سایه روشن‌های زولبیا بامیه (۲)

به هیج عنوان نباید از دستفروشان و یا از محل‌هایی که زولبیا و بامیه به صورت روباز عرضه می‌شود (به دلیل در معرض گرد و غبار ، حشرات و... بودن) تهیه گردد.

سایه روشن‌های زولبیا بامیه (2)

 

مشخصات کیفی زولبیا و بامیه

باید از مراکز و شیرینی پزی‌های معتبر که دارای بسته بندی‌های مناسب و استاندارد می‌باشند، تهیه گردد.

به هیج عنوان نباید از دستفروشان و یا از محل‌هایی که زولبیا و بامیه به صورت روباز عرضه می‌شود (به دلیل در معرض گرد و غبار ، حشرات و... بودن) تهیه گردد.

محصول باید به رنگ روشن باشد و اثرات سوختگی مشاهده نشود. هرچه محصول روشن‌تر باشد، نشان‌دهنده این است که در روغن کمتری سرخ شده و کمتر حرارت دیده است.

از نگهداری این شیرینی به مدت طولانی جلوگیری شود و فقط به اندازه نیاز خریداری گردد.

در محل خشک و خنک (یخچال) نگهداری شود.

در انتها توصیه می‌شود روزه‌داران به جای مصرف انواع شیرینی‌هایی مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی کالری و انرژی بالا هستند و هیچ‌گونه ماده مغذی ندارند، از شیرینی‌های طبیعی چون خرما، کشمش، حلوا ارده و... استفاده نمایند تا انرژی لازم برای روزه‌داران تأمین گردد.

طرز تهیه زولبیا

مواد لازم: نشاسته گل 1 کیلوگرم، ماست 1 کیلوگرم، آرد گندم 100 گرم، روغن مایع 10 میلی‌لیتر، روغن مایع برای سرخ کردن به میزان لازم

روش تهیه: نشاسته را با ماست مخلوط کنید و آرد گندم و روغن را به آن بیفزایید. بعد از آنکه نشاسته خیس خورد، آن را با همزن دستی بزنید تا نشاسته باز شود و اگر سفت بود، کمی آب به آن بیفزایید. وقتی خمیر به حالت کشدار درآمد، آن را صاف کنید تا گلوله نداشته باشد.

بعد از ساعتی آن را در قیف بریزید و در روغن مایع داغ، مارپیچ‌وار به گونه‌ای که پیچ آن از خارج به داخل باشد بریزید و سرخ کنید. بعد آن را در شربت بیندازید و زیر و رو نمایید تا شربت را جذب کند.

طرز تهیه بامیه

مواد لازم: آب 250 میلی‌لیتر، آرد 1 کیلوگرم، روغن جامد 10 گرم، تخم مرغ 14 عدد

روش تهیه: آب را درون ظرفی بریزید و روی اجاق بگذارید تا به جوش آید. سپس آرد را بیفزایید و هم بزنید. آنگاه روغن را اضافه کنید و هم بزنید تا بپزد و بوی خامی ندهد و از ظرف جدا شود. وقتی سرد شد، آن را در کاسه همزن بریزید و بزنید و در حین زدن، تخم مرغ‌ها را کم‌کم به آن بیفزایید تا خمیر نرمی به دست آید (باید توجه داشت که خمیر شل نشود).

بعد ظرف مناسبی را تا نیمه از روغن پر کنید و خمیر را در قیف با ماسوره کنگره‌ای بریزید و در روغن بیندازید (با انگشت آن را به قطعات مساوی کوچک قطع کنید). ظرف را روی اجاق بگذارید و شعله را زیاد کنید. تابه را گهگاه تکان بدهید تا بامیه‌ها جابجا شوند و یکسان بپزند. بعد چند عدد از آنها را با کفگیر بردارید. چنانچه زیر انگشتان خرد شوند، آماده هستند. آنگاه در شربتی که قبلا درست کرده‌اید بریزید. پس از آنکه شربت جذب بامیه شد، داخل صافی بریزید تا شربت اضافی آن گرفته شود.

طرز تهیه شربت

مواد لازم: آب 350میلی‌لیتر، شکر 1 کیلوگرم، جوهرلیمو یک‌دوم قاشق چای‌خوری

روش تهیه: آب را درون ظرفی بریزید و شکر را به آن اضافه کنید و روی اجاق گاز بگذارید. وقتی جوش آمد، کف روی شربت را بگیرید تا زلال و شفاف شود. در این هنگام، جوهر لیمو را در مقدار کمی آب حل کنید و به شربت بیفزایید و پس از چند جوش، شربت را از روی اجاق بردارید.

 

 

برای خواندن بخش اول- سایه روشن‌های زولبیا بامیه- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر