همه چیز درباره بیماری آلزایمر ( علائم و مراحل پیشرفت)

بیماری آلزایمر یک اختلال مغزی به حساب می آید که باعث از دست رفتن حافظه، سردرگمی، تغییر شخصیت بیمار و در نهایت از بین رفتن استقلال و توانایی او در انجام کارهای روزمره می شود.

همه چیز درباره بیماری آلزایمر ( علائم و  مراحل پیشرفت)

بیماری آلزایمر یک اختلال مغزی به حساب می آید که باعث از دست رفتن حافظه، سردرگمی، تغییر شخصیت بیمار و در نهایت از بین رفتن استقلال و توانایی او در انجام کارهای روزمره می شود. این بیماری، شایع ترین نوع زوال عقل محسوب می شود. افراد مبتلا به آن نیز در ابتدا خیلی کم دچار فراموشی و سردرگمی می شوند. اما با گذشت زمان این علائم زوال شناختی یعنی از دست دادن حافظه و احساس سردرگمی در آن ها بیشتر و شدیدتر می شود.

به صورت معمول، علائم بیماری آلزایمر در طول 3 مرحله پیشرفت می کند. در مرحله آخر افراد مبتلا به این بیماری امکان دارد قادر به صحبت با اعضای خانواده خود نباشند یا از اتفاقاتی که در اطراف آن ها رخ می دهند، اطلاعی نداشته باشند.

این بیماری قابل درمان نیست. اما متخصصان و پزشکان با دارودرمانی و سایر روش ها می توانند روند آن را کندتر کنند. افراد مبتلا به این بیماری نیز با رعایت مواردی می توانند کیفیت خوب زندگی خود را تضمین کنند.

در ادامه مطلب با توجه به سایت معتبر آر تی ام اس سعی می کنیم اطلاعات کاملی درباره آزایمر، مراحل پیشرفت آن، گزینه های درمانی و ... را در اختیار شما قرار دهیم.

حقایقی در مورد بیماری آلزایمر

آلزایمر یکی از بیماری های رایج به حساب می آید که احتمال ابتلا به آن با افزایش سن بالاتر می رود. به صورت معمول نیز، افراد بالاتر از 65 سال به آن مبتلا می شوند. تعداد کمی از افراد نیز، ممکن است در سنین 30 یا 40 سالگی به آلزایمر زودرس مبتلا شوند.

افراد پس از ظاهر شدن علائم بیماری به صورت متوسط تا 8 سال زندگی می کنند. در برخی از بیماران نیز که روند بیماری کند تر پیش می رود و مراحل درمانی را زودهنگام و به موقع شروع کرده اند؛ می توانند تا 20 سال با این بیماری زنده بمانند.

محققان و متخصصان علم پزشکی تا به حال موفق به کشف دلیل ابتلا به آلزایمر نشده اند. اما مشخص شده است که ژن، محیط زیست، سبک زندگی و سلامت کلی تا حد زیادی در مبتلا شدن یا نشدن به این بیماری نقش دارد.

مراحل پیشرفت بیماری آلزایمر

مراحل و علائم بیماری در افراد مختلف با یک دیگر متفاوت است. این امکان نیز وجود دارد که افراد این بیماری را با بروز علائم مختلف تجربه کنند. با این حال، چیزی که در تمامی بیماران مشترک خواهد بود، پیشرونده بودن و پیشرفت بیماری با گذشت زمان است.

به صورت یک قاعده کلی که در اکثریت بیماران اتفاق می افتد نیز؛ اکثریت افراد مبتلا به بیماری آلزایمر این بیماری را روند و مراحل زیر طی می کنند.

مرحله پیش بالینی

این مرحله دوره ‌ای است که در آن تغییرات مربوط به بیماری در مغز شروع می ‌شود. اما فرد هیچ علائمی احساس نمی کند. این دوره می ‌تواند سال ‌ها به طول انجامد و تشخیص آن بسیار دشوار است.

مرحله بروز علائم خفیف

در این مرحله فرد دچار فراموشی های خفیف می شود. در این زمان امکان دارد که این فراموشی ها به عنوان نشانه هایی از پیری در نظر گرفته شوند. این در حالی است که به صورت معمول، افراد مبتلا به بیماری آلزایمر علاوه بر فراموشی، مشکلاتی مثل عدم تمرکز را نیز تجربه می کنند.

بیماران مبتلا به آلزایمر، در این مرحله ممکن است همچنان به صورت مستقل زندگی کنند و نیازی به مراقبت نداشته باشند. در عین حال نیز، مشکلاتی نظیر مشکلات زیر را تجربه کنند که عبارت اند از:

  • در به یاد آوردن وقایع اخیر، نام ‌ها یا قرار ملاقات‌ ها مشکل داشته باشند.
  • نوسانات خلقی، اضطراب یا افسردگی را تجربه کنند.
  • تمرکز بر روی کار یا انجام چند کار به طور همزمان ممکن است برای آن ها دشوار باشد.
  • در برنامه ‌ریزی برای فعالیت‌ ها یا یافتن اشیاء گم ‌شده مشکل داشته باشند.
  • در تصمیم ‌گیری‌ های روزمره مانند انتخاب لباس یا پخت غذا مشکل داشته باشند.

در این مرحله از بیماری آلزایمر ،ممکن است فرد از نقص های حافظه خود آگاه باشد. یا دوستان، خانواده یا همسایگان او متوجه این مشکلات شوند.

مرحله بروز علائم متوسط

در این مرحله، علائم بیماری شدیدتر می‌ شود و فرد در انجام فعالیت‌ های روزمره به کمک بیشتری نیاز پیدا می‌ کند. به عنوان مثال از مشکلات بیماران در این مرحله عبارت اند از:

    • به خاطر سپردن رویدادها و وقایع برای آن ها سخت می شود.
    • توانایی یادگیری چیزهای جدید را از دست می دهند.
    • در برنامه ریزی های پیچیده مثل برنامه ریزی برای سفر با مشکل رو به رو می شوند.
    • مشکلاتی در خواندن، نوشتن و کار با اعداد پیدا خواهند کرد.
    • در به یاد سپردن نام خود، آدرس منزل، شماره تلفن و ... مشکل داشته باشند.

با پیشرفت بیماری آلزایمر ،بیمار ممکن است که:

  • بداند که برخی از افراد آشنا هستند. اما نام آن ها را به خاطر نیاورد. یا نام همسر و فرزندان خود را فراموش می کند.
  • در تشخیص زمان و مکانی که در آن قرار دارد، مشکل داشته باشد.
  • برای انتخاب لباس مناسب، لباس پوشیدن و انجام فعالیت های روزانه مانند مسواک زدن به کمک نیاز داشته باشد.
  • بدخلق یا گوشه گیر شوند یا تغییرات شخصیتی مانند توهم، پارانویا یا هذیان داشته باشند.
  • به خصوص در اواخر بعد از ظهر یا شب بی قرار، آشفته، مضطرب یا اشک آلود شوند.

تغییرات فیزیکی نیز ممکن است رخ دهد. برخی افراد نیز، مشکلات خواب دارند. همچنین سرگردانی و دوری از خانه نیز در این مرحله می تواند یک نگرانی باشد.

مراحل برروز علائم شدید بیماری آلزایمر

در مراحل شدیدتر و در زمان پیشرفت بیماری، فرد:

  • توانایی انجام بسیار از کارهای روزمره چون راه رفتن، نشستن، غذا خوردن و ... را از دست می دهد.
  • امکان دارد توانایی کنترل روده و مثانه را نداشته باشند.
  • ممکن است بتواند کلمات یا عباراتی را بیان کند، اما نتواند منظور خود را خود را واضح بیان کند.
  • همیشه برای انجام همه فعالیت ها به کمک نیاز داشته باشد.
  • از تجربیات اخیر و محیط اطراف خود بی اطلاع باشد.
  • در معرض ابتلا به عفونت ها، به ویژه ذات الریه قرار بگیرند.

نحوه تشخیص بیماری آلزایمر

تشخیص آلزایمر می ‌تواند چالش ‌برانگیز باشد. زیرا علائم اولیه آن ممکن است خفیف باشند و با تغییرات طبیعی مربوط به افزایش سن طبیعی اشتباه گرفته شوند. پزشکان و متخصصان برای تشخیص بیماری معمولا با بیمار صحبت می‌ کنند تا سابقه پزشکی، علائم و مشکلات شناختی او را بررسی نمایند.

همچنین از چندین نوع آزمایش برای بررسی میزان عملکرد مغز فرد استفاده می ‌کنند. این آزمایش‌ ها برای ارزیابی حافظه، زبان، مهارت‌ های حل مسئله و سایر عملکردهای ذهنی بیمار انجام می ‌شود. که عبارت اند از:

  • تست‌ های حافظه: مانند به یاد آوردن کلمات یا اعداد
  • تست ‌های زبان: مانند نامگذاری اشیاء یا تکرار جملات
  • تست ‌های حل مسئله: مانند پازل یا بازی‌ های فکر

علاوه بر این، پزشکان معمولا آزمایش هایی را برای بررسی سایر دلایل احتمالی از دست دادن حافظه یا سردرگمی تجویز کند. این آزمایشات ممکن است شامل اسکن مغز مانند سی تی اسکن، ام آر آی یا اسکن PET باشد. این آزمایش ‌ها می‌ توانند تصاویر دقیقی از مغز را ارائه دهند و به پزشک در تشخیص ناهنجاری‌ های مرتبط با بیماری آلزایمر مانند پلاک‌ های آمیلوئید و گره‌ های تاو کمک کنند.

منبع : آر تی ام اس ایران

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان