چرا قبل از هر کاری باید نمونه برداری از خاک انجام شود؟

در این گزارش سعی شده است تا بصورت اجمالی به تمامی وجوه نمونه برداری و آنالیز خاک پرداخته شود.

چرا قبل از هر کاری باید نمونه برداری از خاک انجام شود؟

در این گزارش سعی شده است تا بصورت اجمالی به تمامی وجوه نمونه برداری و آنالیز خاک پرداخته شود. بر مبنای تحقیقات و گزارشات مختلف در منابع معتبر همواره نمونه برداری و آنالیز خاکی که تحت کشت قرار میگیرید، یکی از مراحل حیاتی برای ارزیابی کیفیت خاک و آب جهت برداشت محصولات با تناز و کیفیت بالا در عین حال صرف میزان کمتری از سموم و کود در کشاورزی است. هدف همه‌ی باغداران و کشاورزان از نمونه‌برداری از زمین‌های کشاورزی خود، معمولاً علت‌یابی در خصوص مشکلات ایجاد شده در تولید محصول است. با این حال، نمونه‌برداری می‌تواند به تعیین نوع کشت،حاصلخیزی خاک، شناسایی و مدیریت مشکلات احتمالی و تعیین نیاز جهت استفاده از کودهای کشاورزی کمک کند.

انواع نمونه برداری در کشاورزی

نمونه‌برداری در کشاورزی مرحله ای مهم برای دستیابی به نتایج بهتر در تولید محصولات است. هر کدام از نمونه برداری ها در کشاورزی برای هدف خاصی صورت می‌گیرند. در ادامه، به معرفی انواع مختلف نمونه‌برداری در کشاورزی می‌پردازیم:

  • نمونه برداری خاک:

نمونه‌برداری خاک برای بررسی حاصلخیزی زمین‌های کشاورزی انجام می‌شود و به شناسایی کمبود مواد مغذی و نیاز آن به کود های تقویتی مشخص می شود.

  • نمونه برداری آب:

این نمونه برداری جهت بررسی کیفیت سیستم آبیاری و اندازه گیری میزان یون های موجود در منبع آب انجام می شود.

  • نمونه برداری گیاه:

این نوع نمونه برداری از طریق برگ گیاه انجام می شود و در خصوص میزان جذب مواد مغذی اطلاعات زیادی ارائه می دهد.

  • نمونه برداری محصولات:

نمونه برداری از محصولات برای ارزیابی عملکرد محصولات، کیفیت و ماندگاری آن‌ها انجام می‌شود که به مدیریت بهتر کشت کشاورزی کمک می‌کند.

چرایی نمونه ‎برداری در صنعت کشاورزی

در این بخش به بررسی مهم ترین دلایل نمونه برداری در کشاورزی می پردازیم تا به این موضوع تاکید شود که نمونه برداری قبل از کشت هزینه نبوده بلکه منجر به مدیریت منابع و تولید محصولی باکیفیت می شود.

1.آنالیز آب و مدیریت بهتر زمین های کشاورزی:

نمونه برداری و آنالیز آب با آزمایش های میکروبی، شیمیایی و آنالیزهای فیزیکی که روی منابع آب انجام می شود، داده های دقیقی را در خصوص کیفیت منبع آبیاری به ما ارائه می دهد. این نمونه برداری بیشتر به آنالیز پارامتر های شیمیایی آب مانند اسیدی و بازی بودن آن می پردازند همچنین در این آنالیز یون های موجود در منبع آب از جمله کلسیم، سدیم، منیزیوم، نیترات، سولفات و... همراه با انواع فلزات سنگین و مواد شیمیایی حاصل از استفاده نادرست کود و سموم کشاورزی مشخص میشود.

کود های بی کیفیت دارای ناخالصی و حلالیت کم، می تواند خسارت زیادی به گیاهان وارد کنند و با ورود منابع سطحی و زیرزمینی نیز منجر به ایجاد آلودگی در منابع آبی شوند. همچنین می توانند منجر به گرفتن دریپر ها در سیستم آبیاری قطره ای شوند. در صورتی که قصد خرید و استفاده از کود های تقویتی را دارید به اصل بودن، کیفیت و حل شدن کامل آن توجه کنید و از خرید کود های سولفاته و نامحلول در آب خوددرای نمایید.

2.بررسی وضعیت خاک کشاورزی:

با بررسی و آنالیز خاک می توان به اطلاعات زیادی در خصوص مقدار مواد مغذی موجود در خاک،Ph ،ساختار و بافت خاک دست پیدا کرد.باید به این نکته توجه کرد که ساختار و حاصلخیزی خاک زمین کشاورزی تاثیر مستقیمی بر روی رشد گیاهان و محصولات نهایی می گذارد. در خاک های شور و قلیایی با میزان pH بالا میزان جذب مواد مغذی را برای گیاهان به طرز چشمگیری کاهش می دهد که در این شرایط انجام 2 کار ضروری می باشد.

1.بهتر است از راه های مختلف نسبت به اصلاح خاک خود اقدام کنید. استفاده از کودهای آلی و اصلاح کننده خاک مانند کود هیومیک اسید می‌تواند تغذیه گیاهان را بهبود بخشیده و منجر به افزایش حاصلخیزی خاک شود. از جمله برند های معتبر تولید کننده هیومیک اسید می توان به هیومیک اسید زیگلر، هیومیک اسید مایارشد، هیومیک اسید پوهوموس و... اشاره نمود که دارای کارایی و عملکرد بسیار بالایی در خاک های شور هستند.

2.استفاده از کود هایی که در انواع خاک ها، شور، اسیدی، قلیایی با pHبالا  به طور کامل پایدار باشند و بتوانند مواد مواد مغذی را در دسترس گیاهان قرار دهند. برای پایدار بودن مواد مغذی در خاک از یک عامل با نام عامل کلات کننده استفاده می شود که برحسب تکنولوژی و با ارزش بودن این عامل کلات کننده میزان پایداری آن بیشتر می‌شود از جمله عامل های کلات کننده که به ترتیب از ضعیف ترین به قوی ترین می توان به این موارد اشاره کرد:

- EDTA

- EDDHA

- PCOOH

3.ارزیابی و افزایش کیفیت محصولات:

با استفاده از نمونه‌برداری، کشاورزان می‌توانند بهینه‌ترین میزان کود و آبیاری را برای گیاهان خود تعیین کنند که منجر به افزایش بهره‌وری و عملکرد محصولات می‌شود.با تست و نمونه گیری از خاک و گیاه نسبت به کیفیت و میزان مواد مغذی در محصولات اطلاعات دقیقی بدست می آورید. به طور مثال بسیاری از گیاهان به دلیل کمبود انواع مواد مغذی و ریز مغذی هایی مانند آهن دچار مشکلات زیادی می شوند و این کمبود ها می توانند به طور مستقیم روی کیفیت محصولات نهایی تاثیر بگذارد، پس اقدام به شناسایی و رفع کمبود این مواد مغذی می تواند قدم بزرگی در تولید محصولات با کیفیت باشد.

یکی از محصولاتی که می‌تواند به کشاورزان در بهبود کیفیت و بهره‌وری محصولات کمک کند، کلات آهن 6 درصد مایا رشد است. از ویژگی های کلیدی این کود فرمولاسیون PCOOH ،جذب، حلالیت بالا و پایداری در Ph های 3 تا 11 می باشد که به گیاهان اجازه می دهد در انواع خاک های  قلیایی و اسیدی به راحتی مواد مغذی ضروری را دریافت کنند.کلات آهن 6 درصد مایا رشد با کیفیت بالا و فرمولاسیون انحصاری، گزینه‌ای مناسب برای کشاورزانی است که به دنبال افزایش بهره‌وری و کیفیت محصولات خود هستند،جهت مشاهده این محصول اینجا را کلیک کنید.

چرا قبل از هر کاری باید نمونه برداری از خاک انجام شود؟

با توجه به اهمیت و اهداف نمونه‌برداری، این ابزار حیاتی در کشاورزی مدرن به کشاورزان کمک می‌کند تا با بهره‌گیری از اطلاعات دقیق و کاربردی، عملکرد محصولات را بهبود بخشند و از منابع خود بهتر استفاده کنند.استفاده از کود های تقویتی با کیفیت مانند کلات آهن 6 درصد مایا رشد نیز می‌تواند نقش مهمی در این مسیر ایفا کند.

برای مشاهده و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نمونه برداری و آنالیز  در کشاورزی به منبع مقاله مراجعه فرمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر