خواص ماهی صبور و فواید متفاوت مصرف ماهی صبور

خواص ماهی صبور بسیار زیاد می باشد و در این مطلب قصد داریم به شما نحوه پختن و طبخ کردن این ماهی را در خانه آموزش دهیم و برای این کار کافی است تا این مطلب را از دست ندهید.

خواص ماهی صبور و فواید متفاوت مصرف ماهی صبور

خواص ماهی صبور که یکی از ماهی های خاص در محدوده آب های شیرین می باشد بسیار زیاد می باشد و اگر دوست دارید طعمی خوب از ماهی ها را به یاد داشته باشید باید یک بار این ماهی را در خانه بپزید و آن را میل نمایید. در ادامه اطلاعاتی دیگر در مورد فوایدی که این ماهی برای بدن دارد بیان خواهیم کرد و شما می توانید با این مورد بیش تر آشنا شوید.

آشنایی با ماهی صبور

آشنایی با خواص ماهی صبور

ماهی صبور را بسیاری از افراد با نام هیلسا می شناسند و این ماهی در محدوده آسیایی دارای محبوبیت بسیار زیادی بوده و همچنین باید بدانید که این ماهی استخوان های زیادی نیز دارد و می تواند خوردن آن را این استخوان ها کمی سخت کند ولی باید بدانید که مزه این ماه به قدری لذیذ می باشد که شما با این وجود باز هم دوست دارید این ماهی را انتخاب نمایید. این کاهی ها به رنگ نقره ای بوده و به خانواده شاه ماهی ها بر می گردند. این ماهی یکی از ماهی های ملی در کشور بنگلادش می باشد و در این کشور به صورت گسترده مورد پر.رش قرار می گیرد.

زیستگاه این ماهی در محدوده آب های شیرین و شور بوده و این ماهی ها را می توانید تا عمق 20 متری در منطقه های استوایی از 34 درجه شمالی تا 5 درجه شمالی و از 42 درجه شرقی تا 97 درجه شرقی مشاهده کنید و این منطقه ها از اصلی ترین مختصات هایی می باشند که شما می توانید این ماهی ها را بیابید. ماهی های صبور دارای طولی حدودا 60 سانتی متر بوده و وزن آن ها بالا تر از 3 کیلو گرم نخواهد شد. این ماهی ها را به راحتی می توانید در رودخانه های بنگلادش، هند، پاکستان، میانمار و خلیج فارس و رود هایی مانند دجله و فرات نیز ببینید.

این ماهی از نظر ظاهری بدون خار پشتی می باشد و تعداد 18 الی 21 اشعه پستی دارد و اشعه نرم مقعدی نیز در این ماهی دیده می شود. شکم این ماهی 30 الی 33 ضلع دارد و یک بریدگی در بخش فک این ماهی دیده می شود. این ماهی دارای شن کش های آبششی ظریف و زیاد می باشد و حدودا 100 الی 250 عدد در بخش پایینی و باله های این ماهی دیده می شود. رنگ های این ماهی شامل نقره ای و طلایی و بنفش می باشد و این ماهی ها با استفاده از پلانکتون ها از کف های گل آلود تغذیه می کنند. این ماهی ها در اول ژانویه تخم ریزی می کنند و ماه آوریل بهترین ماه برای پرورش این ماهی ها به شمار می رود.

خواص ماهی صبور

ارزش غذایی ماهی صبور

ماهی صبور یکی از ماهی های چرب بوده و از خانواده شاه ماهی ها می باشد و این ماهی سرشار از مواد مغذی می باشد و خوردن این ماهی با وجود تیغ های فراوانی که دارد می تواند مواد بسیار مهم معدنی را به بدن شما برساند. ارزش غذایی این ماهی در هر 100 گرم از آن  عبارت است از :

  • 310 کالری
  • پروتئین 21.8 گرم
  • چربی 19.4 گرم
  • آب 53.7 گرم
  • ویتامین B12 حدودا 4 میکروگرم
  • ویتامین سی 27 درصد از نیاز های روزانه
  • کلسیم 204 درصد از نیاز های روزانه
  • پتاسیم 180 میلی گرم
  • فسفر 280 میلی گرم
  • آهن 2.10 میلی گرم

فواید ماهی صبور

حال که با این ماهی آشنا شدید و دانستید که این ماهی ها در کجا پرورش داده می شوند باید این مورد را در نظر داشته باشید که این ماهی می تواند تاثیرات زیادی بر روی سلامت شما داشته باشد و در ادامه قرار است شما را با خواص ماهی صبور آشنا کنیم.

بهبود پوست و مو

این ماهی دارای مقادیر بسیار زیادی از امگا سه می باشد و می تواند از پوست و میو شما در برابر اشعه های مضر خورشید مراقبت کرده و بیماری های پوستی تان را مانند اگزما و پسوریازیس را کنترل و درمان نماید. در واقع این ماهی منبع بسیار خوبی از پروتئین ها بوده و می تواند باعث شود تا کلاژن بیش تری در پوست تولید شده و از پیری پوست و ریزش مو ها نیز پیشگیری خواهد کرد.

خاصیت ماهی صبور برای قلب

بهبود کارکرد قلب

قلب از مهم ترین اعضای بدن می باشد و باید بدانید که این ماهی سرشار از امگا سه بوده و می تواند برای شما بسیار خوب بوده و مانع از بیماری های قلبی و عروقی شود. در واقع این ماهی سرشار از امگا سه بوده و از قلب در برابر بیماری ها و کلسترول بد در خون مراقبت خواهد کرد و نمی گذارد تا شما درگیر این گونه از بیماری ها شوید. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است نشان داده است که با استفاده از یک وعده اضافی از ماهی در هفته می توانید تا نیمی از بیماری های قلبی را در بدن خود کاهش دهید.

بهبود کارکرد مغز

از دیگر فوایدی که این مایه با خود دارد می توان به بهبود کارکرد مغز اشاره کرد زیرا امگا 3 موجود در این ماهی چرب بسیار زیاد می باشد و همچنین فسفری که در این ماهی وجود دارد می تواند برای بهبود عملکرد های مغزی بسیار خوب باشد و اگر می خواهید در زمان سالمند بودن کم تر دچار آلزایمر و زوال عقل شویید بهتر است استفاده از این ماهی را در برنامه غذایی تان قرار دهید. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است نشان داده که نوعی چربی به نام DHA در این مایه وجود دارد که می تواند برای درمان مشکلات تمرکزی در کودکان و مهارت های خواندن و اختلال بیش فعالی بسیار خوب باشد.

خواص ضد التهابی

این مایه ها دارای فواید ضد التهابی نیز می باشند و می توانند به درمان روماتیسم مفصلی و تسکین دادن درد های مفصلی کمک کنند. بنابراین اگر از این گونه از درد ها رنج می برید توصیه می کنیم تا این ماهی را وارد رژیم غذایی تان کنید.

فایده های ماهی صبور برای استخوان ها

عوارض خوردن بیش از حد این ماهی

استفاده ماهی صبور برای خانم های باردار و شیرده اصلا توصیه نمی شود و این ماهی دارای انواعی از آلودگی های دریایی می باشد و دارای فلزاتی مانند جیوه و … می باشد. این ماهی می تواند باعث بروز انواعی از حساسیت ها شود از این رو بهتر است قبل از خوردن این ماهی به مقدار زیاد می توانید از مقداری کم از آن را بخورید و اگر مشکلات حساسیتی برایتان رخ نداد از مقدار بیش تری استفاده کنید.

طرز تهیه ماهی صبور

خواص ماهی صبور بسیار زیاد است و اگر می خواهید این غذا را در خانه تان بپزید باید چند نکته را در نظر داشته باشید و این نکات عبارت اند از :

  • برای این که طعم این ماهی عوض نشود می توانید از روغن کم استفاده کنید.
  • این ماهی را به صورت دودی و یا سرخ کرده و بخار پز هم می توانید میل کنید.
  • می توانید از این ماهی در قلیه ماهی استفاده کنید.

خوردن مواد غذایی خاص می تواند تاثیرات بسیار زیادی روی بدن انسان ها داشته باشد از این رو باید این ماده غذایی ارزشمند را وارد رژیم غذایی تان کنید و حال که با خواص ماهی صبور آشنا شدید در ادامه می توانید اطلاعاتی دیگر در مورد خواص ماهی کلیکا و خواص ماهی شور نیز کسب کنید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده استفاده نمایید و وارد صفحات مربوطه شوید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر