واکنش جهان به کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های ریاست‌جمهوری

در حالی که رهبران جهان به سرعت به کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی آمریکا ادای احترام کردند، مطبوعات بین‌المللی نوشتند که جو بایدن با کناره‌گیری از رقابت‌های ریاست‌جمهوری در راستای منافع ملی عمل کرد، اما زمان تصمیم او مشکوک است.

واکنش جهان به کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های ریاست‌جمهوری

به گزارش خبرآنلاین بجز روسیه که به طور قابل پیش‌بینی عملکرد او را مورد تمسخر قرار داد، اکثر سران کشورها ترجیح دادند درباره خدمات بایدن به آمریکا و مشارکت در امور جهانی از جمله مدیریت او در جنگ‌های اوکراین و غرب آسیا اظهار نظر کنند.

تلگراف نوشت: در بریتانیا، نخست وزیران گذشته و حال به سرعت تاکید کردند که او چگونه روابط قوی ترانس آتلانتیک واشنگتن با لندن را تقویت کرده است. هیچ کس به نگرانی در مورد زوال شناختی بایدن 81 ساله یا این واقعیت که توانایی او برای اجرا در صحنه جهانی مورد تردید بود، از زمانی که او در اولین سال ریاست جمهوری خود در اجلاس تغییرات آب و هوایی COP26 به خواب رفت، اشاره نکرد.

به نقل از ایسنا اما سردبیران دیلی استار آن لحظه سمی سال 2021 را فراموش نکردند، زمانی که برنامه‌های صفحه اول خود را برای پوشش اخبار فوری واشنگتن دی سی اختصاص دادند. این روزنامه نوشت: «جو خواب آلود: وقت چرت زدن است!»

روزنامه‌های دیگر بریتانیا تیتر زدند: «بایدن استعفا داد»، «بایدن تعظیم کرد».

کر استارمر، نخست وزیر انگلیس گفت که بایدن «شخصیتی برجسته» بود و «تصمیم خود را بر اساس آنچه که معتقد است برای مردم آمریکا بهترین است» می‌گرفت.

ریشی سوناک و بوریس جانسون، اسلاف استارمر روابط گرم کاری با بایدن و تحسین خود را از مهارت‌های او به عنوان یک سیاستمدار یادآوری کردند. جانسون تصمیم «شجاعانه» رئیس جمهور آمریکا برای کناره گیری را ستود و او را «حامی سرسخت همکاری آمریکا-اروپا (آتلانتیسیست)» و «دوست بریتانیا» نامید.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، رئیس‌جمهور آمریکا را «مردی بزرگ»، شریک کانادایی‌ها و یک دوست واقعی خواند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت که به لطف بایدن، «همکاری ترانس آتلانتیک نزدیک است، ناتو قوی است و ایالات متحده یک شریک خوب و قابل اعتماد برای ما است. تصمیم او برای عدم نامزدی مجدد شایسته احترام است.»

در اروپا، دونالد تاسک، رئیس‌جمهور لهستان، یکی از اولین کسانی بود که به این خبر واکنش نشان داد و بر سهم بایدن در سیاست جهانی تمرکز کرد. او در پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «تصمیم‌های دشوار» رئیس‌جمهور آمریکا به حفظ امنیت لهستان، آمریکا و جهان و قوی‌تر شدن دموکراسی کمک کرده است. می‌دانم که هنگام اعلام تصمیم نهایی‌تان، انگیزه‌های مشابهی برای شما ایجاد شد؛ احتمالاً سخت‌ترین مشکل زندگی شما.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از بایدن به خاطر «حمایت بی‌دریغ او از مبارزه اوکراین برای آزادی» در «دراماتیک‌ترین لحظه تاریخ» این کشور تشکر کرد و گفت که «گام‌های جسورانه» و «تصمیمات قوی» رئیس‌جمهور به اوکراین کمک کرده است و باید به «تصمیم سخت اما قوی» که بایدن برای عدم رقابت مجدد گرفته، احترام گذاشت. زلنسکی گفت: «وضعیت کنونی در اوکراین و کل اروپا کم‌تر چالش‌برانگیز نیست و ما صمیمانه امیدواریم که تداوم رهبری قدرتمند آمریکا مانع از موفقیت روسیه شود.»

اوایل این ماه، بایدن یکی از بدترین اشتباهات خود را هنگام معرفی زلنسکی در نشست ناتو در واشنگتن مرتکب شد و زلنسکی را ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواند.

در همین حال، روسیه به اظهارات بایدن با انتقاد از تصمیمات سیاست خارجی وی واکنش نشان داد و ویاچسلاو ولودین، رئیس مجلس نمایندگان روسیه خواستار پاسخگویی او در مورد مناقشه اوکراین و آسیب‌های وارد شده به روسیه و اقتصاد اروپا شد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هم گفت روسیه چهار ماه آینده تا انتخابات را به دقت زیر نظر خواهد داشت.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: گام بعدی «باید تحقیق در مورد تبانی رسانه‌ها و محافل سیاسی ایالات متحده باشد که حقیقت را در مورد وضعیت روحی وی با دستکاری افکار عمومی و بازی با یک حزب سیاسی پنهان کرده‌اند.»

نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، این تصمیم را «معقول‌ترین و صحیح‌ترین تصمیم» خواند و گفت: بایدن متوجه شد که در آن سن و با سلامتی ضعیف، نمی‌تواند زمام کشورش را به دست بگیرد، چه رسد به نامزدی ریاست‌جمهوری.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن گفت که «از نزدیک تحولات آینده را زیر نظر خواهد داشت.» وی گفت: ناگفته نماند که اتحاد آمریکا و ژاپن سنگ بنای سیاست‌های دیپلماتیک و امنیتی کشورمان است.

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ رژیم صهیونیستی، بایدن را «متحد واقعی مردم یهود» توصیف کرد و نوشت: می‌خواهم از جو بایدن برای دوستی و حمایت ثابت‌قدمش از اسرائیل در طول زندگی حرفه‌ای چندین دهه‌اش از صمیم قلب تشکر کنم.

نفتالی بنت، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی هم بایدن را «دوست واقعی» اسرائیل خواند. یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم نیز از بایدن به خاطر «حمایت بی دریغ از اسرائیل در طول سال‌ها» تشکر کرد.

با این حال تاکنون هیچ واکنشی از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که قرار است به زودی با بایدن در کاخ سفید دیدار کند منتشر نشده است.

چند رسانه‌ آمریکایی تیترهایی مبتنی بر شک و تردید شدید داشتند؛ در مورد اینکه چرا بایدن تا این اندازه برای کناره‌گیری از رقابت‌ها طول داد؛ اینکه این اقدام او می‌تواند به قیمت ریاست جمهوری برای دموکرات‌ها تمام شود.

وال استریت ژورنال نوشت: بایدن باید در راستای منافع ملی عمل می‌کرد، این یک تصمیم «با تأخیر و بی‌رحمانه» بود. هیئت تحریریه این روزنامه نوشته است: «او به وضوح قادر به انجام وظایف رئیس‌جمهور برای چهار سال دیگر نیست و به سمت شکستی سخت در برابر دونالد ترامپ پیش رفت. بزرگ‌ترین نقطه ضعف کامالا هریس این است که میراث سال‌های پر درام ریاست‌جمهوری‌ بایدن را به دوش می‌کشد و باید به سؤالاتی درباره اینکه آیا زوال شناختی بایدن را پنهان کرده، پاسخ دهد. آیا او مردم را فریب داد؟»

چندین رسانه دیگر، از جمله Sueddeutsche Zeitung آلمان، تایم، و لوموند پوشش خبری خود را با تصاویری از پشت سر جو بایدن یا خروج او از یک صحنه زینت دادند.

مجله تایم هم تقریباً بلافاصله جلد جدیدی منتشر کرد که نشان می‌داد بایدن در سمت راست ناپدید می‌شود، در حالی که کامالا هریس به دنبال او به چشم می‌آید.

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر