آتش سوزی از عوامل تهدید عرصه‌های طبیعی در آغاز فصل گرمای تابستان

جلسه شورای حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با حضور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ، معاونین ، فرمانده یگان حفاظت ، برخی از روسای ستادی و روسای ادارات منابع طبیعی شهرستان ها به منظور پیگیری مصوبات جلسه تشکیل شده قبلی و اقدامات آتی در سال جاری در محل سالن جلسات شهید نقاشیان اداره کل برگزار شد.

آتش سوزی از عوامل تهدید عرصه‌های طبیعی در آغاز فصل گرمای تابستان

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ،جعفرمرادی حقیقی گفت: اجرای مصوبات و فعالیت‌های جهادی در امر حفاظت ازعرصه های منابع طبیعی از اهمیت بالایی برخوردار است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: هرچه آحاد مردم در جریان اهمیت موضوع حفظ عرصه های منابع طبیعی قرار گیرند و نقش بیشتری در این زمینه به آنان داده شود، اهداف و ماموریت‌ها در حفاظت از این سرمایه های طبیعی آسان تر حاصل می شود .
 
وی ادامه داد: برگزاری کارگاه های آموزشی مستمر برای اقشار مختلف مردم با همکاری ادارات منابع طبیعی ، سایر دستگاه‌ها و تشکل‌های مرتبط، باعث کاهش تشکیل پرونده‌های قضایی می شود و باید در این خصوص بیش از گذشته تلاش شود.
این مقام مسئول بیان داشت: در پی بارندگی های سال جاری ، امسال پوشش گیاهی غنی خواهیم داشت ، از این رو می طلبد کلیه دستگاه های عضو ستاد بحران جهت مقابله با حریق های احتمالی آمادگی لازم را داشته باشند و از ظرفیت سازمان های مردم نهاد، سپاه، بسیج، جمعیت هلال احمر و سایر اقشار جامعه به نحو احسنت استفاده شود.
وی اضافه کرد: همواره قدردان زحمات جنگلبانان و همه کسانی که همیار طبیعت و دوستدار منابع طبیعی کشور هستند. هستیم ، و ما به عنوان خادم منابع طبیعی استان از همه تلاش این عزیزان قدردانی می کنیم
 
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز با تقدیر از مسوولان قضایی استان در حمایت از عرصه های منابع طبیعی و همچنین صدور احکام قاطع قضایی در این استان اظهارکرد: دستگاه قضایی به عنوان حافظ حقوق عامه تعقیب قانونی تخریب کنندگان منابع طبیعی را مدنظرداشته و از جایگاه مدعی العمومی که بر عهده دارند از انفال صیانت می کنند، و استان سمنان در این حوزه در سالهای مختلف با حمایت رئیس دادگستری استان و دادستان مرکز سمنان شاهد صدور احکام جامع و قاطع بوده است
 
جعفرمرادی حقیقی افزود : مردم بدون تردید به اهمیت منابع طبیعی بها می‌دهند و آن را درک می کنند، مشارکت همه ذینفعان و جوامع محلی برای حفظ منابع طبیعی الزامی است،
جعفرمرادی حقیقی اظهار کرد: منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی به ویژه حفاظت از جنگل و مراتع خط قرمز منابع طبیعی بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است.
حمیدرضا عبدوس معاون حفاظت و اموراراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در این جلسه گفت: یکی از عوامل تخریب و آسیب در عرصه‌های منابع طبیعی، آتش سوزی است که با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد.
وی از انجام اقدامات پیشگیرانه از حریق، در همه مناطق بحرانی، مناطق کوهستانی، جنگل‌های دست کاشت خبرداد و اضافه کرد: در سال گذشته 8مورد حریق داشتیم که مجموع وسعت آنها 11هکتار بود و بیشترین فراوانی در شهرستان شاهرود، شهرستان دامغان و دو مورد هم در شهرستان مهدیشهر بوده است. 
 حمیدرضا عبدوس ادامه دارد: این آتش سوزی‌ها بی احتیاطی توسط گردشگر و چوپانان بوده و آتش سوزی‌های غیرعمد معمولا در اثر صاعقه، رها کردن شیشه یا مواد پلاستیگی آتش زا رخ می‌دهد و البته در صورت وقوع آتش سوزی به صورت عمدی با متخلفان طبق قانون برخورد می‌شود. 
عبدوس توصیه کرد: گردشگران و مسافران تحت هیچ شرایطی در باد گرم آتش روشن نکنند و در صورت این اتفاق آن را سرد کنند و اجازه ندهند که به مناطق دیگر سرایت کند.در صورت حریق و یا تخریب عرصه های منابع طبیعی دو سامانه 139 در مرکز و 1504 در استان آماده دریافت تماس مردم در مورد گزارش آتش سوزی در طبیعت است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان