دلار به کانال ۵۰ هزار تومان سقوط کرد/ سیگنال جدید دولت چهاردهم به بازار ارز

اعلام زمان معرفی اعضای کابینه دولت چهاردهم توسط شهرام دبیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور از جمله نکات مهمی بود که مورد توجه معامله گران قرار گرفت.

دلار به کانال 50 هزار تومان سقوط کرد/ سیگنال جدید دولت چهاردهم به بازار ارز

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  این گروه معتقدند بازار در انتظار شکل‌گیری تیم اقتصادی دولت و رویکردهای سیاست‌گذارانه آن‌هاست تا بتواند موضع مناسب را اتخاذ کند.

نخستین روز هفته برای بازار طلا و ارز نویدبخش کاهش قیمت‌ها نسبت به معاملات هفته گذشته بود؛ روندی که به عقیده معامله‌گران از کاهش هیجانات بازار نسبت به تنش های سیاسی اخیر نشات گرفت و قیمت دلار را هم بی نصیب نگذاشت. قیمت دلار هرات که معاملات را در کانال 60 هزار تومان آغاز کرد و 60 هزار و 200 تومان معامله شد،  در نیمه دوم روز، مسیر نزولی را در پیش گرفت و به کانال 59 هزار تومان عقب نشینی کرد و 59 هزار و 600 تومان نرخ گذاری شد.

اقتصادنیوز نوشت: قیمت درهم امارات هم در بازار ارز تهران شیب نزولی را همچون دلار تجربه کرد و در حالی که در میانه کانال 16 هزار تومان استارت زد، در ادامه معاملات بازار کمی عقب نشست و در 16 هزار و 320 تومان قرار گرفت. کاهش قیمت درهم امارات در بازار ارز این گمانه را میان فعالان بازار قوت بخشید که بازارسازار در حال تزریق درهم است و در صورتی که درهم امارات معاملات روز یکشنبه را با گپ مثبت آغاز کند، احتمال تزریق درهم در بازار روز شنبه به یقین تبدیل خواهد شد. از سوی دیگر، شیب نزولی قیمت ها در بازار ارز به بازار رمزارزها هم سرایت کرد و تتر که همواره همسو با دلار نوسان می دهد،  در مرز مهم 60 هزار تومان قرار گرفت.

دلار با قرار گرفتن در محدوده 59 هزار و 600 تومان، ‌ از مرز حمایت مهم خود که 59 هزار و 800 تومان بود گذر کرد و اگر بتواند در ادامه معاملات و همچنین معادلات پشت خطی، زیر این مرز مهم تثبیت دهد،  مسیر نزولی را تداوم خواهد بخشید.  مرز حمایت بعدی دلار هرات محدوده 59 هزار و 200 تا 59 هزار و 300 تومان خواهد بود.

با این همه،   دلار در سمت رسمی بازار اما مسیری متفاوت را در پیش گرفت و افزایش قیمت را تجربه کرد.  قیمت یورو هم در مسیر نزولی ادامه راه داد. بر اساس اعلام مرکز مبادله ایران هر دلار روز شنبه 48607 تومان قیمت گذاری شد و حواله دلار هم نسبت به روز گذشته تغییری نداشت و 44594 تومان خرید و فروش شد. همچنین یورو مبادله ای امروز با کاهش 53100 تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم با گپ منفی، 48716 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله 13235 تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نسبت به روز گذشته 12142 تومان قیمت خورد. از جمله نکات جالب توجه بازار رسمی افزایش محسوس قیمت دلار حواله نسبت به روزهای گذشته بود. همچنین قیمت دلار مزون در سایت بانک مرکزی برای نخستین بار به کانال 40 هزار تومان وارد شد.

بر اساس این گزارش، بازار طلا و سکه هم روز شنبه به مانند بازار ارز شاهد شیب نزولی قیمت ها نسبت به روز گذشته بود و قیمت سکه با نرخ یکسان در سایت اتحادیه طلا و جواهر و همچنین در بازار نقدی خرید و فروش شد. این فلز گرانبهای داخلی که معاملات را در 42 میلیون و 700 هزار تومان آغاز کرده بود؛ ‌ در نیمه دوم معاملات شیب نزولی را تجربه کرد و 42 میلیون و 450 هزار تومان نرخ گذاری شد.

قیمت سکه رفاه هم به 42 میلیون و 360 هزار تومان رسید تا اختلافش با قیمت سکه نقدی کاهش یافته و به حدود 90 هزار تومان برسد. معامله گران معتقدند سکه مرز حمایت مهم 42 میلیون و 400 هزار تومان را پیش روی خود دارد که برای تداوم روند نزولی باید پایین آن تثبیت روزانه دهد.

طلای آبشده هم به مانند سکه شیب نزولی را تجربه کرد و روز شنبه را با نرخ 15 میلیون و 360 هزار تومان بازگشایی کرد و سپس با در پیش گرفتن مسیر کاهشی، 15 میلیون و 289 هزار تومان قیمت خورد. هر گرم طلای 18 عیار هم براساس اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر امروز سه میلیون و 512 هزار و 400 تومان خرید و فروش شد.

اعلام زمان معرفی اعضای کابینه دولت چهاردهم توسط شهرام دبیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور از جمله نکات مهمی بود که امروز مورد توجه معامله گران قرار گرفت. این گروه معتقدند بازار به شدت منتظر شکل‌گیری تیم اقتصادی دولت و رویکردهای سیاست‌گذاری آن‌هاست تا بتواند موضع گیری مناسب را اتخاذ کند؛ موضوعی که می‌تواند به عنوان یک شاخص مهم برای پیش‌بینی جهت‌گیری‌های آتی بازار و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت عمل کند.

خبر مهم دیگری که امروز در بازار دست به دست شد؛ ادعای رویترز درباره مشتری نفتی جدید ایران بود. رویترز با استناد به منابع کشتیرانی و داده‌ها، در گزارشی مدعی شد ایران خریداران جدیدی برای نفت خام خود پیدا کرده و محموله‌های نفتی این کشور، به عمان و بنگلادش ارسال شده است. این در حالیست که امروز خبری درباره افزایش حجم صادرات نفتی ایران منتشر شد. معامله گران معتقدند با توجه به اینکه فروش نفت منابع ارزی کشور را تامین خواهد کرد؛ دو خبر یاد شده این احتمال که بازارساز با قدرت بیشتر در بازار وارد شود و شروع به تزریق کند را قوت بخشیده است.

سومین سوژه امروز انتشار جزئیات تازه درباره توافق آتش بس میان حماس و اسرائیل بود. خبر مهمی که توییت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هم مهر تاییدی بر آن زد. بایدن در این باره نوشته است: «زمان نهایی کردن توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها و زندانیان فرا رسیده است. جایی برای وقت تلف کردن نیست.» فعالان بازار می گویند از سرگیری توافق آتش بس از جمله عوامل تعیین کننده بر نوسانات بازار خواهد بود.

دیگر موضوعی که مورد توجه فعالان بازار قرار گرفت آغاز جدیدترین طرح فروش محصولات ایران خودرو بود؛ طرحی که براساس پیگیری های خبرنگار اقتصادنیوز قرار است خارج از سامانه یکپارچه فروش خودرو اجرا شود و متقاضیان باید برای ثبت نام مبلغ 220 میلیون تومان را به حساب وکالتی خود واریز کنند. براساس بررسی های اقتصادنیوز استقبال از طرح فروش ایران خودرو منجر به کوش سرمایه گذاران از بازار طلا و سکه به بازار خودرو خواهد شد و این موضوع ضمن کاهش نقدینگی را در بازار، ‌ منجر به رکود و ایجاد بلوکه خواهد شد.

آخرین خبری که امروز در کانون توجه معامله گران قرار گرفت؛ دستگیری هفت دلار ارزی غیرمجاز بود. فرمانده انتظامی استان ایلام در این باره گفت: روز گذشته و در پی رصد ماموران پلیس امنیت اقتصادی در پایانه مرزی مهران تعداد 7 نفر از دلالان ارزی که بدون رعایت تشریفات قانونی اقدام به خرید و فروش ارز می کردند، شناسایی و دستگیر شدند.»

223225

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر