، نماینده اردکان، اولین مخالفی بود که پشت تریبون رفت تا از دلایل خود برای مخالفت با وزیر پیشنهادی کشور بگوید. این نماینده مجلس در نطق مخالفت خود گفت :«من وظیفه خودم دانستم که به عنوان کسی که در 18 سال در حوزه وزارت کشور به مردم در سمت های بخشدار، فرماندار، معاون فرماندار و رئیس حوزه اقتصادی استانداری خدمت کرده‌ام و به عنوان عضوی از خانواده بزرگ وزارت کشور مواردی را در قالب بیان شرایط موجود و فعلی وزارت کشور به عنوان هدیه به برادر مومنی هدیه بدهم که وقتی با رای بالای نماینده ها به وزارت رسیدند این موارد مدنظرشان باشد.»

وی ادامه داد: «اولین خواسته ای که بنده و همه همکارانمان در مجلس از شما داریم و دغدغه مشترک ماست، این است که در بدنه وزارت کشور کارکنان متعهد، منظم، متخصص، فعال و باسوادی وجود دارند که به واسطه اینکه دولت های مختلف آمدند و آنها را ذبح سیاسی کردند در گوشه ای از این وزارتخانه خاک می خوردند، در فرمانداری ها، بخشداری ها و استانداری ها افراد متخصص بواسط، نگاه های سیاسی حذف شدند.»

پوردهقان گفت: «امروز بعضی از استاندارانی که در بعضی از استان ها منصوب شدند یا طی سالیان گذشته در این سمت ها بودند، افرادی بودند که با نردبان های سیاسی بالا آمدند و چون در فلان ستاد شربت دادند یا پوستر چسباندند برای فلان فرد، استاندار شدند. چنان سرمایه های اجتماعی را این افراد غیرمتخصص از بین بردند که مردم از این ها گلایه مند هستند. مردم از دکتر پزشکیان و شما انتظار دارند کسی در راس کارهای اجرایی استان باشد که سواد داشته باشد عینکش سیاسی نباشد و فردی نباشد که به دنبال تسویه حساب های سیاسی نباشد.»

همچنین حمیدرضا گودرزی، نماینده الیگودرز، به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزارت کشور در حال خواندن نطق خود بود، که ناگهان پزشکیان وارد مجلس شد که گودرزی در واکنش به این اتفاق خطاب به رییس جمهور گفت: «آقای رییس جمهور خوش آمدید.آقای پزشکیان از کابینه و وزیر جوانی که معرفی کردید، بسیار ممنون هستم.» 

وی اما در جریان مخالفتش با وزیر پیشنهادی کشور گفت: «جناب آقای مومنی بنده به عنوان مخالف ثبت‌نام کردم اما به عنوان موافق به شما رای می‌دهم. به عنوان نیروی 27 ساله وزرات کشور می گویم که وزارت کشور یک وزارتخانه بسیار گسترده است که نظم و انضباط کشور به آن مربوط است.»

گودرزی گفت: «وزارت کشور یکی از بااهمیت‌ترین وزارتخانه‌های کشور است، دلیل اهمیت این وزارت خانه به دلیل کار ویژه‌های آن است که امنیت کشور، آزادی‌های سیاسی، اجرای سیاست‌های عمومی و نظارت بر اداره امور کشور از جمله این کارویژه‌ها هستند.»

محمد باقری بناب، نماینده مخالف وزیر پیشنهادی وزارت کشور هم گفت: «دلیل مخالفت بنده خود پزشکیان است مگر خودش در انتخابات نگفت که از افراد متخصص و کارشناس انتخاب می‌کنم؟ مومنی در مسائل سیاسی و اقتصادی تخصص دارد؟ احسنت! انشالله در محضر خداوند پاسخ می‌دهید که بله تخصص دارد.»

این نماینده بناب در مجلس تاکید کرد: «مومنی در کدام دانشگاه درس خوانده؟ نه تجربه دارد و نه علم، در صورتی که وزیر کشور باید تجربه و علم کافی داشته باشد. کسی که نه علم و نه تجربه را دارد را نباید در وزارتخانه‌ای بذاریم که لازم است وزیر آن مسائل سیاسی، اجتماعی و آسیب‌ها را درک کند. وحیدی چقدر با سمن‌ها جلسه داشته؟ استانداران او تا چه اندازه موفق بودند؟ خانواده وزارت کشور، چند هزار نفر است؟ آیا نمی‌شد یکی از استانداران و یا یکی از معاونین استانداران به عنوان وزیر کشور معرفی شوند؟  43،44 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد، نتوانستیم یک وزیر کشور تربیت کنیم و بگوییم این فرد با چنین سابقه‌ای می‌تواند وزیر کشور شود.» 

وی گفت: «مومنی چه تضمینی می‌دهد که اتوبوسی و از جاهای دیگر نیرو وارد وزارت کشور نکند؟ باید پاسخگو باشد که این کار را انجام می‌دهد یا خیر. آیا روندی که در دوران وحیدی انجام شد را تکرار می‌کند یا خیر. همکاران حواستان باشد که دوباره کلاه سرتان نرود!» نطق او با واکنش‌های نمایندگان همراه بود تا جایی که محمدباقر قالیباف دوبار به نمایندگان تذکر داد

سکوتِ وزیر کشور پیشنهادی درباره «گشت ارشاد» در روز بررسی صلاحیتش در مجلس /کلیدِ ساختمان میدان فاطمی به سردار می رسد؟

موافقان وزیر پیشنهادی کشور چه گفتند؟

عباس صوفی، نماینده همدان، نیز اولین موافقی بود که در دفاع از وزیر پیشنهادی کشور پشت تریبون قرار گرفت. او خطاب به وزیر پیشنهادی کشور گفت: «آقای مومنی با توجه به اینکه 211 نفر برای موافقت با شما ثبت نام کردند، به شما تبریک می گویم اما بر حس وظیفه نکاتی را عرض می کنم.» 

وی گفت: «وزارت کشور موتور محرکه پیشرفت و ارتقا سرمایه اجتماعی در کشور است، شخصی که متصدی وزارت کشور می شود به دلیل رویکرد و ارتباط تناتنگ با رئیس جمهور باید شخصیت، گفتار و رفتارش نماد آرامش باشد.»

نماینده همدان گفت: «آقای مومنی معتقد بوده است که وزیر کشور باید شخصی غیر نظامی باشد و با توجه به محدودیت هایی که وجود داشته است، رئیس جمهوری او را برای اعمال برنامه های مورد نظر موثرتر دانسته است.» 

محمد میرزایی نماینده شاهین دژ و تکاب، هم در موافقت با اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور گفت: «در رابطه با وزارت کشور و وزیر پیشنهادی دولت وفاق ملی دکتر پزشکیان باید بگویم که  یکی از مهمترین وزارتخانه در ساختار دولت ایران، وزارت کشور است. دلیل امنیت این وزاتخانه به وزیر و کار ویژه های آن باز می گردد.»

وی گفت: «یکی از مطالبات مردم عزیز و نمایندگان محترم اجرای اصل 64 قانون اساسی است که در پی آن حداکثر 20 نفر به تعداد نمایندگان اضافه شود. ولی در آخرین بازنگری در تعداد نمایندگان و با گذشت 21 سال به رغم ارائه طرح های متعدد از سوی نمایندگان نتیجه ای حاصل نشده است.»

 نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد، به عنوان موافق وزیر پیشنهادی کشور هم به نطق مخالفت باقری بنابی واکنش نشان داد و گفت: «آقای مومنی دکتری امنیت ملی خود را از دانشگاه دفاع ملی اخذ کردند و در روزمه ایشان آمده که فوق لیسانس خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه تهران گرفتند. همخوانی تحصیلات ایشان مهم ترین مسئله وزیر کشور در خصوص تامین امنیت در شروع کارش است.»

وی گفت: « نباید وزارت کشور باندی و حزبی معرفی شود اما وزارت کشور یک جریان سیاسی نیست، یک جریان حاکمیتی است. نگاه آقای مومنی این است که بدون درنظرگرفتن جناح سیاسی از افراد استفاده کند.»

حسن هاشمی نماینده بیرجند در مجلس، نیز در موافقت با مومنی، گفت:اهم ویژگی‌های وزیر پیشنهادی کشور تلفیق ویژگی‌های سیاسی، امنیتی، اجتماعی و عمرانی و شخصیت وی در راستای کار ویژه‌های کشور و نگاه سیاسی، عمرانی و امنیتی در رویکرد ایشان محرز و مسلم است. وی همچنین رویکرد تعاملی و اقناعی به موضوعات و مسائل دارند که در دوران وزارت می‌تواند کمک کننده باشد.

وی تاکید کرد: وزارت کشور در جایگاهی قرار دارد که با بسیاری از نهادها در ارتباط است. مؤمنی همیشه در تلاش برای پیشبرد امور مختلف بوده و تجربه‌های مدیریتی وی در مناصبی که داشتند پر بار بوده است. 

موافقان و مخالفان وزیر کشور پیشنهادی در دو نوبت صبح و عصر به بیان اظهاراتشان پرداختند.

سکوت وزیر پیشنهادی کشور درباره گشت ارشاد و طرح نور

پس از به پایان رسیدن نطق مخالفان و موافق وزیر پیشنهادی کشور، نوبت به اسکندر مومنی رسید تا برای رسیدن ساختمان سیاسی خیابان فاطمی از خود دفاع کند. او در نطق دفاعیه خود، از مخالفان و موافقان خود تشکر کرد و در فرصت 30 دقیقه‌ای خود گفت: «وزارت کشور دولت چهاردهم، مصمم است تا از همه امکانات و  منابع انسانی موجود بهره ببرد. سرمایه اصلی و پشتوانه نظام اسلامی چیزی جز عموم مردم نیست. مردم ولی‌نعمت صاحب منصبان، راهنما و ناظر عملکرد حاحب منصبان هستند. باید به بطن جامعه باور داشت و با آن گفت‌وگو کرد و به حقوق و آزادی‌های آنان احترام گذاشت.»

این کاندیدای وزارت کشور بیان کرد: «ملاک و معیار انتخاب استانداران همین‌ها هستند؛ پاکدستی، کارامدی، لیاقت، کاردانی و ....»

وی درباره اهداف وزارت کشور هم اینطور گفت: «تامین امنیت عمومی و افزایش مشارکت و همبستگی اجتماعی از اهداف اصلی وزارت کشور است. وزارت کشور باید نماد همبستگی و حضور همه فرزندان میهن باشد. پیشرفت متوازن و عدالت‌محور را مدنظر داشته باشد.»

وزیر پیشنهادی کشور پس از پایان نطق دفاعیه‌اش هم مورد استقبال نمایندگان قرار گرفت اما سکوت او درباره مسائلی چون گشت ارشاد و طرح نور از مهم‌ترین نکات قابل توجه بود. موضوعی که حتی ردپای آن هم در میان نطق مخالفان و موافقان هم دیده نشد. 

اسکندر مومنی کیست؟

اسکندر مؤمنی در سال 1341 در شهر قائم‌شهر، استان مازندران متولد شد. مدرک تحصیلی وی دکترای امنیت ملی است و عضویت هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی را بر عهده دارد. او  از سال 1388 تا 1394 به عنوان جایگزین محمد رویانیان در سمت ریاست پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا (پلیس راهور) مشغول به کار بود و  از سال 1394 تا 1397 جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران شد.

عضویت سپاه پاسداران در زمان جنگ ایران و عراق و فرماندهی نیروی انتظامی خراسان نیز در سوابق اسکندر مؤمنی به چشم می‌خورد. وی معاون عملیات ناجا و از بنیانگذاران پلیس 110 کشور بود.

وحیدی رفت، مومنی می آید؟

پیش از اسکندر مومنی، احمد وحیدی در دولت سیزدهم توانسته بود با رأی پارلمانتاریست‌ها در رأس وزارت کشور قرار گیرد. او در سال 1400 توسط ابراهیم رئیسی برای سکانداری وزارت کشور به مجلس معرفی شد و 266 رأی موافق و 16 رأی مخالف  از مجلس اخذ کرد. در جلسه بررسی صلاحیت احمد وحیدی در تاریخ 2 شهریور 1400، یک مخالف و دو موافق به بیان اظهارات خود پرداخته بودند. 

در آن روزها، مخالفت محمدرضا صباغیان، نماینده بافق با وحیدی، با جنجال‌هایی روبه‌رو شد و  نمایندگان در جریان صحبت او بارها با سروصدا اظهاراتش را زیر سوال بردند.

صباغیان در نطق مخالفتش گفته بود: «برنامه آقای وحیدی 66 درصد با اسناد بالادستی همسو است و از انسجامی هم برخوردار است اما قابل سنجش نیست.» او بیان کرده بود: «امروز یکی از مشکلات جامعه ما که ام المفاسد است، اعتیاد است. برنامه ریزی برای حل این مشکل برعهده وزارت کشور است، اعتیاد یعنی جنگ و دعوا، فقر، سرقت، ناامنی، قتل، خشونت، خودکشی، رها شدن کودکان، افزایش طلاق و ...سر ریز این مشکل اجتماعی امروز در جامعه مشهود است، من از آقای وحیدی می خواهم که به سطح شهر، مانند میدان شوش بروند و مصرف مواد مخدر در ملاعام را ببینند. فرزندان خردسال در کنار پدر و مادر خود شاهد مصرف مواد مخدر هستند، مسئول این امر کیست؟ جوانان ما امروز در جلوی چشمانمان در حال نابودی هستند، ما نمایندگان مجلس چه کردیم؟»

صباغیان بافقی گفته بود: «مبارزه با این امر در برنامه آقای وحیدی دیده نشده است. شما برای خانواده معتادان چه برنامه ای دارید؟ آیا این مسئله مربوط به وزرای دیگر است؟ خیر در چارچوب کار شماست. باید اقداماتی برای مقابله با ترانزیت مواد مخدر اجرا شود، قطعا مبارزه با اعتیاد مهم است.» 

کلید ساختمان سیاسی خیابان فاطمی به سردار مومنی می‌رسد؟

پیش‌بینی‌ها در هفته‌ای که برنامه وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی در حال بررسی بود و زمزمه‌هایی از که از گوشه و کنار بهارستان شنیده می‌شود حکایت از آن دارد که سردار اسکندر مومنی، شانس بالایی برای رأی آوری از مجلس را دارد و روز چهارشنبه به عنوان «وزیر کشور» راهی پاستور خواهد شد.

27215

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان