پیام رأی بالای وزیر دفاع به کشورهای خاورمیانه

رکورد شکنی وزیر دفاع دولت پزشکیان در جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی، حاوی هفت پیام به کشورهای منطقه و جهان بود. این پیام ها چه بودند و چه تغییری در سیاست های دفاعی ایران رخ خواهد داد؟

پیام رأی بالای وزیر دفاع به کشورهای خاورمیانه

رسول سلیمی: در جلسه نهایی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دکتر پزشکیان، رکوردی تاریخی شکسته شد و عزیز نصیرزاده با 281 رای وزیر دفاع شد. این بالاترین رأی به یک وزیر در تاریخ پارلمانی ایران است که حاوی چند پیام مهم است:

1- در شرایط ملتهب خاورمیانه، انتخابات ریاست جمهوری در ایران بعد از یک دوره بحران فقدان رئیس جمهور، به وفاق ملی ایرانیان منتهی شد. نماد چنین وفاقی، رای مجلس به تمام لیست کابینه پیشنهادی و اختصاص بیشترین رای به وزیر دفاع است. بنابراین زنجیره دفاعی ایران در برابر تهدیدات منطقه ای در شرایطی با پشتیبانی پارلمان حمایت شد که پیش از این، افکارعمومی در ایران متاثر از شدیدترین حملات رسانه های غربی حول محور جدایی مردم و نیروهای مسلح شده بود.

2- اگرچه ماهیت وزارت دفاع تقویت قدرت سخت است اما رای بالای نمایندگان به وزیر دفاع، قدرت نرم برخواسته از رای غیر مستقیم مردم را در این وزارتخانه به دستاوردی مهم در جهت اجرای برنامه پیشنهادی سرتیپ نصیرزاده تبدیل کرد. از این رو تحول و پیشرفت، محور اصلی خواست نمایندگان در رای به نصیرزاده برای اجرای تغییرات اساسی در معماری این وزارتخانه است تا از رهگذر حملات ترکیبی به ایران، موضع دیپلماتیک ایران در جهان به ویژه میان کشورهای محور مقاومت تضعیف نشود.

3- اعطای بالاترین مشروعیت مردمی از طریق رای وکلای ملت به وزیر دفاع، نمایانگر اهمیت جایگاه وزارت دفاع بین مردم برای پشتیبانی از نیروهای مسلح است که وظیفه تامین امنیت کشور را بر عهده دارند. بنابراین انتظارات مردم از وزارت دفاع در بالاترین سطح اهمیت نسبت به سایر وزرتخانه ها قرار دارد و این موضوع مسئولیتی سنگین تر را نسبت به دیگر وزرا بر عهده سرتیپ نصیرزاده قرار داده است.

پیام رأی بالای وزیر دفاع به کشورهای خاورمیانه

4- پرونده های مهم سیاست خارجی ایران با مسائل دفاعی کشور به نحو اجتناب ناپذیری گره خورده است. رای عزیز نصیرزاده در کنار رای بالای نمایندگان به دکتر عراقچی، نمایانگر انتظار مجلس از همسویی میدان و دیپلماسی برای تقویت منافع و مصالح ملی ایرانیان است. در چنین شرایطی، وزارت دفاع در اولویت بندی مسائل دفاعی باید چشم انداز دقیقی نسبت به سیاست خارجی ایران و نیاز دیپلماسی جمهوری اسلامی به ابزارهای تقویت کننده قدرتِ میدان داشته باشد. در این مسیر پیروی از الگوی سردار سلیمانی در برگزاری جلسات مستمر و مداوم با وزارت خارجه می تواند به همسویی هر چه بیشتر میدان و دیپلماسی منجر شود.

5- انتخاب سرتیپ نصیرزاده از بین نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، انتخابی هوشمندانه و نمایانگر اولویت دولت چهاردهم برای تقویت توان دفاع هوایی کشور متاثر از ویژگی های جغرافیایی و ژئوپلیتیکی ایران در خاورمیانه است. از سوی دیگر دکتر پزشکیان با درک اهمیت پشتیبانی مردم از ارتش در شرایط کنونی ایران، نصیرزاده را به عنوان وزیر دفاع با هماهنگی نهادهای حاکمیتی و نیروهای مسلح، انتخاب کرد.

6- از آنجا که سطح تخاصم ایران با اسرائیل به بالاترین سطح جنگ اطلاعاتی-نظامی رسیده است، اختصاص بالاترین رای به وزیر دفاع، حاوی پیام مهم به کشورهای منطقه است تا پشتیبانی نمایندگان مردم از نیروهای مسلح به مولفه ای مهم در محاسبات آنها درباره ایران تبدیل شود. از این رو هر کنش نظامی کشورهای منطقه یا ائتلاف غرب علیه ایران در محاسبات آینده با درک پشتیبانی مردم از قوای مسلح ایران ارزیابی خواهد شد. به ویژه آنکه ایران در آستانه پاسخ به اسرائیل بعد از ترور اسماعیل هنیه قرار دارد.

7- رویکرد تحول آفرینی و پیشرفت همه جانبه در حوزه های دفاعی، نظامی و امنیتی کشور که از سوی وزیر دفاع در برنامه پیشنهادی به مجلس ارائه شد، چشم اندازی از تغییرات اساسی در معماری وزارت دفاع برای مواجه با تهدیدات نوین علیه ایران را مطرح کرده است. رای بالای نمایندگان به سرتیپ نصیرزاده، به تغییر قواعد زمین بازی کاربرد تهدیدات علیه ایران در خاورمیانه منجر خواهد شد. موضوعی که پیامد مهم آن، تقویت دیپلماسی امنیتی ایران در منطقه خواهد بود و اثر مستقیمی بر پرونده های سوریه، یمن، لبنان و فلسطین خواهد داشت.

311213

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان