چین، آمریکا و فرانسه در ولخرجی توریستی، درآمد توریسم و مقصد توریست‏‏‌ها برتر شدند

۳ کشور اول گردشگری جهان

شماره روزنامه: ۶۰۵۷ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۴/۲۸ ...

«چین» در سال 2023 جایگاه خود را به‌‌‌عنوان بزرگ‌ترین هزینه‌‌‌کننده گردشگری بین‌المللی به دست آورده است، زیرا کشورهای آسیا و اقیانوسیه در حال تثبیت بهبود خود از تاثیرات همه‌گیری هستند. در سال 2022، جایگاه ولخرج‌‌‌ترین گردشگران به «ایالات متحده» تعلق گرفت، زیرا چین به واسطه سیاست سختگیرانه «کووید صفر» دروازه‌‌‌های توریسم خود را به روی جهان بسته بود.

آمارهای ارائه‌شده از سوی گردشگری سازمان ملل حاکی از آن است، هزینه‌‌‌های گردشگران چینی برای سفر به خارج از کشور در سال 2023 به 196.5 میلیارد دلار رسید و این چنین توانست بالاتر از ایالات متحده (150 میلیارد دلار)، آلمان (112 میلیارد دلار)، بریتانیا (110 میلیارد دلار) و فرانسه (49 میلیارد دلار) قرار بگیرد. کشورهای کانادا، ایتالیا، هند، روسیه و کره‌جنوبی 10 کشور مبدأ از سرمایه‌گذاران برتر سال 2023 را تکمیل می‌کنند. هند که در سال 2019 در رتبه چهاردهم قرار داشت در سال 2023 خود را به رتبه هشتم رساند که این رقم، اهمیت روزافزون این کشور به عنوان بازار مبدأ را نشان می‌دهد، ایتالیا نیز از جایگاه دهم به رتبه هفتم هزینه‌‌‌کننده‌‌‌ترین گردشگران رسید.

در این گزارش علاوه بر سرمایه‌گذاران برتر گردشگری جهان، برترین‌‌‌ها در ورودی‌های بین‌الملل و پردرآمدترین مقاصد نیز معرفی شده است. «فرانسه» همچنان توانست مقصد اول گردشگران جهان باشد و دوباره به دوران اوج خود به پیش از کرونا دست یابد و آمریکا نیز توانست جایگاه پردرآمدترین کشور جهان را در صنعت توریسم بار دیگر به دست آورد و گردشگری جهان بین‌المللی را به پیش از کرونا بازگرداند.

15 copy

16 copy

17 copy

در واقع می‌توان گفت در برترین‌‌‌های ورودی و درآمدی، سه کشور فرانسه، آمریکا و اسپانیا موقعیت‌‌‌های خود را مستحکم کرده‌‌‌اند و توانسته‌‌‌اند جایگاه خود را بار دیگر بازیابند. در سال 2023، فرانسه با 100 میلیون گردشگر بین‌المللی جایگاه خود را به عنوان پربازدیدترین مقصد جهان تثبیت کرد. اسپانیا با 85 میلیون نفردوم شد و پس از آن ایالات متحده (66 میلیون)، ایتالیا (57 میلیون) و ترکیه با 55 میلیون گردشگر بین‌المللی در رده پنجم قرار گرفتند.

مکزیک، بریتانیا، آلمان، یونان و اتریش، 10 مقصد برتر پربازدید در سال 2023 را تکمیل می‌کنند. در مقایسه با قبل از همه‌گیری، ایتالیا، ترکیه، مکزیک، آلمان و اتریش همگی رتبه‌‌‌های خود را ارتقا دادند، در حالی که بریتانیا از رتبه 10 به 7 و یونان از 13 به 9 رسیدند.

در کنار تعداد ورودی‌‌‌های بین‌الملل، درآمدهای بین‌المللی گردشگری نیز به سطح پیش از کرونا بازگشت و ایالات متحده با درآمد 176 میلیارد دلاری در سال 2023، همچنان پردرآمدترین کشور جهان در صنعت توریسم باقی ماند. پس از آن اسپانیا (92 میلیارد دلار)، بریتانیا (74 میلیارد دلار)، فرانسه (69 میلیارد دلار) و ایتالیا با 56 میلیارد دلار قرار دارند.

پس از موارد فوق، مقاصدی که بیشترین درآمد را از گردشگری بین‌المللی در سال 2023 داشته‌‌‌اند شامل امارات متحده عربی، ترکیه، استرالیا، کانادا، ژاپن، آلمان، عربستان سعودی، ماکائو (چین)، هند و مکزیک می‌‌‌شوند که 15 فهرست برتر درآمدهای گردشگری را تکمیل می‌کنند.

برخی از کشورها، حرکت‌‌‌های صعودی قابل‌توجهی را در رتبه‌‌‌بندی پردرآمدترین‌‌‌های گردشگری جهان تجربه کردند. «بریتانیا» از رتبه پنجم پیش از همه‌گیری به رتبه سوم جهش داشت و «امارات» و «عربستان» دو کشور خاورمیانه که توانستند خود را در لیست پردرآمدترین‌‌‌های جهان جای دهند. اماراتاز رتبه 13 در سال 2019 به رتبه ششم رسید و عربستان خود را از رتبه 27 به رتبه 12 جهان رساند. همچنین «ترکیه»، «کانادا» و «مکزیک» نیز تغییر قابل‌توجهی را تجربه کرده‌‌‌اند و ترکیه از 12 به 7، کانادا از 15 به 9، و مکزیک از رتبه هفدهم به پانزدهم دست یافت. البته در کنار این برترین‌‌‌های جهان، کشورهای کرواسی، مراکش، جمهوری دومنیکن، قطر و کلمبیا نیز توانستند جهش قابل‌توجهی در بین 50 مقصد پردرآمد جهان به‌‌‌دست آورند.

برخی از کشورها نیز بهترین عملکرد را در سال 2023 داشتند و توانستند بالاترین میزان رشد را در جذب گردشگران بین‌المللی و کسب درآمد ناشی از ورودی‌‌‌های بین‌الملل به‌‌‌دست بیاورند. «قطر» بارشد 90 درصدی در مقایسه با سال 2019، توانست بهترین عملکرد را در جذب گردشگران خارجی به‌‌‌دست آورد و پس از آن پورتوریکو (رشد 59 درصدی) و عربستان (رشد 56 درصدی) بهترین عملکرد در ورودی گردشگران خارجی را به خود اختصاص دادند. همچنین «کویت» نیز با رشد 151 درصدی درآمدهای گردشگری خارجی خود در مقایسه با سال 2019، توانست بهترین عملکرد را در کسب درآمد حاصل از گردشگری از آن خود کند و پس از آن عربستان (با رشد 119 درصدی) و السالوادور (با رشد 111درصدی) بیشترین رشد درآمدی را در سال 2023 تجربه کرده‌‌‌اند.

بهبودی کامل توریسم جهان در 2023

بر اساس آخرین آمارهای جهانی گردشگری، در سال 2023، ورودی گردشگران بین‌المللی 89‌درصد از سطوح سال 2019 و 97‌درصد در سه ماه اول 2024 بهبود یافت. پیش‌بینی «گردشگری سازمان ملل» برای سال 2024 به احیای کامل گردشگری بین‌المللی با رشد 2 درصدی بیشتر از سطح سال 2019 اشاره دارد. این بهبودی ناشی از تقاضای قوی، افزایش اتصالات هوایی و بهبود مستمر چین و دیگر بازارهای بزرگ آسیایی خواهد بود.

در کنار ورودی‌‌‌های بین‌المللی، درآمدهای صادراتی نیز تقریبا به‌‌‌طور کامل به سطح پیش از همه‌گیری بازگشت و مجموع درآمدهای صادراتی گردشگری بین‌المللی، شامل دریافتی‌‌‌ها و حمل‌‌‌ونقل مسافر، در سال 2023 به حدود 1.7 تریلیون دلار رسید که حدود 96‌درصد از سطوح قبل از همه‌گیری در شرایط واقعی است. همچنین، تولید ناخالص داخلی مستقیم گردشگری در سال 2023 توانست سطوح قبل از همه‌گیری را احیا کند و حدود 3.3 تریلیون دلار تخمین زده شد که معادل 3‌درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر