چالش‌های سفر اربعین برای مشمولان غایب: راهنمای سفر کربلا بدون کارت پایان خدمت

چالش‌های سفر اربعین برای مشمولان غایب: راهنمای سفر کربلا بدون کارت پایان خدمت

تمامی مردان بالای 18 سال برای خروج از کشور نیاز به کارت پایان خدمت دارند. این افراد تنها در صورتی می‌توانند از کشور خارج شوند که دارای گواهی پایان خدمت موقت یا دائم داشته باشند. بر این اساس افرادی که هیچ نوع معافیتی نداشته باشند مشمول غایب محسوب می‌شوند. متاسفانه با قوانین موجود مشمولان غایب تحت هیج شرایطی امکان خروج از کشور را ندارند. با این حساب این افراد امکان شرکت در مراسم اربعین و زیارت کربلا را نخواهند داشت.

بهتر است، تا قبل از مشمول شدن برای گذراندن خدمت سربازی یا دریافت معافیت اقدام کنید تا با مشکلات این چنینی رو به رو نشوید. در ادامه با جزئیات بیشتری که برای خروج از کشور در ایام اربعین است لازم است بدانید آشنا می‌شویم.

بررسی شرایط سفر اربعین برای مشمولان

داشتن گذرنامه یا پاسپورت بین‌المللی یکی از شرایط لازم و حائز اهمیت برای خروج از کشور است. شما اگر قصد سفر به کشورهای دیگر به منظور تفریح، زیارت، امور کاری و غیره را داشته باشید اولین اولویت داشتن گذرنامه برای خروج از کشور است. از طرفی مهم‌ترین شرط لازم برای دریافت گذرنامه بین‌المللی، داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت است. به همین منظور خروج از کشور برای مشمولان وظیفه و مشمولان غایب دارای شرایطی خاص است.

چالش‌های سفر اربعین برای مشمولان غایب: راهنمای سفر کربلا بدون کارت پایان خدمت

گذراندن دوره خدمت سربازی شامل افرادی می‌شود که بازه سنی آن‌ها بین 18 تا 50 سال است و حتی در شرایط خاص با تغییر قوانین تا 60 سال نیز افزایش پیدا می‌کند. بنابراین شما در این بازه سنی قرار دارید و برای انجام خدمت سربازی اقدامی نکرده‌اید غایب محسوب می‌شوید و اجازه خروج از کشور را ندارید. پس اگر جزو مشمولان غایب هستید و قصد دارید تا برای سفر اربعین آماده شوید، باید اقدامات زیر را مرحله به مرحله انجام دهید:

اقدام به موقع در ثبت‌نام خدمت سربازی

اگر زمان ثبت‌نام خدمت سربازی شما رسیده بدون هیچ تاخیری باید برای ثبت‌نام اقدام کنید. در صورتی که تاخیری ایجاد شود برای شما غیبت در نظر گرفته شده و جزو مشمولین غایب برای اربعین محسوب می‌شوید. این موضوع در گرفتن گذرنامه برای شما مشکلات زیاد و بعضا طاقت‌فرسایی ایجاد می‌کند.

داشتن عذر موجه

اگر بنابر دلایل مختلفی مدتی از تاریخ اعزام به خدمت سربازی شما گذشته باشد و عذر موجهی بابت این مشکل داشته‌اید، باید با ارائه مدارک لازم عذرتان را توجیه کنید. در واقع شما می‌توانید با ارائه مدارکی مانند پزشکی برای غیبت خود عذری موجه داشته باشید تا از دسته مشمولان غایب خارج شوید. پس پیش از اقدام برای اخذ پاسپورت باید علت غیبت خود را با عذر موجه اثبات کنید و با اخذ گذرنامه موقت برای سفر به کربلا آماده شوید؛ ضمنا فراموش نکنید، پس از بازگشت به ایران در اسرع وقت جهت اعزام به خدمت اقدام کنید.

گواهی اشتغال به تحصیل

اخذ گواهی اشتغال به تحصیل برای دانشجویان و طلابی که در حین تحصیل هستند، گواهی موقت برای معافیت آن‌ها از خدمت سربازی است. شما به‌عنوان دانشجوی در حال تحصیل معاف موقت از خدمت سربازی هستید و می‌توانید با گرفتن گواهی اشتغال به تحصیل خود از دانشگاه یا حوزه برای اخذ گذرنامه موقت برای سفر به کربلا اقدام کنید. در واقع شما می‌توانید برای سفر کربلا بدون کارت پایان خدمت باید گواهی اشتغال به تحصیل داشته باشید.

فارغ‌التحصیلان کمتر از یک سال

فارغ‌التحصیل شدن شما دیگر بهانه‌ای برای ثبت‌نام نکردن شما برای خدمت سربازی ندارد و در صورتی که اقدام نکنید برای شما غیبت در نظر گرفته می‌شود. البته زمانی که شما فارغ‌التحصیل می‌شوید یک سال معافیت موقت برای غیبت نخوردن شما وجود دارد و شما در این فاصله زمانی می‌توانید برای اخذ گذرنامه موقت و رفتن به کربلا اقدام کنید.

مراحل دریافت گذرنامه و مدارک لازم برای سفر به کربلا

برای دریافت گذرنامه سفر به کربلا می‌توانید با مراجعه به شعب پلیس 10+ و ارائه مدارک لازمه تمامی مراحل دریافت گذرنامه خود را در این مرکز طی کنید. این مراحل شامل پر کردن فرم اطلاعات، ارائه مدارک و پرداخت هزینه‌های لازمه، ثبت اثر انگشت و گرفتن عکس برای گذرنامه است. البته می‌توانید از برای ثبت نام پاسپورت زیارتی از سامانه سخا هم استفاده کنید.

ثبت‌نام در سامانه سخا:

وارد کردن کد ملی و رمز عبور.

یا ورود با شماره تماس از طریق سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند.

انتخاب درخواست گذرنامه زیارتی:

از منوی سمت راست گزینه «پلیس مهاجرت» و سپس «گذرنامه» و «درخواست صدور گذرنامه زیارتی» را انتخاب کنید.

مطالعه قوانین و تایید:

مطالعه قوانین مرتبط با صدور گذرنامه و تایید با تیک «موافقم».

وارد کردن مشخصات:

وارد کردن اطلاعات شخصی مانند نام، نام پدر، تاریخ صدور شناسنامه و آپلود مدارک شناسایی.

پرداخت هزینه:

پرداخت هزینه صدور گذرنامه (حدود 65 هزار تومان).

گذرنامه شما حداکثر پس از 3 روز صادر و به درب منزل ارسال می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر