اگر تولید سلاح سرد در دو استان محدود شود جرائم کاهشی می‌شود/ نقش پررنگ این موتورها در ارتکاب به جرم در تهران

با بررسی موضوع بزه سرقت در شهر ها به این نتیجه رسیدیم که عوامل مختلفی باعث انجام این نوع جرم می شود که می توان از نابرابری اقتصادی اشاره کرد البته پلیس هم طبق وظیفه خود مجازات سنگینی را برای سارقان سابقه دار تهران در نظر گرفته است.

اگر تولید سلاح سرد در دو استان محدود شود جرائم کاهشی می‌شود/ نقش پررنگ این موتورها در ارتکاب به جرم در تهران

به گزارش خبرآنلاین،رشد بی رویه جمعیت در مناطق شهری موجب بروز مشکلاتی، چون افزایش بزه کاری، حاشیه نشینی و... شده است.

برنا در خبری نوشت:یکی از مسائل مهم در شهرها، افزایش میزان ناهنجاری‌های اجتماعی و ایجاد احساس ناامنی در بین شهروندان است. دراین میان سرقت مسلحانه از جرائمی است که بر حسب پیچیدگی هایش در وقوع و میزان هوشمندی طراحی و اجرای آن، همچنین بر حسب ریسک خطر پذیری مجرمان در تناسب با احتساب منافع حاصل صورت می‌گیرد، ارتکاب جرائم بخصوص سرقت مسلحانه توسط آنان متاثر از عوامل گوناگونی است. در این راستا به بهانه دستگیری اعضای باند سارقان مسلح خانه‌های تهران این جرم را در گفتگوهایی مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

میزان سرقت در میان طبقات کمتر برخوردار جامعه بیش از طبقات دیگر است

فرزانه حاتمی جامعه شناس درباره بزه سرقت و به خصوص با استفاده از سلاح سرد و گرم در پاسخ به خبرنگار برنا درباره علل انجام این جرم می‌گوید: ابتدا باید بگویم با افزایش اشتغال از میزان سرقت کاسته می‌شود از طرفی میزان سرقت در میان طبقات کمتر برخوردار جامعه بیش از طبقات دیگر است چرا که از دیدگاه جامعه شناختی از عواملی نظیر «نابرابری اقتصادی»، «عدم توزیع عادلانه منابع کمیاب ثروت»، «قدرت و منزلت»، «ساختارهای معیوب نظارتی» و «فقدان کنترل اجتماعی» از جمله مهمترین عوامل دخیل در پدیده سرقت است.

وی افزود: به عنوان مثال نابرابری و فقر (به عنوان یک متغیر اقتصادی) تنها زمانی می‌تواند منجر به گرایش به سرقت شود که اولا تبدیل به یک انگیزش روانی (مثلا احساس تبعیض) شود و ثانیا: ترس از کنترل اجتماعی (به عنوان یک عامل جامعه شناختی) از میان برود.

مجازات سنگینی برای عبرت دیگران برای سارقان در نظر گرفتیم

سردار عباسعلی محمدیان فرمانده انتظامی تهران بزرگ در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا درباره ماموریت‌های پلیس در برقراری امنیت در سطح شهر گفت: خلافکاران و سارقانی که توسط ماموران پلیس گشت‌های انتظامی و کلانتری‌ها بازداشت می‌شوند بدانند مجازات سنگینی برای عبرت دیگران برای آنها در نظر گرفته خواهد شد این موضوع درحالی است که سرقت‌ها در پایتخت از ابتدای سال تاکنون 18 درصد کاهش یافته است وهمچنین سرقت‌های به عنف نیز 29 درصد و سرقت‌های مسلحانه نیز50 درصد کاهش داشته ایم.

وی افزود: تعداد تماس‌های پلیس، پنج درصد افزایش داشته، اما تماس‌های مربوط به سرقت 12 درصد کاهش یافته است که این نشان می‌دهد میزان سرقت‌ها در کل کاهش دارد به طوری که حتی در زمینه سرقت‌های وسایل نقلیه نیز سرقت خودرو 9 درصد کاهش یافته و 23 درصد کاهش سرقت موتورسیکلت را هم شاهد هستیم. زیرا معمولا از خودرو و موتورسیکلت سرقتی برای انجام جرایم دیگر استفاده می‌شود و مردم سریعا شکایت می‌کنند بنابراین وسیله نقلیه‌ای نیست که دزدی باشد، اما پرونده سرقت در پلیس نداشته باشد.

سردار محمدیان در پاسخ به اسن سوال که چند درصد اموال سرقتی مردم کشف و به آنها بازگردانده می‌شود ادامه داد: همکاران من در پلیس آگاهی بازدیدهای میدانی و صحت سنجی زیادی انجام می‌دهند و این حجم اموالی که در حال برگشت است واقعا بی‌سابقه است حتی برخی اموال سرقتی را از مرزها کشف شده و به دست صاحبان آنها بازگشته است البته باید بگویم مالباختگان عنوان می‌کنند که اموالشان در بین اموال کشف شده نیست و نگرانند، اما نگران نباشند، چون شناسایی مالخر و بازگرداندن اموال به صاحبانشان بعد از دستگیری سارقان اولویت پلیس است تا مالباختگان به اموال خود برسند.

رییس پلیس تهران گفت: افرادی که سابقه سرقت دارند و مجددا دستیگر می‌شوند قبلا 50 درصد سابقه دار بودند ولی امروزه تعداد سابقه داران، چون تحت کنترل هستند و پابند دارند رو به کاهش است همچنین درباره استفاده از پابند برای اراذل و اوباش باید به این نکته اشاره کنم که اراذل سطح یک با کنترل‌های پلیس اقداماتشان محدود شده، اما امروز برخی از این شرارت‌ها مربوط به کسانی است که اراذل اوباش نیستند، اما یک قمه‌ای یا چاقویی تهیه کرده و اقداماتی انجام می‌دهند که آثار و تبعات آن را نمی‌دانند.

وی تصریح کرد: تولید، خرید و فروش و حمل سلاح سرد نامتعارف ممنوع است و مجازات دارد اگر تولید این وسایل در دو استان ممنوع یا محدود شود قطعا شاد کاهش این جرایم خواهیم بود. همچنین ما در تهران شروع کرده ایم تعداد زیادی از این ابزارها را از مغازه‌ها جمع آوری کرده ایم که اگر این ابزارها کمتر توزیع شود قطعا این اقدامات مجرمانه نیز کاهش می‌یابد.

جرم سرقت مسلحانه چیست؟

در نظام حقوقی ایران، سرقت یا دزدی اموال دیگران، جرم محسوب شده و مرتکب، حسب مورد، به یکی از انواع مجازات‌ها، محکوم می‌شود. به طور کلی، جرم سرقت را می‌توان به دو دسته سرقت حدی و سرقت تعزیری تقسیم بندی کرد.

سرقت حدی، نوعی سرقت است که در صورت اجتماع شرایط، مرتکب به حد سرقت (که در شرع تعیین شده است)، محکوم می‌شود؛ اما سرقت تعزیری، سرقتی است که میزان مجازات آن، در شرع مشخص نشده است و قاضی، حین صدور حکم، در حدود قانون، مجازات را مشخص می‌کند. نکته مهم، این است که جرم سرقت مسلحانه، نوعی سرقت تعزیری می‌باشد و به دلیل شرایط ارتکاب جرم، از نوع سرقت تعزیری مشدد محسوب می‌شود.

اما سوالی که مطرح می‌شود، آن است که جرم سرقت مسلحانه چیست و حکم مجازات آن چگونه است. در پاسخ به این سوال که جرم سرقت مسلحانه چیست، باید به مواد 651، 652 و 654 قانون مجازات اسلامی توجه نمود که به موجب آن، انجام سرقت مسلحانه در شرایط خاصی، جرم انگاری شده است.

در ماده 651 قانون مجازات اسلامی، مقرر شده است که اگر سرقت انجام شده، سرقت حدی نبوده ولی 5 شرط زیر را به صورت همزمان داشته باشد، مرتکب، به مجازات حبس و شلاق برای سرقت مسلحانه، محکوم می‌شود که این شروط، عبارتند از اینکه سرقت در شب انجام شده و سارقان، دو نفر یا بیشتر باشند. همچنین، یک یا چند نفر از سارقان، می‌بایست سلاح ظاهر یا مخفی را حمل کرده باشند و کسی را ضمن سرقت، آزار و تهدید کرده باشند. بالا رفتن از دیوار، شکستن حرز، به کار بردن کلید ساختگی، استفاده از عنوان یا لباس مستخدم دولت یا سرقت در محل‌های سکونت، از دیگر شرایط این نوع سرقت می‌باشد.

در خصوص اینکه جرم سرقت مسلحانه چیست، باید تبصره این ماده را نیز، مورد توجه قرار داد که بر اساس آن، منظور از سلاح، به صورت دقیق، ذکر شده است. بر این اساس، منظور از سلاح، انواع اسلحه گرم از قبیل تفنگ و نارنجک، انواع سلاح سرد همچون قمه، شمشیر، کارد و چاقو و پنجه بوکس می‌باشد. همچنین، انواع اسلحه شکاری مثل تفنگ‌های ساچمه زنی و تفنگ‌های مخصوص بیهوش کردن جانداران و نیز، انواع سلاح‌های سرد جنگی از قبیل کاردهای سنگری، سرنیزه و مشابه آن می‌باشد

در ماده 652 قانون مجازات اسلامی نیز، یکی دیگر از انواع سرقت‌های مسلحانه، جرم انگاری شده است که بر اساس آن، همین که سارق، مسلح باشد و یا اینکه سرقت انجام شده، مقرون به آزار و اذیت دیگران باشد، سبب می‌شود که بتوان سرقت را از نوع سرقت مسلحانه دانست و حکم مجازات سرقت مسلحانه را بر مرتکب، بار نمود که در ادامه، به ذکر میزان آن خواهیم پرداخت

بر اساس ماده 654 قانون مجازات اسلامی نیز، در صورتی که سرقت، در شب انجام شده و سارقان، دو نفر یا بیشتر بوده و حداقل یکی از آنها، سلاح ظاهر یا مخفی حمل کرده باشند، به مجازات قانونی محکوم می‌شوند؛ مگر اینکه عمل آنها، مشمول عنوان محاربه باشد که در این صورت، مرتکبین، به مجازات محاربه محکوم خواهند شد.

233217

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان