معاون وزیر نیرودر گفت و گو با ایرنا:

درمورد بکارگیری توربین جدید مپنا تا دو هفته آینده تصمیم گیری می شود

تهران- ایرنا- معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: گزارشی در ارتباط با توربین جدید گروه مپنا در دست تهیه است که نتایج آن تا دو هفته آینده آماده می شود و پس از دریافت آن گزارش ها، در مورد ارتقای توربین های کلاس ای (E) تصمیم گیری می شود.

درمورد بکارگیری توربین جدید مپنا تا دو هفته آینده تصمیم گیری می شود
هوشنگ فلاحتیان امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، در مورد بکارگیری توربین گازی جدیدی که هفته گذشته گروه مپنا به صنعت برق معرفی کرد، افزود: توربین جدید برای نخستین بار در واحد نیروگاهی پرند مورد بهره برداری قرار گرفته و تست های آن کاملا جواب داده است.
وی ظرفیت این توربین را 183 مگاوات و راندمان آن را 55 درصد عنوان کرد و افزود: با بکارگیری این توربین جدید که همکاران ما در گروه مپنا معرفی کرده اند، ظرفیت تولید برق هر واحد نیروگاهیِ مجهز به توربین های کلاس (E)، از 160 مگاوات به 183 مگاوات و راندمان آنها از 50 درصد به 55 درصد افزایش می یابد.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اضافه کرد: هم اکنون 160 توربینِ 160 مگاواتی از نسخه پیشین توربین جدید استفاده می کنند که با ارتقای آنها، بدون نیاز به احداث نیروگاه جدید، ظرفیت تولید برق واحدهای نیروگاهی موجود سه هزار و 500 مگاوات افزایش می یابد.
وی افزایش راندمان را از دیگر ویژگی های توربین جدید ذکر کرد و گفت: با ارتقای واحدهای نیروگاهی مجهز به نسخه پیشین، نرخ راندمان از 50 درصد به 55 درصد افزایش می یابد که این امر به معنی کاهش مصرف سوخت است.
فلاحتیان اضافه کرد: از مدت ها قبل از گروه مپنا خواسته ایم که بر روی توربین های کلاس اف (F) با راندمان 58 درصد کار کند ‌که این اقدام در شرف انجام است و ظرف دو سه سال آینده ایران جزو کشورهایی خواهد بود که علاوه برتوربین های کلاس ای (E) به تکنولوژی توربین های کلاس اف (F) با راندمان 58 درصد نیز دست پیدا کنیم.
به گزارش ایرنا، گروه مپنا هفته گذشته توربین جدیدی با عنوان MGT-70(3) با ظرفیت 185 مگاوات و راندمان 55 درصد به صنعت برق معرفی کرد. از این توربین هم می توان برای ارتقای واحدهای نیروگاهی مجهز به نسخه پیشین این توربین استفاده کرد و هم می توان در نیروگاه های جدید نیز آنها را بکار گرفت.
عباس علی آبادی مدیر عامل گروه مپنا در نشست خبری معرفی این توربین جدید افزود: ظرفیت توربین جدید در شرایط استاندارد، 185 مگاوات برآورد شده که نسبت به ظرفیت 157 مگاواتی نسخه پیشین این خانواده توربین کلاس ای (E)، 28 مگاوات افزایش یافته است.
وی دیگر مزیت این توربین را افزایش بازده تبدیل انرژی (کاهش مصرف سوخت) ذکر کرد و گفت: با استفاده از این توربین، بازده تبدیل انرژی در نیروگاه های سیکل ساده 2 درصد و در سیکل ترکیبی پنج درصد افزایش می یابد.
مدیر عامل مپنا در مورد استقبال وزارت نیرو از این توربین ها نیز گفت: ما منطبق با سیاست های وزارت نیرو این کار را دنبال کرده ایم
وی گفت: وزارت نیرو تنها دارنده واحدهای نیروگاهی نیست که از نسخه پیشین این نوع توربین استفاده می کنند؛ بلکه بخش خصوصی مالک بسیاری از این نوع توربین هاست.
مدیر عامل گروه مپنا در پاسخ به سوالی در مورد ظرفیت ارتقای توربین ها نیز گفت: هیچ محدودیتی برای ارتقای توربین ها وجود ندارد و هرچقدر تقاضا وجود داشته باشد مپنا برای پاسخگویی به این تقاضاها آمادگی دارد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:

https://t.me/irnaeco
اقتصام**9189* خبرنگار: اسماعیل داودی * انتشار: مرضیه فاتحی
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر