راه های جلوگیری از کپک زدن میوه ها

روش های جلوگیری از کپک زدن میوه ها را برایتان در این مطلب بررسی می کنیم و اگر می خواهید در این زمینه اطلاعاتی دیگر کسب کنید این بخش را از دست ندهید.

راه های جلوگیری از کپک زدن میوه ها

جلوگیری از کپک زدن میوه ها و مواد غذایی به شما کمک می کند تا شما بتوانید از این مواد غذایی و میوه ها بیش تر استفاده کنید و باید بدانید که کپک در واقع همان قارچ های بیماری زا می باشند که از مواد آلی مرده و یا در حال مرگ تغذیه می کند. در ادامه اطلاعاتی در این زمینه به شما می دهیم تا با روش های مفید در این مورد آشنا شوید.

    کپک زدن لیمو

ترفندهای جلوگیری از کپک زدن میوه ها و غذا ها

رطوبت و تاریکی از مهم ترین عواملی می باشد که در رشد کپک ها تاثیر دارد از این رو در فضا هایی که میوه ها و غذا ها را قرار می دهید نباید رطوبت داشته باشد. کپک ها معمولا لکه های سفید و یا آبی رنگ می باشند و قدرت تکثیر این مواد در شرایطی که برایشان مساعد باشد بسیار زیاد می باشد و گاها امکان دارد به لایه های زیرین و بافت های زیرین غذا ها و میوه ها نفوذ کرده و آن ها را نیز خراب نماید و به غذا های اطراف و میوه ای کناری نیز سرایت کند. خوردن کپک ها می تواند باعث بروز بیماری های شدید در افراد شود و باید بدانید که کپک ها دارای انواع متفاوتی بوده و مهم ترین آن ها کپک زرد، کپک  صورتی، کپک  آبی، کپک  سیاه و کپک سفید می باشد.

در نظر داشته باشید که کپک زرد معمولا روی مواد غذایی خشک و سخت مثل بروکلی و هویج و فلفل و ژامبون و … ایجاد می شود و اگر این مورد سطحی باشد مشکلی برای افراد ایجاد نخواهد شد و شما می توانید این ماده را جدا کرده و بقیه مواد غذایی را مورد استفاده قرار دهید و این موضوع در این زمینه مورد تایید نمی باشد ولی بسیاری از افراد این کار را انجام می دهند. کپک سیاه نیز نوعی از کپک های نان می باشد و در صورتی که این مورد را روی هر چیزی مشاهده کردید باید این ماده غذایی و یا میوه ها را دور بریزید.

کپک صورتی از دیگر کپک ها معروف می باشد و روی نان و لبنیات زیاد می بندد و باید بدانید که استفاده از این مورد ها می تواند انواعی از عفونت های دستگاه تنفسی، دستگاه گوارشی و ادراری را در شما ایجاد نماید. کپک سفید هم نوعی از کپک ها می باشد که بیش تر روی میوه ها و به خصوص روی توت فرنگی آن را مشاهده می کنید و این کپک ها را نیز نباید مورد استفاده قرار دهید. کپک های آبی معمولا روی نان و پنیر ها ایجاد می شود و باید بدانید که این کپک ها از نوع بد بوده و می تواند سمی و خطرناک باشد از این رو با مشاهده ان ها باید مواد غذایی و میوه ها را دور بریزد و استفاده نکنید.

جلوگیری از کپک زدن میوه ها

نکات پیشگیری از کپک زدگی

برای این که مواد غذایی و میوه ها درون یخچال شما کپک نزند نیاز است تا اطلاعاتی در زمینه مراقبت از مواد غذایی داشته باشید در غیر این صورت نمی توانید به جلوگیری از کپک زدن میوه ها کمک کرده و در نهایت مشکلات بی شماری در این زمینه برایتان ایجاد می شود و مجبور می شوید تا میوه ها و سبزیجات و هر چیزی که درون یخچال دارید را دور بریزید. نکات مهمی که در ادامه برای این مورد برایتان بررسی می کنیم را به یاد داشته باشید.

استفاده از یک اسفنج خیس در کنار میوه ها

قرار گرفتن میوه ها در معرض رطوبت از ساده ترین عواملی می باشد که می تواند منجر به کپک زدگی شود از این رو برای این که چنین مشکلی ایجاد نشود باید سعی کنید رطوبت یخچال را کاهش داده و بگذارد تا هوا بین میوه ها و روزنه های آن ها به خوبی جریان پیدا نماید. برای این که بین میوه ها رطوبتی باقی نمانده و منجر به کپک نشود می توانید از یک یا چند عدد دستمال خشک و یا اسفنج روی آن ها قرار دهید و دستمال و اسفنج با جذب کردن این رطوبت منجر به ماندگاری بالا تر در میوه ها شده و کپک زدگی را کاهش خواهد داد.

قرار دادن میوه ها در کیسه پارچه ای

یکی از روش هایی که می توانید برای پیشگیری از کپک زدگی از آن استفاده کنید قرار دادن میوه ها در کیسه پارچه ای می باشد و باید بدانید که با استفاده از این روش رطوبت میوه ها جذب به پارچه می شود و میزان کپک زده شدن آن ها به حداقل می رسد. استفاده از کیسه های پلاستیکی به شدت مضر می باشد و می تواند خطر کپک زده شدن را دو برابر نماید. برای این که میوه های شما ماندگار تر شوند بهتر است ان ها را به صورت نشسته درون کیسه پارچه ای قرار دهید و برای مصرف ان را بشویید.

تکنیک های پیشگیری از کپک زدن میوه ها در یخچال

جدا کردن میوه ها

یک سری از میوه ها که رسیده تر اند و یا میزان آسیب دیدگی آن ها شدید تر می باشد را بهتر است از سایر میوه ها جدا کرده و هر روز آن ها را در یخچال بررسی کنید زیرا امکان دارد یکی از ان ها دچار کپک شده و اگر روزانه آن ها را چک نکنید امکان دارد کل یخچال شما را درگیر کپک کرده و سایر مواد غذایی و میوه ها را نیز خراب خواهد کرد.

خشک کردن میوه ها

قبل از این که میوه های شسته شده را درون یخچال قرار دهید ابتدا باید آن ها را خوب خشک کنید در غیر این صورت نمی توانید از آن ها خوب مراقبت نمایید. در واقع قرار دادن میوه ها خیس در یخچال می تواند خطر کپک زدگی آن ها را دوبرابر کرده و اگر می خواهید میوه ها را درون یخچال به مدت زمان زیادی نگهدارید بهترین راه این است که ان ها را بعد از شستن خوب خشک کرده و درون یک کیسه پارچه ای تمیز و خشک قرار دهید.

تمیز کردن یخچال

از دیگر مواردی که در این زمینه به شما کمک خواهد کرد این است که سعی کنید فضای درونی و بیرونی یخچال خود را به صورت منظم و ماهی یک بار حداقل تمیز کنید. برای این کار می توانید از مقداری آب و جوش شیرین استفاده کنید و ماندگاری میوه ها و غذا ها را درون یخچال دو برابر نمایید. بعد از این که یخچال را تمیز کردید حتما آن را با یک پارچه تمیز خشک کنید و خشک نگه داشتن و تمیز کردن این فضا برای جلوگیری از کپک زدن میوه ها و مواد غذایی دارای اهمیت زیادی می باشد.

چرایی کپک زدن میوه ها در یخچال

استفاده از کیسه های زیپ دار

اگر می خواهید میوه های کوچک و شسته شده را در درون یخچال خود نگه دارید بهترین راه مراقبت از آن ها و جلوگیری از کپک زدن میوه ها این است که ان ها را درون کیسه های زیپ دار قرار دهید. البته قبل از این کار باید این میوه ها را شسته و خوب خشک کنید و با این کار احتمال کپک زدن را کاهش داده و میوه ها و مواد غذایی را بیش تر در یخچال نگهداری نمایید.

تنظیم بودن دمای یخچال

یکی از کار های دیگری که بادی در این زمینه انجام شود این است که دمای یخچال خودتان را تنظیم کنید و برای این کار که بتوانید میوه ها و سبزیجات را به خوبی در درون یخچال نگهداری کنید باید دمای ان را حدودا 3 درجه بالای صفر قرار دهید. در نظر داشته باشید که اگر دمای یخچال شما بیش از حد کم و یا بیش از حد زیاد باشد امکان دارد میوه ها و مواد غذایی سریع تر از حالت عادی از بین برود.

خراب شدن و کپک زدن مواد غذایی در یخچال می تواند علت های متفاوتی مانند تنظیم نبودن دمای یخچال داشته باشد از این رو بهتر است قبل از این که میوه ها و مواد غذایی را درون یخچال قرار دهید ابتدا آن ها  را تنظیم نمایید. اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه اطلاعاتی مانند اصول شستن قارچ و نحوه خشک کردن بامیه را نیز برایتان مورد بررسی قرار می دهیم و شما می توانید با این موارد نیز آشنا شوید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر