خواص بادیان ستاره ای و تاثیرات مثبت مصرف این ادویه

خواص بادیان ستاره ای و طعم متمایز آن موجب افزایش روز افزون محبوبیت این ادویه در سراسر جهان شده است، همچنین در طب سنتی به ویژه طب سنتی ایران استفاده از آن توصیه می شود. خواص ارزشمند بادیان ستاره ای با عوامل بیماری زا مقابله می کند و بر ارتقا کلی سلامت تاثیر گذار است.

خواص بادیان ستاره ای و تاثیرات مثبت مصرف این ادویه

بادیان ستاره ای به دلیل ظاهر زیبا، عطر و طعم خاص و تاثیرات بالقوه ای که روی سلامت انسان دارد، به یک ادویه پرطرفدار در جهان تبدیل شده است. همچنین دسترسی مناسب و هزینه معقول آن موجب می شود، تا یک گزینه مناسب برای استفاده در آشپزی و سایر دارو ها باشد. خواص بادیان ستاره ای در سلامت انسان و بهبود بسیاری از بیماری ها موثر است.

بادیان ستاره ای یا بادیان ختایی در واقع پوسته سخته میوه نوعی درخت بادیان می باشد، که با نام علمی Illicium verum شناخته می شود. این میوه در جنوب شرقی آسیا و بخش هایی از چین برداشت می شود و اصلی ترین کاربرد آن به عنوان ادویه در آشپزی می باشد.

آشنایی با تاثیرات دارویی بادیان ستاره ای

خواص بادیان ستاره ای

عطر و طعم بادیان ستاره ای از بخش آنتول نام گل به دست می آید. این گیاه به دلیل ترکیبات شیمیایی فعال خود، مخصوصا ترکیبات موجود در روغن آن باعث جلب توجه جهانیان شده است. علاوه بر این گیاه بادیان ستاره ای دارای ترکیبی به نام اسکیمیک اسید می باشد، که بخش قابل توجهی از دارو های ضد آنفولانزا در سراسر جهان محسوب می شود. استخراج اسید اسکیمیک فرایندی زمانبر می باشد و هزینه تولید آن تا حد زیادی توسط تقاضای جهانی دارو های ضد آنفولانزا تعیین می شود. بادیان ستاره ای به عنوان درمان خانگی آنفولانزا با کمک روش های طبیعی و خانگی نیز شناخته می شود.

بادیان ستاره ای به دلیل شباهت بسیار عطر و طعم خود به بادیان و تراکم مواد مغذی، برای سالیان درازی است، که در آشپزی، پزشکی سنتی و سایر مصارف دیگر مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از این گیاه به عنوان ادویه در ساخت غذا و در طب سنتی توصیه می شود. این گیاه فواید خوبی در سلامت پوست دارد و به نوعی از روش های کاهش سرعت پیری با تکنیک هایی طلایی برشمرده می شود.

ادویه بادیان ستاره ای

منشا اصلی بادیان ستاره ای را باید جنوب چین معرفی کرد، هرچند در ژاپن و هند نیز یافت می شود. لازم به ذکر است، که این گیاه بیشتر از سیصد سال است، که با کاربرد های دارویی و غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. این ادویه ستاره ای شکل غلاف دانه گیاهی از درخت همیشه سبز بومی جنوب غرب چین است، که در اواخر دهه هزار و پانصد میلادی توسط یک ملوان انگلیسی به اروپا برده شد و سریعا به عنوان چای مخصوص چینی جایگاه خود را در اروپا پیدا کرد و از طریق روسیه خرید و فروش شد.
طعم شیرین انیسون ستاره ای موجب شد، تا به شکل گسترده ای در مربا، شربت ها و پودینگ مورد استفاده قرار بگیرد و بعد ها در نوشیدنی های تجاری جایگزین دانه انیسون رومی شد. غلاف بادیان ستاره ای پیش از این که کامل برسد، برداشت می شود، سپس توسط نور خورشید خشک می شود و رنگ آن به قهوه ای تغییر می کند، طعم متمایز این ادویه از آنتول مشتق می شود و خواص بادیان ستاره ای در تمام جهان شناخته شده می باشد و مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از بادیان ستاره ای به عنوان ادویه

میوه درخت بادیان بعد از این که خشک می شود، ظاهری شبیه به یک ستاره یک اینچی «54.2 سانتی متری» شش تا هشت وجه یا نقطه ای قهوه پیدا می کند. هر نقطه دارای یک دانه کوچک و براق می باشد،

که طعم آن هم در دانه و هم در خود ستاره وجود دارد، این طعم بسیار شیرین است و شباهت بسیاری به شیرین بیان دارد. این ادویه مفید و با ارزش با سایر ادویه ها چون دارچین، میخک، هل و فلفل شیرین تهیه و مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد مغذی

از خواص مهم بادیان ستاره ای وجود مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان چون لینالول، کوئرستین، تیمول، ترپینول، اسید کافئیک، آنتول، کامفرول و اسید کوماریک و مقدار مطلوبی آهن می باشد. هرچند ویتامین C، کلسیم و پتاسیم و منیزیم در بادیان ستاره ای وجود دارد، اما مقدار آن کمتر از سایر مواد مغذی موجود در آن می باشد.

سایر ترکیبات فعال و اسید های آلی چون اسید شیکیمیک، چربی ها و فیبر های غذایی مزایای بسیاری برای سلامتی انسان فراهم می کنند. تعداد کالری موجود در بادیان ستاره ای بسیار اندک می باشد و در یک قاشق غذاخوری میوه کامل آن تنها بیست و سه کیلو کالری وجود دارد.

مقابله با باکتری ها

باکتری های پاتوژن می توانند، منجر به بروز بیماری های عفونی چون عفونت گوش، عفونت دستگاه ادراری و سایر عفونت ها شوند، یکی از خواص بادیان ستاره ای خاصیت ضد باکتریایی قوی آن می باشد، که می تواند، از بدن در برابر این عفونت ها محافظت کند.

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهد، این ادویه با خواص درمانی خود قادر است، از رشد باکتر E. coli که موجب بروز بسیاری از علائم چون اسهال و پنومونی می شود، جلوگیری نماید. آنتول، لینالول و اسید شیکمیک ترکیبات موجود در این ادویه می باشند، که به مقابله با باکتری ها می پردازند.

برشمردن خواص بادیان ستاره ای

رفع عفونت های قارچی

انیسون ستاره ای علاوه بر تاثیر در از بین بردن باکتری های پاتوژن می تواند، عفونت های قارچی را نیز درمان کنند. درمان عفونت های قارچی معمولا امری دشوار می باشد، عفونت ها معمولا در اشکال مختلفی بروز پیدا می کنند، برای مثال خارش پای ورزشکاران و سوارکاران نوعی از عفونت می باشد، با مصرف یک ماهه انیسون ستاره ای به بهبود آن کمک می شود.

 سلامت قلب

آنتی اکسیدان های بسیاری در بادیان ستاره ای موجود می باشد، که در کاهش فشار اکسیداتیو و جلوگیری از ایجاد رادیکال های مضر آزاد بدن تاثیر گذار هستند. همین موضوع می تواند، در افزایش سلامت قلب موثر باشد. بنابراین جای دادن بادیان ختایی به رژیم غذایی سالم و پیروی از سبک زندگی سالم دو اصل تاثیر گذار در افزایش سلامت قلب می باشند و ار بزور مشکلاتی چون بیماری های قلبی و سکته مغزی پیشگیری می کنند.

ضد سرطان

تحقیقات انجام گرفته نشان می دهد، آنتول ترکیبی کلیدی در این گیاه می باشد و می تواند، فعالیت های ضد توموری علیه برخی از انواع سرطان مانند سرطان پستان، دهانه رحم، فیبروسارکوم و تومور آسیت ارلیچ را افزایش دهد. این خاصیت ضد سرطانی نشان دهنده پتانسیل بالای این ادویه در حفاظت از سلامت سلول ها می باشد.

درمان عفونت های تنفسی

انیسون ستاره ای می تواند، دارویی موثر برای حمایت از سلامت تنفسی انسان باشد، خواص بادیان ستاره ای به شکلی موثر می تواند سرفه، گلو درد شدید و علائم اولیه آنفولانزا را درمان کند. یک فنجان دمنوش انیسون به سرعت التهاب را از بین می برد و پیش از بروز علائم جدی عفونت ناشی از بیماری را خنثی می کند.

نحوه استفاده از بادیان ستاره ای

بهبود گردش خون

آهن یکی از قابل ملاحظه ترین مواد معدنی موجود در انیسون ستاره ای می باشد. می توان گفت در یک قاشق غذاخوری از این میوه های کوچک تقریبا مقدار سیزده درصد از مقدار توصیه شده روزانه آهن وجود دارد. هرچند مصرف یک قاشق غذاخوری کامل این میوه ها بعید می باشد.

جالب است بدانید، غلظت آهن این میوه ها به قدری زیاد می باشد، که حتی میزان کمی از آن نیز می تواند، به افزایش تولید گلبول های قرمز خون کمک کند. به همین دلیل با افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی مناسب در اندام های بدن سطح انرژی را نیز افزایش می دهد.

بهبود هضم

شواهد تجربی نشان دهنده این امر می باشد، که انیسون ستاره ای در بهبود سلامت دستگاه گوارش تاثیر می گذارد. همچنین این میوه ها معمولا بعد از غذا استفاده می شوند، تا به هضم بهتر کمک کنند. علاوه بر این از بادیان ستاره ای برای تسکین نفخ بیشتر از حد نیز استفاده می شود. این میوه گرفتگی عضلات رانیز کاهش می دهد و تعادل باکتریایی را در روده شما بهبود می بخشد و میزان جذب مواد مغذی را افزایش دهد.

تنظیم هورمون ها

از دیگر خواص بادیان ستاره ای تاثیر در تنظیم هورمون ها می باشد، مصرف این ادویه می تواند، برای آقایان به افزایش انرژی و تقویت جنسی منجر شود و مصرف آن برای خانم ها بر تنظیم چرخه پریود و کنترل تغییرات خلقی در دوران پی ام اس یا سندرم پیش از قاعدگی کمک می کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان