نفر اول مسابقات موتورریس بانوان کشور: امیدوارم در ورزشگاه آزادی به رویمان باز شود

اخیرا اولین دوره مسابقات موتور ریس بانوان در کرج برگزار شد. بهناز شفیعی نفر اول این مسابقات شد. او از معدود زنان موتورسوار در ایران و از چهره‌های شناخته‌شده موتورسواری جهان است. گفت‌وگوی بنیتا را با این دختر قهرمان را بخوانید.

نفر اول مسابقات موتورریس بانوان کشور: امیدوارم در ورزشگاه آزادی به رویمان باز شود

  با این‌که در سال‌های اخیر، زنان در رشته‌های ورزشی مختلفی فعالیت می‌کنند و خوش درخشیده‌اند اما هنوز بعضی رشته‌ها هستند که زنان علاقمند برای فعالیت در آن‌ها با ممنوعیت‌های قانونی یا عرفی مواجه هستند. یکی از این رشته‌ها، موتورسواری است. این رشته با این‌که ممنوعیت قانونی ندارد، اما هنوز در ذهن مردم به خوبی جا نیفتاده که زنان هم می‌توانند در این رشته‌ی ورزشی به صورت حرفه‌ای فعالیت کنند و موفق هم باشند. بهناز شفیعی، یکی از زنانی است که علاقه‌اش به موتورسواری، باعث شد که این رشته را دنبال کند و به موفقیت‌های زیادی در مسابقات جهانی دست پیدا کند. او 27 سال دارد و در ورزش‌های مختلفی فعالیت کرده که مهم‌ترین آن‌ها موتور سواری است. همین چند روز پیش نفر اول مسابقات موتور ریس بانوان کشور شد. گفت‌وگو با این زن موفق ورزشکار را در بنیتا بخوانید. 

بهناز شفیعی

 

 چه شد که به موتورسواری علاقمند شدید؟

تعطیلات نوروز سال 83 زمانی‌که به یکی از روستاهای زنجان سفر کرده بودیم، خانمی را دیدم که موتورسواری می‌کرد. همان روز این جرقه به ذهن من رسید که من چرا این کار را نکنم؟ از آن زمان به بعد شروع به فعالیت در این زمینه کردم، از سال 90 تا 93 خیابانی‌سوار بودم، چون این رشته برایم تعریف نشده بود و با رشته‌های حرفه‌ای آن آشنا نبودم. وقتی خواستم این ورزش را به صورت حرفه‌ای انجام بدهم، به فدراسیون رفتم؛ اما دیدم این رشته برای زن‌ها ممنوع است و کسی فعالیت نمی‌کند. پیگیری کردم، دوره‌های مختلفی را گذراندم و تنها خانمی بودم که توانستم وارد ورزشگاه آزادی بشوم، دوره مربیگری را بگذرانم و از فدراسیون مدرک بگیرم.

این ورزش تا کنون برای شما خطری هم داشته؟

نه خدا را شکر با هیچ خطر یا آسیب جسمی مواجه نشده‌ام.

خانواده یا اطرافیان با فعالیت شما در این رشته مخالفتی نداشتند؟

نه اصلا. البته نمی‌دانستند من قرار است تا این حد در این رشته پیش بروم، فکر می‌کردند به چشم تفریح به این موضوع نگاه می‌کنم اما وقتی هم که متوجه شدند موتورسواری برای من جدی است در هیچ مرحله‌ای مانع کار من نشدند.

در محیط‌های اجتماعی چطور؟

بیشتر افراد وقتی می‌شنوند که موتورسواری می‌کنم از این موضوع استقبال می‌کنند و برایشان جالب است، ولی خب افرادی هم بوده‌اند که متلک گفته‌اند یا سعی کرده‌اند با حرف‌هایشان مانع این شوند که به‌عنوان زن موتورسواری کنم.

موتور سواری بانوان

 

خانم‌ها می‌توانند در دوره‌های آموزشی موتورسواری شرکت کنند

این رشته برای زنان ایرانی تازگی دارد؟

بیش از 70 سال است که این رشته در ایران وجود دارد و از قبل از انقلاب اسلامی هم زنان موتورسوار در این رشته فعالیت می‌کردند، بعد از انقلاب هم رشته‌های حرفه‌ای ورزشی موتورسواری را انجام می‌دهند ولی خب تعداد این افراد زیاد نیست.

الان این رشته به صورت قانونی برای زنان وجود دارد؟

بله. خانم‌ها می‌توانند به فدراسیون و هیات‌های استان‌هایشان مراجعه کنند و برای دوره‌های آموزشی و مسابقات ثبت نام کنند.

شما وقتی خواستید موتورسواری را به صورت حرفه‌ای انجام دهید، با مانعی از سوی مردانی که در این ورزش هستند مواجه نشدید؟

چرا، مشکلاتی داشتم. افرادی بودند که می‌خواستند کارشکنی کنند. هرچه تلاش من جدی‌تر می‌شد، سنگ‌های بیشتری سر راهم قرار می‌دادند.

 

 114 خانم را آموزش داده‌ام

درباره‌ی مسابقاتی که به تازگی برگزار شده هم بگویید.

جمعه 15 بهمن بالاخره توانستیم اولین دوره‌ی مسابقات موتور ریس بانوان ایران را به میزبانی البرز برگزار کنیم. بیش از 30 شرکت‌کننده از سراسر ایران در این مسابقات شرکت کرده بودند. من نفر اول این مسابقات شدم، هانیه شکیبی و شادی بیک‌وردی نفرهای دوم و سوم شدند.

امکان حضور در مسابقات بین‌المللی را دارید؟

بله، امریکا، قطر، ایتالیا و بسیاری از کشورهای دیگر تیم دارند و در مسابقات شرکت می‌کنند.من هم قرار بود در مسابقاتی در آمریکا شرکت کنم و ویزا هم آمد ولی با این قانون جدید رییس جمهور آمریکا این سفر منتفی شد.

برای آینده‌ی خودتان در این رشته چه جایگاهی متصور هستید؟

من این قول را می‌دهم که اگر امکانات به ما داده شود و راه را برای ما هموار کنند، زنان ما می‌توانند در مسابقات آسیایی روی سکو باشند. من از اسفند سال گذشته تا الان 114 خانم را آموزش داده‌ام، افرادی که بسیار مستعد هستند و می‌توانند در صورت وجود امکانات موفق باشند.

 امیدوارم در ورزشگاه آزادی به رویمان باز شود

چه انتظاری از فدراسیون دارید؟

امیدوارم اوضاع فدراسیون بهتر شود، امکانات بیشتری به ما اختصاص داده شود و همان‌طور که موتورسواری زنان آزاد شده، کلاس‌های آموزشی برایشان برگزار شود. امیدوارم در ورزشگاه آزادی برای تمرین به روی ما باز شود، چون ما الان نمی‌توانیم به ورزشگاه آزادی برویم و در پیست کوچکی تمرین می‌کنیم که اصلا مناسب موتور ریس نیست و خطرناک است.

نظرتان درباره‌ی این‌که موتورسواری برای زنان در خیابان منع شده، چیست؟

در قانون ما منعی برای راندن وسایل نقلیه از سوی خانم‌ها نیامده و اشاره نشده که از چه وسیله نقلیه‌ای می‌توانند یا نمی‌توانند استفاده کنند؛ اما عرف جامعه این‌طور نمی‌پذیرد. من فکر می‌کنم اگر اجازه بدهند زن‌ها راکب موتورسیکلت باشند، مشکلاتی که در عرف بابت نوع پوشش زنان موتورسوار وجود دارد حل می‌شود. بعضی از زنانی که سوار موتور هستند ولی پشت آقایان می‌نشینند از نظر پوشش طبق قوانین ممکن است مشکل داشته باشند اما اگر زن‌ها بتوانند خودشان راکب باشند و لباس مخصوص و کلاه موتورسواری داشته باشند، دیگر این مشکل هم وجود ندارد و دید جامعه نسبت به موتورسواری زنان هم بهتر می‌شود.

ممنون از وقتی که در اختیار بنیتا قرار دادید. 

اگر از این قهرمان موتورسواری سوالی داشتید، در کامنت‌های همین مطلب سوالتان را بپرسید تا ما خانم شفیعی به شما پاسخ بدهد.

اگر دوست داشته باشید می‌توانید سری هم به مطلب «قهرمان ووشوی جهان: ما ورزشکاران زن در ایران غریبیم» بزنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر