من به جادوی بلوچستان دچار شدم/ تهیه‌کنندگی"مچ مدگ"برایم یک مسئولیت اجتماعی است/ امیدوارم تئاتر واسطه‌ای برای شناخت قوم بلوچ باشد

نشست خبری نمایش «مچ مدگ» شنبه ۲۴شهریور با حضور ستاره اسکندری تهیه کننده، صادق سهرابی کارگردان،مریم رودبارانی مجری طرح و نصیراحمد ملازهی نویسنده و مترجم در تئاتر شهر برگزار شد. «مچ مدگ» به کارگردانی صادق سهرابی از ۲۵ شهریور در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود و روایت حمله ملخ‌ها به مزارع کشاورزان بلوچ است.

من به جادوی بلوچستان دچار شدم/ تهیه‌کنندگی"مچ مدگ"برایم یک مسئولیت اجتماعی است/ امیدوارم تئاتر واسطه‌ای برای شناخت قوم بلوچ باشد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صادق سهرابی کارگردان این نمایش در ابتدای سخنانش عنوان کرد: راه برون رفت بسیاری از مسائل استان ما از فرهنگ می‌گذرد. به همین دلیل هم دغدغه من به‌عنوان کارگردان این نبود که فقط به جشنواره برویم و از همان ابتدا به فکر اجرای عمومی بودم دوست داشتم یک کار بومی از بلوچستان اجرا کنیم چون به نظرم نمونه کارها شبیه به این جایشان در تئاتر خالی است. به همین دلیل از خانم اسکندری خواهش کردیم که برای اجرای این نمایش در تهران یاریگر ما باشد.
ملازهی نویسنده نمایش"مچ مدگ" نیزدر صحبت‌هایی گفت: مچ به زبان بلوچی همان نخل و مدگ همان ملخ است، داستان اشاره به هجوم ملخ‌ها به نخلستان‌ها دارد و یکی از بزرگترین آفت‌های مردم بلوچ و کشاورزان ملخ بوده است و داستان جریانی واقعی دارد. در این اثر ملخ به هر چیزی از داشته‌های یک جامعه اشاره دارد و بیانگر این است که جوامع چطور در برابر این هجوم مقابله می‌کنند.
در ادامه ستاره اسکندری تهیه کننده این اثر نمایشی ضمن خوش آمدگویی در صحبت‌هایی گفت: جا دارد که از «مریم رودبارانی» تشکر کنم که در دوره غیبت من به دلیل تداخل زمانی برگزاری کارگاه دکتر رفیعی در کاشان با این نمایش، به عنوان چشم‌من بود و یک تنه کار را پیش‌برد و تشکر می‌کنم از اصحاب رسانه که سبب می‌شوند با نقد و انعکاس درست زحمت و تلاش یک گروه، آن‌ها را در دیده شدن یاری بدهد. البته ورای فروش به هرشیوه و وسیله‌ای، ما دستان‌مان را در دستان شما اصحاب رسانه می‌گذاریم و خود را جدا از شما نمی‌بینیم.

من به جادوی بلوچستان دچار شدم/ تهیه‌کنندگی"مچ مدگ"برایم یک مسئولیت اجتماعی است/ امیدوارم تئاتر واسطه‌ای برای شناخت قوم بلوچ باشد


ستاره اسکندری در همین زمینه افزود: نکته‌ای که لازم است حتما ذکر شود این است که حضور این تیم در پایتخت و مجموعه‌ تئاترشهر به هیچ وجه به مثابه یک سیاست‌گذاری کلی نیست و تنها مختص به شخص آقای «حمید نیلی» مدیر کل هنرهای نمایشی و همکاران مجموعه‌ی تئاترشهر است و باید پذیرا باشیم که دولت‌مردان ما دغدغه‌ی تئاتر و نمایش ندارند چه برسد به استعدادیابی تئاتر شهرستان و حتی یک سیاست‌گذار فرهنگی نیست که حرکتی در این خصوص به ثمر رسانده باشد؛ هدف برگزاری این نشست رساندن موضوع اهمیت تئاتر شهرستان است.
وی علت حضور خود در این نمایش را مسئولیت فرهنگی و اجتماعی عنواان کرد و گفت: این فعالیت مختص به این نمایش نیست و همانطور که آگاه هستید سال‌هاست که در این حوزه فعال هستم چه در کنار دوستان دانشجو و چه در کنارهایی مانند «خانه برناردا آلبا» به کارگردانی استادم دکتر «علی رفیعی». و امروز این ایستادگی کنار بچه‌ها را به این دلیل می‌دانم که بتوانم نگاه مرکز هنرهای نمایشی تهران را به تیمی جلب کنم که بدون هیچ‌گونه پشتوانه مالی در تلاش هستند که تئاتر کار کنند. افتخارم است اولین ارتباطم با بلوچستان در جشنواره مد و لباس بود و آنجا فهمیدم چقدر نسبت به کشورم کم دانشم. متاسفانه سینما و ادبیات ما آنچه انعکاس داده فقط بحث قاچاق، ترور و فقر بوده، اما این استان فرهنگی غنی دارد که مهجور مانده است.
وی در ادامه گفت: وقتی فیلم «خورشید آن ماه» ساخته شد من به جادوی بلوچستان دچار شدم. این فیلم  کمتر در ایران مورد توجه قرار گرفت ولی در خارج از کشور خوب دیده شد. اگرچه اسم تهیه کننده از ابتدا تا انتها می‌تواند شامل حال من نشود، اما کنار بچه‌ها ایستادم تا لااقل خیلی‌ها را متوجه این نگاه کنم که دوستان در شرایط سخت بدون پشتوانه مالی به این باور که تئاتر شاخصه فرهنگی است، اعتقاد دارند.
تهیه‌کننده تئاتر «مچ مدگ» تاکید کرد: هدف ما بیدار کردن اهل فرهنگ است که ما باید سهم مسئولیت اجتماعی‌مان را ادا کنیم. اگر بخواهیم منتظر سیاستگذاران باشیم راه به جایی نمی‌بریم.در همه شهرهای ایران فرهنگ کتابخوانی در حال فراموشی و از بین رفت است، کودک از طریق کتاب تخیل و رویاپردازی می‌کند. قدم بعدی همه ما امیدوارم در جهت ایجاد کتابخانه‌های سیار باشد.

من به جادوی بلوچستان دچار شدم/ تهیه‌کنندگی"مچ مدگ"برایم یک مسئولیت اجتماعی است/ امیدوارم تئاتر واسطه‌ای برای شناخت قوم بلوچ باشد


وی با بیان اینکه تئاتر دغدغه اهالی سیاست نیست، گفت: ما سال‌هاست دانشجوی تئاتر می‌پذیریم. بدون این که سالنی برای اجرا داشته باشند. در گذشته تئاترهای تهران موظف بودند در شهرستان‌ها اجرا داشته باشند. اما الان این اتفاق نمی‌افتد. من از حمید نیلی سرپرست مجموعه تئاتر شهر سپاسگزارم که با ما همراهی داشتند. اما به شدت به سیاستگذاری تئاتر معترض هستم.
اسکندری در پاسخ به سوالی درباره جذابیت‌های تئاتر با توجه به غیبت چهره‌ها در این اثر گفت: دیدن یک چهره اتفاق گذری و عبوری است، ولی شناخت فرهنگ یک قوم اتفاق بزرگ‌تری است. حضور تماشاگر برای من بی‌اهمیت نیست. اما این حضور به چه قیمتی باید اتفاق بیفتد؟ نفس تماشاگر به گروه اجرایی انرژی می‌بخشد. من دعوت می‌کنم که مردم فرهنگ واقعی یک قوم شریف را ببینند. من امیدوارم که دوستان تئاتر شهر امثال این اجراها را تکرار کنند. رسالت رسانه انعکاس آن چیزی است که کیفیت دارد.
اسکندری ادامه داد: در همه جای جهان چهره‌ها جذاب هستند. مسأله این است که چطور ارزش‌ها جابه‌جا شده است. در این نمایش شاخصه های فرهنگی استان مثل رقص و لباس و موسیقی وجود دارد. مرکزنشینان با بخشی از فرهنگ واقعی این استان آشنا می‌شوند. خیلی خوب است که یک زمانی را در طول سال به تئاترهای خارج از مرکز اختصاص بدهند.
اسکندری در بخش پرسش و پاسخ نیز اظهار کرد: تمام تلاش ما بیدار کردن اهل فرهنگ است و می‌خواهیم بگوییم هر کدام مان سهم مسئولیت اجتماعی خود را برداریم و ببینیم در شرایط فرهنگی کنونی، چه چیزی پیش آمده و در حال نهادینه شدن است. امیدوارم همه ما این مسئولیت را نسبت به استان‌های کشور داشته باشیم.

من به جادوی بلوچستان دچار شدم/ تهیه‌کنندگی"مچ مدگ"برایم یک مسئولیت اجتماعی است/ امیدوارم تئاتر واسطه‌ای برای شناخت قوم بلوچ باشد


ستاره اسکندری در پایان سخنانش گفت: این واژه سلبریتی به قدری فاجعه شده که من آن را به کار نمی‌برم، اما در همه جای دنیا چهره‌های شناخته شده، کار تئاتر انجام می‌دهند. در نمایش «مچ مدگ» شاخصه یک استان از فرم و موسیقی و روایت وجود دارد .اساس تئاتر به حضور تماشاگر است، نفس تماشاگر به گروه اجرایی انرژی می‌دهد و تاثیر می‌گذارد. معلوم است که تماشاگر باید بیاید تا کار دیده شود، منتها نمی‌دانم چرا شرایط در سال‌های اخیر اینگونه شده است. در حال حاضر فضای مجازی نصف خواسته‌های آدم‌ها و انرژی‌شان در مصرف می‌کند و این بسیار دردناک است. من از همه مردم برای دیدن فرهنگ واقعی قوم شریفی که سال‌هاست نادیده گرفته شدند، دعوت می‌کنم.

5757

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان