کشورهای اسلامی به اسکاتلند اقتدا کنند!

دولت اسکاتلند دیروز دوشنبه با صدور بیانیه ای کلیه ملاقاتها با مقامات رسمی اسرائیل را به حالت تعلیق در آورد.

کشورهای اسلامی به اسکاتلند اقتدا کنند!

این ممنوعیت به دلیل ادامه جنگ و کشتار فلسطینی ها در غزه و اعتراض به تداوم جنایات اسرائیل در این باریکه اتخاذ شده و تا حصول پیشرفتی واقعی در مذاکرات آتش بس، دسترسی بلامانع مردم غزه به کمکهای بشردوستانه و همکاری کامل تل آویو در جهت اجرای تعهدات حقوقی خود در قبال تحقیقات بین المللی در زمینه نسل کشی و جنایات جنگی ادامه خواهد داشت. این تصمیم انساندوستانه دولت اسکاتلند می تواند به سایر کشورهای اروپایی به ویژه کشورهایی که اهمیت بیشتر به حقوق بشر می دهند، مانند ایرلند، سوئد، نروژ، فنلاند و ایسلند، سرایت کرده و در اروپا و کشورهای غربی موج جدیدی علیه اسرائیل ایجاد نماید.

فشار این موج می تواند تاثیر سرنوشت سازی بر آتش بس در غزه و همچنین تامین حقوق فلسطینی ها در مذاکرات مربوطه داشته باشد. براساس گزارشهای خبری از این مذاکرات، متاسفانه همچنان آمریکا، به جای اتخاذ موضعی منصفانه تر، با رژیم صهیونیستی همراهی نموده و با دادن طرحی جدید برای آتش بس (که مفاد آن در برخی موارد مغایر طرح بایدن است) به کمک این رژیم آمده و در واقع حماس را برای پذیرش شرایط دولت افراطی نتانیاهو تحت فشار قرار داده است. فلسطینی ها در این برهه از مذاکرات آتش بس، که قرار است تا پایان هفته نهایی شود، شدیدا به حمایت بین المللی برای احقاق حقوق خود نیاز دارند و بر این اساس اقدام دولت اسکاتلند و اقدامات مشابه در جهت حمایت از آنها و فشار بر اسرائیل می تواند موقعیت آنها را در مذاکرات مربوطه تقویت نماید.

در چنین شرایطی، اکثر کشورهای اسلامی، به رغم ناراحتی و نارضایتی از تداوم سیاستهای جنایتکارانه اسرائیل در فلسطین و در حالیکه ملتهای مسلمان منطقه با دیدن صحنه های دلخراش ظلم و جنایات اسرائیل خون گریه می کنند، در اتخاذ یک موضع سریع، موثر و هماهنگ در حمایت از حقوق مردم فلسطین در این مذاکرات سستی می ورزند. این امر نه تنها موجب تنهاماندن مردم فلسطین در برابر فشار قدرت آمریکا و اسرائیل بر فلسطینی ها بی پناه و مظلوم می شود بلکه تصویر ضعیفی از جهان اسلام  و کشورهای اسلامی به دنیا مخابره می نماید که به نفع هیچ کشور اسلامی نیست.

بر این اساس از دولتهای مسلمان انتظار می رود با درک حساسیت زمان و موقعیت سازمانهای فلسطینی در مذاکرات آتش بس گامی در جهت کمک به آنها بردارند. تصمیم دولت اسکاتلند در این زمینه مثال خوبی از امکان حمایت از مردم فلسطین با وجود فشارهای آمریکا و ترتیبات ناعادلانه بین المللی است. در این راستا، کشورهای اسلامی (که با اسرائیل روابطی دارند) می توانند کلیه روابط یا ملاقاتها با نمایندگان این رژیم را تا پذیرش طرح بایدن و قطعنامه مربوطه شورای امنیت از سوی این رژیم و برقراری آتش بس در غزه به حالت تعلیق درآورند. تصمیم دولت اسکاتلند به خوبی نشان می دهد اتخاذ چنین تصمیمی در فضای بین المللی کنونی کاملا امکان پذیر است و نمی توان به بهانه قدرت آمریکا و سایر قدرتهای غربی در جهان و ترتیبات ظالمانه آن از آن طفره رفت. در عین حال، چنین اقداماتی، به ویژه در برهه حساس کنونی که مذاکرات آتش بس در حال انعقاد است، می تواند کمک بزرگ و موثری به فلسطینی ها و احقاق حقوق آنها باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان