چگونه حافظه‌مان را تقویت کنیم

توان مغز انسان برای حفظ کردن و به خاطر آوردن فوق‌العاده بالاست. اما چگونه می‌توانیم حافظه بهتری داشته باشیم و موضوعات بیشتری را یاد بگیریم؟

حافظهتوان مغز انسان برای حفظ کردن و به خاطر آوردن فوق‌العاده بالاست. اما چگونه می‌توانیم حافظه بهتری داشته باشیم و موضوعات بیشتری را یاد بگیریم؟

در این مقاله با 8 روش برای این کار آشنا می‌شویم.

1. به چیزی که قرار است یاد بگیرید علاقه داشته باشید.

هر چیزی که برای ما جذاب باشد یادگیری‌ و به‌خاطرسپردنش آسان‌تر می‌شود. برای مثال، افراد نام آنهایی که برایشان جذاب نیستند را سخت‌تر به خاطر می‌آورند. اگر به موضوعی که باید یاد بگیرید علاقه نداشته باشید باید راهی برای این کار پیدا کنید.

2. سعی کنید از حافظه تصویری استفاده کنید. باورتان نمی‌شود این کار چقدر مفید است.

برای مثال فرض کنید در یک میهمانی هستید و پنج نفر را به شما معرفی می‌کنند. چطور می‌توانید نامشان را به خاطر بسپارید؟ تلاش کنید یک ویژگی تصویری را در آنها ببینید و آن را به اسمشان مرتبط کنید. مثلا اگر فردی که می‌بینید اسمش پدرام است، تلاش کنید که او را در حالی تصور کنید که انگار فرزندش را در آغوش گرفته تا به این ترتیب کلمه «پدر» برایتان یادآور «پدرام» باشد. یا مثلا زیاد فراموش می‌کنید که کلید، عینک یا کیفتان را کجا گذاشته‌اید؟ هر بار که کلیدتان را جایی می‌گذارید یک لحظه بایستید و تصور کنید که آن محل منفجر شده است. به این ترتیب در به یاد آوردن محل کلید مشکلی نخواهید داشت!

3. آن چیزی که دارید یاد می‌گیرید را به آن چیزی که قبلا بلد بوده‌اید ربط بدهید.

هر چه ارتباط ذهنی بیشتری بتوانید برقرار کنید، در به یاد آوردن آن چیز موفق‌تر خواهید بود.

حافظه4. چیزهایی که قرار است به خاطر بسپارید را مرتبا یادداشت کنید.

نوشتن لیستی از موارد به شما کمک می‌کند. برای مثال، اگر قرار است یک لیست را به خاطر بسپارید، موارد موجود در آن را از حفظ روی کاغذ بنویسید و سپس با لیست اصلی مطابقت بدهید. این کار را مرتبا تکرار کنید. به این ترتیب انگار دارید به خودتان درس می‌دهید. می‌توانید ببینید که کدام موارد هستند که در حافظه بلندمدت شما جایی پیدا نکرده‌اند.

5. در هنگام خواندن مطلب، خلاصه هر پاراگراف را در کنار آن حاشیه‌نویسی کنید.

به این ترتیب درباره آن چه می‌خوانید می‌توانید فکر کنید و آن را مرور کنید. 

6. خواندن مطالب جدید را به بعد از ظهر موکول کنید.

برخی از افراد شخصیت صبحی دارند و برخی شخصیت عصری. اما یک تحقیق نشان می‌دهد که بهترین زمان برای یادگیری مطالب بعد از ظهر است.

7. خواب کافی داشته باشید تا حافظه‌تان شکل بگیرد.

هم بعد از خواندن مطالب خواب کافی داشته باشید و هم شب قبلش. این کار بسیار بهتر از آن است که بخواهید شب امتحان بیدار بمانید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر