گلایه مالکان مسکن مهر ناایمن سمنان از خلف وعده‌ها و درخواست از رییس‌جمهور

۳۳۶ مالک خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان با امید به ساخت یک ساله خانه‌های ویلایی جایگزین در قالب طرح نور، سختی‌ها را به جان خریدند و خانه‌هایشان را تخلیه کردند، اما در فرایند ساخت و تحویل‌گرفتن واحدهای جایگزین از خلف وعده‌ها گلایه‌مند و از رییس جمهور طلب استمداد دارند.

گلایه مالکان مسکن مهر ناایمن سمنان از خلف وعده‌ها و درخواست از رییس‌جمهور

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ،ساخت 21 بلوک 16 واحدی و در مجموع 336 واحد در قالب مسکن مهر طی سال‌های 1389 و 1390 آغاز شد و ساکنان آن از اردیبهشت 1392 از یک سو با دلخوری‌هایی از نحوه ساخت و تحویل و از سوی دیگر با رویای صاحبخانه‌شدن ساکن شدند. دیری نگذشت دیوارهای خانه‌های نوسازشان دهان گشود و اهمال‌کاری پیمانکار مطرح و پای دستگاه قضا به مساله باز شد. در نهایت، حکم بر مقاوم‌سازی صادر شد، اما به دلیل تاخیر در مقاوم‌سازی، کار به تخریب رسید.

بعد از تایید و اتفاق نظر مراجع مرتبط بر تخریب ساختمان‌های ناایمن مسکن مهر سمنان، با قید فوریت و به منظور جلوگیری از تکرار حادثه متروپل در سمنان، بسته‌های حمایتی برای مالکان به منظور تخلیه درنظر گرفته شد.

با توجه به اینکه تعداد زیادی از مالکان خانه‌های ناایمن در قطعه‌های 23 و 24 مسکن مهر سمنان از قشر ضعیف اقتصادی هستند، تصمیم بر این شد که فرم «ج» افراد سبز شود تا بتوانند پنج میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات کمک‌هزینه ساخت دریافت کنند.

پرداخت سه میلیارد ریال وام ودیعه مسکن با تنفس 2 ساله به هر یک از ساکنان 21 بلوک ناایمن مسکن مهر سمنان برای تخلیه و اجاره خانه در مکانی دیگر، از دیگر اقدام‌ها برای کمک به مالکان برای تخلیه خانه‌های ناایمن در نظر گرفته شد.

ماجرای 64 واحد باقیمانده از منطقه مسکن مهر ناایمن

طرح ساخت خانه ویلایی در زمین‌های 200 مترمربعی در حال اجرا بود که مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان گفت: پرداخت وام ودیعه مسکن، ساخت و واگذاری زمین 200 مترمربعی به 64 واحد باقیمانده از واحدهای ناایمن مسکن مهر سمنان منوط به طی روند اداری و شکایت مالکان از متولی ساخت و واگذارکننده است که اعلام این موضوع نگرانی‌هایی را دل مالکان این واحدها ایجاد کرد.

سیدمحمد حسینی طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره شرایط واگذاری زمین 200 مترمربعی به 64 واحد باقیمانده از قطعه 23 و 24 مسکن مهر سمنان افزود: وام ودیعه مسکن و زمین 200 متر مربعی برای 336 واحد ناایمن مسکن مهر سمنان در نظر گرفته شد، اما واگذاری 64 واحد از 336 واحد توسط بخش خصوصی انجام شد که تخلف محسوب می‌شود و امکان پرداخت وام و واگذاری زمین منوط به انجام روند اداری است.

وی ادامه داد: 272 خانه از 336 واحد ناایمن مسکن مهر سمنان ساماندهی و تعیین تلکیف شد و اکنون این پرونده‌ها در مراحل مختلف از جمله اعطای وام، ثبت نام در سامانه نهضت ملی مسکن، تخصیص زمین و یا ساخت‌خانه است و همین عامل موجب تاخیر در امضا قرارداد ساخت در مرحله سوم شد.

پرداخت‌نشدن اعتبار وام‌ها به پیمانکار، پیشرفت کار را به صفر رساند

محمد حمیدی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان آبان 1402 گفت: برای ساخت حداقل 75 متر مربع بنا با دیوار دور زمین 200 متر مربع همراه با درب ورودی با یک پیمانکار بومی توافق شد و اگر تمامی مالکان در زمینه تخلیه همراهی کنند تلاش می‌شود کمتر از یکسال خانه‌ها ساخته و تحویل شود و با توجه به مشوق‌ها و دلگرمی مسوولان اجرای طرح نور در قالب سه مرحله، ساخت 272 واحد در مرحله نخست و دوم در قالب یک قرارداد و 64 واحد در مرحله سوم در قالب قرارداد دیگر برنامه‌ریزی شد.اکنون تاخیر در پرداخت وام به پیمانکار موجب شد تا سرعت اجرای طرح به صفر نزدیک شود و اگر موانع در پرداخت وام از سوی بانک مسکن طی روزهای آینده رفع شود و پرداخت کافی و مستمر باشد دست‌کم تا پنج ماه دیگر مرحله نخست طرح نور افتتاح می‌شود.

همراهی بانک مسکن لازمه سرعت‌بخشی به اجرای طرح نور

پیمانکار ساخت حداقل 75 متر مربع بنا با دیوار دور زمین 200 متر مربع همراه با درب ورودی جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه 23 و 24 مسکن مهر سمنان(طرح نور) گفت: ساخت 336 خانه‌های ویلایی در قالب سه مرحله در حال انجام است.

منصور بیرقی افزود: مرحله نخست و دوم ساخت خانه ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه 23 و 24 مسکن مهر سمنان در قالب یک قرارداد و مرحله سوم در قالب قرارداد دیگر برنامه‌ریزی شد.

وی ادامه داد: مرحله نخست و دوم با ساخت 214 واحد در حال انجام و برای مرحله سوم به دلیل تاخیر در امضای قرارداد، هنوز اقدامی نشده است.

وی بیان کرد: با توجه به حساسیت موضوع و مطالبه مردمی ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه 23 و 24 مسکن مهر سمنان با قید فوریت پیش از امضای قرارداد آغاز و پس از پیشرفت فیزیکی ساخت 60 واحد قرارداد امضا شد.

پیمانکار با وجود مشکلات مالی، کار را پیش برده است

به گفته پیمانگار طرح نور، این روزها با توحه به تورم و افزایش قیمت، قیمت مصالح ساختمانی نیز نوسان دارد، اما افزایش بها متناسب با تورم در قرارداد قید نشده است و تمام تلاش بخش خصوصی در حد توان تسریع در رفع دغدغه‌های مردمی و خانه‌دار شدن آنان است.

وی اظهار کرد: سال گذشته کار ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه 23 و 24 مسکن مهر سمنان بدون پرداخت هزینه‌ای از سوی متولیان آغاز شد و پیش رفت و بهار امسال اولین پرداختی به میزان ناچیز انجام شد، اما به دلیل مشکلات بانک مسکن با بانک مرکزی، پرداختی تا کنون تزریق نشده است و تخصیص نیافتن اعتبار مانع در تسریع پیشرفت اجرای این طرح است.

بیرقی اضافه کرد: نمی‌توان مصالح ساختمانی فقط برای 10 واحد خریداری کرد و برای توجیه قیمتی باید دست‌کم برای 50 واحد خریداری شود و امیدوارم با رفع مشکلات و تزریق اعتبارات بتوان اجرای طرح را سرعت بخشید.

وی بیان کرد: پرداخت تسهیلات توسط مسوولان و معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان در دست پیگیری است، اما هنوز این مشکل حل نشده است.

وی اظهار کرد: تا کنون با وجود پیشرفت طرح نور بین 30 تا 40 میلیارد ریال پرداخت شد که در مقابل هزینه‌های انجام شده این میزان ناچیز است.

پیمانکار طرح نور گفت: شرکت با هزینه‌کرد از منابع داخلی خود پیشرفت اجرای این طرح را دنبال می‌کند و اگر مشکل تامین اعتباری رفع شود، خانه‌های مربوط به مرحله نخست بین هفت تا هشت ماه آینده به مرحله تحویل می‌رسد.

یکی از مالکان خانه‌های ناایمن قطعه 23 و 24 مسکن مهر سمنان ابراز کرد: جزو مشمولان مرحله سوم ساخت خانه ویلایی است که هنوز قرارداد اجرای کار برای این مرحله با پیمانکار امضا نشده و این موضوع به دغدغه ذهنی این مالکان تبدیل شده است.

وی با ابراز ناراحتی و نگرانی از سرعت لاک‌پشتی در ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن مرحله نخست و دوم، افزود: با این سرعت ساخت و مشکلات در پرداخت نقدینگی به پیمانکار، مشخص نیست چند سال دیگر خانه‌ ها تکمیل شود و در تمام این مدت باید مستاجر باشیم.

وی از رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی خواست به فکر مالکان آواره خانه‌های ناایمن قطعه 23 و 24 باشند و با رفع مشکلات و پرداخت تسهیلات به پیمانکار در تسریع ساخت خانه همراهی کنند.

یکی دیگر از مالکان خانه‌های ناایمن قطعه 23 و 24 مسکن مهر سمنان بیان کرد: پیمانکار برای اجرای مرحله سوم ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین هنوز قراردادی امضا نکرده است، هفت ماه است که خانه‌هایمان را تخلیه کردیم و مستاجر هستیم و پنج ماه دیگر موعد یک ساله اجاره خانه فرامی‌رسد و دوباره یا باید اسباب‌کشی کنیم یا افزایش اجاره را قبول کنیم که افزایش اجاره بها نیز با توجه به مخارج زندگی مانند کابوس است.

افزایش بنا با کدام پول؟

وی ادامه داد: مالکان خانه‌های ناایمن مشمول مرحله سوم نگران تاخیر در امضای قرارداد و آغاز پرداخت قسط تسهیلات ودیعه مسکن و افزایش اجاره خانه هستند و در این شرایط تاکید بر توافق برای افزایش بناست.

این مالک خانه‌های ناایمن تصریح کرد: در این گرانی‌ها با سه فرزند چگونه می‌توانیم پس‌انداز داشته باشیم که بتوانیم هزینه اضافه بنا پرداخت کنیم، من که ندارم چگونه هزینه افزایش بنا را پرداخت کنم.

خانمی میانسال گفت: مالکان خانه‌های ناایمن مسکن مهر سمنان از قشر ضعیف و گاه از بازنشستگان هستند که در هزینه‌های زندگی مانده‌اند، انتظار داریم مسوولان با پرداخت تسهیلات پیمانکار در تسریع ساخت خانه‌های جایگزین بیش از پیش همراهی کنند.

وی اظهار کرد: پیش‌بینی تحویل مرحله نخست خانه‌های ویلایی جایگزین مرداد 1403 بود اما به دلیل تاخیر در پرداختی به پیمانکار این بخش هنوز به بهره‌برداری نرسید و مرحله سوم هم هنوز خاکبرداری نشده است.

اجاره‌نشینی کابوسی برای قشر ضعیف جامعه

مالک یکی از خانه‌های ناایمن قطعه 23 و 24 مسکن مهر سمنان اذعان داشت: عملیات ساخت خانه‌های جایگزین مرحله نخست حدود سه تا چهار ماه است که به دلیل پرداخت نشدن مطالبات پیمانکار به کندی پیش می‌رود و هر جا اعم از استانداری و فرمانداری می‌روم می‌گویند دنبال کار هستیم، به پیمانکار هم که مراجعه می کنیم، می‌گوید تسهیلاتی پرداخت نشد.

وی ادامه داد: آبان ماه موعد قرارداد یکساله اجاره خانه‌های این مالکان فرا می‌رسد و صاحبخانه پیشنهاد افزایش اجاره ماهانه از 35 به 45 میلیون ریال را داده است، ما قشر کارگر از کجا این هزینه‌ها را تامین کنیم.

خانم میانسال مالک یکی از خانه‌های ناایمن قطعه 23 و 24 مسکن مهر سمنان گفت: اداره‌کل راه و شهرسازی یک میلیارد ریال جریمه دیرکرد در تخلیه خانه‌های ناایمن مرحله سوم تعیین کرده است، اما اکنون که امضای قراردادها به تعویق افتاده، حرفی از جریمه نمی‌زند و این موضوع عادلانه نیست، ما اگر در خانه‌های ناایمن ماندیم از نداری و بی‌پولی است.

وی از مسوولان و رییس جمهور برای پیگیری در پرداخت تسهیلات به پیمانکار برای تسریع در ساخت خانه‌های ناایمن استمداد طلبید.

یکی از مالکان خانه‌های ناایمن قطعه 23 و 24 مسکن مهر سمنان بیان کرد: نزدیک به یک هزار خانوار به دلیل خانه‌های ناایمن آواره و اسیر اجاره‌نشینی و دچار مشکل شدند، نمی‌دانند کجا بروند تا مشکلاتشان حل شود.

وی ادامه داد: ساخت خانه جایگزین را از تمام اداره های سمنان پیگیری کردند اما مشکلی حل نشد. انتظار می‌رود رییس جمهور و وزارت راه و شهرسازی ورود کنند و برای رفع دغدغه مالکان برای اجاره‌خانه و اسباب کشی اقدام کنند.

یکی دیگر از مالکان خانه‌های ناایمن قطعه 23 و 24 مسکن مهر سمنان بیان کرد: گارگر و مستاجر هستم چگونه با حقوق کارگری جواب خانواده را بدهم، اکنون با 2 میلیارد ریال پول پیش و 40 میلیون ریال اجاره چه می توان کرد؟ به فکر مردم باشید، با این هزینه‌ها چگونه 2 سال دیگر مستاجر باشیم.

وی ادامه داد: مرحله نخست هنوز تکمیل نشد، مرحله سه معلوم نیست کی تحویل بدهند، مسووولان قول داده بودند خانه‌ها را یک ساله تحویل دهند، اما خبری از تحقق وعده نیست، از کجا بیاوریم اجاره‌خانه پرداخت کنیم.

مردی میانسال یکی از مالکان خانه‌های ناایمن قطعه 23 و 24 مسکن مهر سمنان گفت: خانه ویلایی جایگزین هنوز آب، برق و گاز ندارد و از سوی دیگر مالکان آواره شدند. اگر قرار بود اینطور شود، مردم در همان واحدهای ناایمن می‌نشستند و هروقت خانه‌های جایگزین تکمیل می‌شد، تخلیه می کردند.

وی ادامه داد: راهنمایی مسوولان به مردم باید موجب خیر باشد، مردم اشتباه کردند زود آن خانه ها را تخلیه کردند، اکنون پول، سرمایه و مسکن مالکان از بین رفت.

دستگاه قضا پیگیر برخورد با متخلفان ساخت خانه‌های ناایمن قطعه 23 و 24 باشد

یکی دیگر از مالکان خانه‌های ناایمن قطعه 23 و 24 مسکن مهر سمنان گفت: ساخت مرحله نخست خانه‌های جایگزین پیش از شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی بود، اما هنوز به جایی نرسیده است و در این شرایط فکر کردن به مرحله سوم که حتی موقعیت خانه‌ها مشخص نیست، آزار دهنده است.

وی ادامه داد: اسفند 1402 خانه‌ خود در قطعه 23 و 24 مسکن مهر سمنان را تخلیه کردم و هنوز زمین و خانه جایگزین مشخص نیست کجاست.

وی اضافه کرد: ما مالکان خانه‌های ناایمن قطعه 23 و 24 مسکن مهر سمنان آسیب دیدیم، نمی‌توان گفت همه مشکلات از تهران است و آنقدر بدقولی شود، این خانه‌هایی که گفتند ناایمن است 15 سال تکان نخورد و باز هم در همان خانه‌ها می توانستیم بمانیم و زندگی کنیم.

این مالک خانه نایمن افزود: وام ودیعه مسکن با تنفس 2 سال پرداخت شد و اکنون این زمان رو به پایان است و پرداخت اجاره و قسط ودیعه مسکن به طور همزمان با توجه به میزان دریافتی و مخارج زندگی نگرانی بزرگ ایجاد کرده است.

خانم میانسال مالکان خانه‌های ناایمن قطعه 23 و 24 مسکن مهر سمنان گفت: سال 1395 هر یک از مالکان خانه‌ها ایمن 30 میلیون ریال هزینه کردند و از پیمانکار بابت این گونه ساخت خانه شکایت شد اما فایده ای نداشت.

وی ادامه داد: مسوولان کار را به یکدیگر پاس می‌دهند، انتظار می‌رود برای رفع مشکل راه حل ارایه کنند پیمانکار قبلی کار را خراب کرد، الان چرا ما باید قسط پرداخت کنیم پیمانکار متخلف کجاست؟ ما از دستگاه قضا انتظار داریم پیگیری کند.

رابطه مستقیم تامین مالی با سرعت اجرای طرح نور

مجری طرح ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه 23 و 24 مسکن مهر سمنان بیان کرد: 336 واحد ویلایی جایگزین در قالب سه مرحله در دست ساخت است که مقرر بود مرحله نخست هفته دولت به بهره‌برداری برسد اما به دلیل تامین نشدن اعتبار، پیشرفت اجرای طرح متوقف و نزدیک به صفر شد و به تازگی قول‌های مساعدی داده شده است.

رضا بیرقی ادامه داد: تاخیر در تخصیص اعتبار، عامل تعویق در افتتاح مرحله نخست طرح نور است و پیش‌بینی می‌شود با تخصیص اعتبار کافی و مستمر تکمیل مرحله نخست پنج ماه و مرحله دوم حدوده 10 ماه زمان ببرد.

وی اضافه کرد: طبق برآورد کارشناسان بانک مسکن در بهار امسال، پیمانکار 280 میلیارد ریال در زمینه اجرای طرح نور کار انجام داده است اما با وجود برآوردها، پرداختی ناچیز انجام نشد و تا امروز بیش از 430 میلیارد ریال آورده پیمانکار در اجرای طرح است.

بیرقی تاکید کرد: اگر تسهیلات قرض الحسنه و بلاعوض کمک دولت پرداخت شود، طرح سرعت می‌یابد و طبق برنامه‌ریزی‌ها عملیات خاکبرداری مرحله سوم و امضای قرارداد با انجام کارهای اداری هفته آینده انجام می‌شود.

بسته‌شدن خط اعتباری بانک مسکن، عامل کندی اجرای طرح نور

کارشناس معاونت مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی سمنان گفت: یکی از معضلات در اجرای طرح نور بسته شدن خط پرداخت وام بانک مسکن بعد از شهادت آیت‌الله رئیسی است و وقتی برای اجرای این طرح بزرگ تزریق اعتبار نباشد، کار به کندی پیش می رود.

اسماعیل طاهری افزود: وام ودیعه مسکن با تنفس 2 ساله پرداخت شد که یک سال از این مدت گذشته است و تلاش می‌شود با تزریق منابع اعتباری، پیشرفت کار به جایی برسد که خانه‌های مرحله یکم و دوم تحویل داده شود.

وی ادامه داد: در اجرای طرح نور مهندس ناظر و اداره کل راه و شهرسازی بر چگونگی ساخت خانه‌ها نظارت دارد تا تجربه قبل تکرار نشود.

کلیدخوردن ماجرا با دستور وزیر کشور دولت سیزدهم

وزیر کشور دولت سیزدهم ضمن دستور تخلیه سریع این واحدها، از سازمان مدیریت بحران و معاونت عمرانی این وزارتخانه خواسته بود تا به سرعت نسبت به پیگیری حقوقی و پاسخگوکردن سازندگان متخلف بخشی از مسکن مهر سمنان که فاقد ایمنی شناخته شده است، اقدام کنند.

احمد وحیدی سال گذشته در سومین نشست ستاد ملی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران کشور، این مطلب را پس از ارائه گزارش معاونت عمرانی استانداری سمنان درباره احتمال بروز حادثه‌ای شبیه متروپل در بخشی از مسکن مهر شهر سمنان، مطرح کرد.

وی تاکید کرد: در گام نخست باید به سرعت ساکنان این واحدها تخلیه و در مکانی اسکان داده شوند تا خطر جانی برطرف و بسته به نظرات وزارت راه و شهرسازی، ساختمان دائم برای آنها فراهم شود.

وزیر کشور با بیان اینکه ممکن است در واحدهای نهضت ملی مسکن که شخصی‌سازی می‌شود هم چنین مواردی تکرار شود، تصریح کرد: گزارشی برای شورای نهضت ملی مسکن ارسال شود و وزارت راه وشهرسازی هم نظارت بر ساخت این واحدها را افزایش دهد تا از بروز فاجعه جلوگیری شود.

وحیدی، از اداره کل مدیریت بحران استانداری سمنان خواست به سرعت نسبت به تخلیه ساکنان این مجتمع‌های مسکونی فاقد ایمنی اقدام کند و رسانه‌ها هم نسبت به تنویر افکار عمومی وارد عمل شوند.

وی تاکید کرد: متخلفان ساخت این مجتمع‌ها از هر دستگاهی که باشند باید تحت تعقیب قرار گیرند و خسارات وارده را بپردازند. از این رو، معاونت حقوقی سازمان مدیریت بحران و معاونت عمرانی وزارت کشور باید از سازندگان این مجتمع‌ها شکایت کنند.

وزیر کشور سابق با انتقاد از فقدان نظارت کافی دستگاه‌های متولی بر ساخت و سازها، عنوان کرد: در هر موردی که ساختمان‌ها برابر شناسنامه صادره احداث نشده باشد، باید از طریق مراجع قضایی تحت پیگرد قرار گیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان