آیین سنتی خیمه سوزان در سرخه برگزار شد

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه گفت: آیین سنتی خیمه سوزان در سرخه برگزار شد.

آیین سنتی خیمه سوزان در سرخه برگزار شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، حسن عربی روز چهارشنبه 27 تیرماه 1403 گفت: مراسم خیمه سوزان ازجمله مراسم‌های معنوی شهر سرخه طبق آئینی هرساله مردم حسینی این شهر، در روز تاسوعا و عاشورا حسینی محرم‌الحرام سال 1446 برگزار شد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه افزود: مراسم خیمه سوزان روز نهم محرم بر اساس حمله و آغاز درگیری در صحرای کربلا صورت می‌پذیرد و خیمه سوزان روز دهم محرم بر اساس غارت و اسارت خاندان امام حسین (ع) انجام می‌شود.

حسن عربی گفت: در این مراسم که با اجرای قسمتی از تعزیه اسارت اهل‌بیت امام حسین (ع) همراه بود، آیین ورزان به اجرای آیین‌های معنوی خود ازجمله عزاداری عرب و ... در کنار خیمه‌های سوخته پرداختند.

او افزود: دسته عزاداری عرب به‌عنوان یکی از آیین‌های محرم که در آن افرادی با لباس عرب با اشعار مخصوص در قالب دسته‌ سینه‌زنی در روزهای تاسوعا و عاشورا به‌طرف قتلگاه یا آیین خیمه سوزان می‌روند.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه گفت: آیین خیمه سوزان اوج قساوت و وحشی‌گری سپاه عمر بن سعد و ابن زیاد را در واقعه عاشورا به تصویر می‌کشد.

حسن عربی افزود: آیین سنتی خیمه سوزان به شماره 2341 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر