آمارهای متناقض قاضی‌زاده هاشمی: ارزش دلاری یارانه‌ها چقدر است؟

شمارش معکوس برای برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران آغاز شده است .

آمارهای متناقض قاضی‌زاده هاشمی: ارزش دلاری یارانه‌ها چقدر است؟

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین، مباحثی در مناظره‌ها، سخنرانی‌ها و گفتگوها از سوی برخی کاندیداها مطرح شد که اتفاقا با امارها و ارقام رسمی اعلامی در تضاد بود .

در بین شش کاندیدای حاضر در رقابت‌های انتخاباتی ، یک کاندیدا در حال حاضر عهده‌ار ریاست مجلس شورای اسلامی، یک کاندیدا عهده‌دارست معاونت ریاست جمهوری و ریاست بنیاد شهید، یک کاندیدا عهده‌دار شهرداری تهران و یک کاندیدا عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است .

با این حال هر چهار اندیدا که به جریان اصولگرایی وابستگی دارند در قامت منتقدین جدی وضعی موجود ظاهر شدند و اتفاق برای نشان دادن اعتراضشان به اعداد و ارقامی استناد کردند که جایگاهی ر اعداد و ارقام رسمی اعلامی نداشت.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که برای دومین بار کاندیدای رقابت‌ها انتخاباتی شده است، در این دوره در نقش منتقدی ویژه ظاهر شد و تلاش کرد تصویر نامناسب اقتصاد را ناشی از عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم بداند. وی در این تلاش البه به اعداد و ارقامی نیز استناد کرد که چندان دقیق نبود .

نرخ بیکاری زنان چقدر است؟

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در سومین مناظره که از صدا و سیما پخش شد نرخ بیکاری زنان را 56 درصد عنوان کرد. این عدد در حالی اعلام شده است که براساس گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت بازار کار در ایران در سال 1402، نرخ بیکاری زنان در میان جمعیت 15 ساله و بیشتر، 15 درصد است. که به نسبت سال قبل هشت دهم واحد درصد بهبود یافت.

مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت اقتصادی زنان را در سال گذشته 14.2 درصد گزارش کرده که در مقایسه با نرخ مشارکت اقتصادی 68.4 درصدی مردان، نسبت بسیار پایینی است.

ارزش دلاری یارانه چقدر است؟

قاضی‌زاده هاشمی که بارها حمایت تام و تمام خود از اقدامات دولت احمدی نژاد را به رخ شکید، در دومین مناظره رقمی را در خصوص ارزش دلاری یارانه‌ها اعلام کرد. وی گفت: در دوره‌ی آقای احمدی نژاد ارزش یارانه‌ها 45 دلار بود که در دولت بعدی به سه دلار کاهش یافت و در دولت محرومان ارزش یارانه نقدی به 1 لار افزایش پیدا کرد.

این سخنان وی در حالی است که همواره دولت‌ها و حتی دولت سیزدهم در صدد دلارزدایی از اقتصاد ایران بوه‌اند . مبنا قرار دادن ارزش دلاری یارانه البته تخمین را غیردقیق می‌سازد چرا که قیمت دلار در دوره‌های مختلف دستخوش تغییر جدی شده است . به عنوان مثال بهای دلار از ابتدای فعایت دولت سیزدهم از حدود 25 هزار تومان به حدود 59 هزار تومان در انتهای فعالیت این دولت افزایش یافته است. یارانه نقدی در دولت احمدی نژاد برابر با 45 هزار تومان بود. با توجه به نرخ کمتر از هزار تومان دلار در این سال ، ارزش دلاری یارانه با 46 دلار برابری می‌کرد اما درقیمت دلار سبب شد در کمتر از سه سال، ارزش یارانه نقدی در پایان کار دولت احمدی نژاد به حدود سیزده دلار برسد و اتفاقا در دولت یازدهم به دلیل نوسان بسیار اندک قیمت ارز، دلار در همین محدوده‌ی قیمتی باقی ماند.

پس از سال 1398 و وقوع جهش ارزی، در پایان دوره‌ی فعالیت دولت دوازدهم ارزش دلاری یارانه کاهش یافت . نکته اینجاست که مبلغ دلاری یارانه همین حالا نیز به 11 دلار نیم‌رسد. در حال حاضر یارانه نقدی بر اساس قرار گرفتن خانوار در دهک‌های مختلف درآمدی بین 300 و 400 هزار تومان در نوسان است، اگر میانگین یارانه نقدی را 350 هزار تومان در نظر گرفته و میانگین قیمت دلار را 60 هزار تومان فرض بگیریم، ارزش دلاری یارانه‌های نقدی تا کمتر از 7 دلار کاهش یافته است.

یک آمار و سه اشتباه

امیرحسین قاضی‌زاده نیز مانند دیگر کاندیداهای اصولگرا روایتی نادرست از آمارهای اعلامی درباره رشد اقتصادی داشت. وی در اولین مناظره تلویزیونی گفت: رشد اقتصادی در یک دهه اخیر منفی بوده است.
بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، میانگین هندسی نرخ رشد اقتصادی سالانه یک دهه اخیر، یعنی سال‌های 93 تا 1402 حدود 3/3 درصد است. اما اگر فرض کنیم منظور دهه 90، یعنی سال‌های 90 تا 99 باشد، متوسط هندسی نرخ رشد اقتصادی حدود 1/1 درصد بوده است.

جلیلی نیز مدعی بود رشد اقتصادی حتی در سال‌های اجرای برجام صفر بوده و آمارهای اعلامی قالیباف درباره‌ی رشد اقتصادی نیز اشتباه بود . قالیباف در اجتماع زنان پیشران پیشرفت ایران گفت: در دهه 90 رشد اقتصادی ما 0.7 درصد بود.

اشتباه درباره تعداد سربازان فراری

قاضی زاده هاشمی البته آماری درباره‌ی سربازان فراری داد و گفت: "در کشور 3.5 میلیون سرباز فراری داریم که چندین سال از مدت خدمت سربازی آنها گذشته است، وضعیت این سربازان را با همفکر ستادکل نیروهای مسلح تعیین تکلیف کرده و سرباز حرفه‌ای را جایگزین سربازی اجباری خواهم کرد."

تسنیم دراین باره نوشت: این درحالیست که تعداد 3.5 میلیون نفر «سرباز فراری» عنوان درستی نیست و درحقیقت ما در کشور با حدود 3 میلیون نفر «بلاتکلیف» مواجهیم که این تعداد از نگاه ستادکل نیروهای مسلح به 3 دسته اصلی تقسیم می‌شوند.

223223

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان