چرا احترام و اطاعت امر والدین واجب شده است و گناه بی توجهی به والدین چه حد است؟

احسان به پدر و مادر امری است که هم عقل به آن حکم میکند و هم شرع بر ضرورت آن تصریح نموده است. از نظر عقل شکر منعم یعنی قدردانی و تشکر از کسی که نعمتی به انسان رسانده، لازم است

احسان به پدر و مادر امری است که هم عقل به آن حکم میکند و هم شرع بر ضرورت آن تصریح نموده است. از نظر عقل شکر منعم یعنی قدردانی و تشکر از کسی که نعمتی به انسان رسانده، لازم است. با توجه به این که پدر و مادر سمبل نیکی نیکی و احسان به فرزند هستند و از جان و مال خود برای پرورش او مایه گذاردهاند، سزاوارترین انسانها برای احترام و قدردانیاند و بهترین احترام و قدرشناسی، محبت و اطاعت از آنها است. تأثیری که پدر و مادر در به وجود آمدن فرزند خود دارند، به هیچ وجه برای فرزند نسبت به پدر و مادر جبرانپذیر نیست. کدام حق بالاتر از حق حیات؟ امام زین العابدین علیهالسلام میفرماید: حق مادرت آن است که بدانی او به گونهای تو را حمل کرد که هیچ کس فردی را چنین حمل نکرده و چنان ثمرهای از قلبش را به تو داده است که هیچ کس به کسی نمیدهد. او با وجود گرسنگی تو را سیر نمود و با وجود تشنگی تو را سیراب کرد و تو را پوشاند، در حالی که خود برهنه بود...: تو نمیتوانی سپاس را به جای آری، مگر به یاری و توفیق الهی. اما دلیل شرع، آیات و روایات فراوانی است که بر ضرورت نیکی به پدر و مادر تأکید دارد، مانند:بحار الانوار ج 71، ص 6.
خدای تو حکم کرد که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی نمایید. حضرت زهرا علیهالسلام در مورد فلسفه اسراء 17 آیه 23).
احسان به والدین میفرماید: خد نیکی به پدر و مادر را لازم کرد برای این که شما را از غضب خود مصون بدارد. بحارالانوار، ج 6، ص 107)
بی توجهی به این امر مهم و بی احترامی به پدر و مادر و نامفرمانی ازوالدین، از گناهان کبیره محسوب میشود و روایات زیادی بر این مطلب دلالت دارد. تاجایی که پیامبر اکرم (ص) فرمودهاند: خشنودی خداوند در گرو خشنودی والدین و خشم او در گرو خشم والدین است. همان، ج 71، ص 80)
اما اینگناه مانند گناهان دیگر قابل بخشش است. اگر والدین زنده هستند، میتواند با عذرخواهی و احسان، گناه گذشته را جبران کرد و اگر از دنیا رفتهاند، با طلب مغفرت برای آنها و دادن خیرات و صدقات میتوان رضایت آنها را جلب کرد.

 


منبع : پاسخگو
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان