کارمندان بیشتر مالیات دادند یا بازاریان؟ ؛ مالیات ۵۰درصد از مشاغل صفر است!

تحلیل درآمدهای مالیاتی در ۵ماه نخست امسال نشان می‌دهد که سهم مالیات کارکنان بخش‌های عمومی و خصوصی ۱۲درصد و سهم مالیات مشاغل و اصناف ۶درصد از کل مالیات وصولی بوده است.

کارمندان بیشتر مالیات دادند یا بازاریان؟ ؛ مالیات 50درصد از مشاغل صفر است!

به گزارش خبرآنلاین،حلیل درآمدهای مالیاتی در 5ماه نخست امسال نشان می‌دهد که سهم مالیات کارکنان بخش‌های عمومی و خصوصی 12درصد و سهم مالیات مشاغل و اصناف 6درصد از کل مالیات وصولی بوده است. کل درآمدهای وصولی سازمان امور مالیاتی در 5ماه نخست امسال 406هزار میلیارد تومان گزارش شده است که این آمار نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته رشد 44درصدی نشان می‌دهد؛ البته نسبت به رقم مصوب قانون بودجه 80درصد محقق شده است.

همشهری در خبری نوشت:از این مبلغ سهم مالیات بر درآمدها در همین مدت، 77هزار و 594میلیارد تومان است که حدود 16هزار و 11میلیارد تومان سهم مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی و حدود 32هزار و 825میلیارد تومان سهم مالیات بخش خصوصی است. درواقع سهم مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی 4درصد و سهم مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی 8درصد از کل مالیات وصولی است که در مجموع سهم مالیات کارکنان 12درصد از کل مالیات دریافتی است.

مالیات مشاغل (اصناف و بازاریان) در 5‌ماه نخست امسال 32هزار میلیارد تومان وصول شده است که 6درصد از کل مالیات را به‌خود اختصاص داده است. در مقایسه مشخص می‌شود که کارکنان بخش دولتی و خصوصی دوبرابر اصناف در کشور مالیات پرداخت می‌کنند.هر چند سهم اصناف از پرداخت مالیات تنها 6درصد است، اما سهم این قشر در اقتصاد کشور 30‌درصد گزارش شده که قابل‌توجه است.

مالیات 50درصد از مشاغل صفر است

براساس گزارش‌های سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه اصناف و مشاغل حدود 8میلیون مؤدی فعال هستند که نیمی از این قشر مالیاتشان صفر است و نیم دیگر مالیاتی 6درصدی را از کل مالیات پرداخت می‌کنند.

طبق این گزارش، ٢٠درصد از اصناف، مالیاتی بین صفر تا5میلیون تومان پرداخت می‌کنند و حدود ١٠درصد دیگر بین 5تا 10میلیون تومان و ١٢درصد بین ١٠ تا 30میلیون تومان مالیات در سال می‌پردازند و تنها 8درصد از اصناف 30میلیون تومان به بالا سهم مالیاتشان است.اصناف مختلف براساس نوع مشاغل و درآمدی که کسب می‌کنند مالیات‌های مختلفی می‌پردازند.

به‌عنوان مثال سازمان امور مالیاتی کشور در سال 1401 گزارشی از سرانه مالیات هر صنف در 3سال را منتشر کرد که براساس آن مشاغلی ازجمله پزشکان و دندانپزشکان، نمایشگاه‌داران خودرو، دفترداران اسناد رسمی، بنگاه‌داران املاک، رستوران‌داران و طلافروشان در سال مالیاتی بین 9 تا 35میلیون تومان پرداخت می‌کنند.

217

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان