علی دهکردی: نسل ما در ابتدای دههٔ ۶۰ عاشق سینما شد؛ اما در تنگ‌دستی فعالیت‌های خود را شروع کرد/ تشکیل دبیرخانۀ دائمی رویداد فیلمنامه‌نویسی

مراسم اختتامیه این رویداد روز ۹ مرداد ۱۴۰۳ برگزار شد. این رویداد طی سه روز گذشته جریان داشت و طی آن از میان ۹۸ اثر راه یافته به رویداد، ۱۰ اثر منتخب در حوزۀ فیلمنامه‌ کوتاه و بلند انتخاب شدند و صاحبان باقی طرح‌ها نیز در قالب ۱۰ کارگروه به تکمیل ۱۰ ایده برای رقابت پرداختند. فرصتی که برگزیدگان را با کار تیمی روبرو کرد.

علی دهکردی: نسل ما در ابتدای دههٔ 60 عاشق سینما شد؛ اما در تنگ‌دستی فعالیت‌های خود را شروع کرد/ تشکیل دبیرخانۀ دائمی رویداد فیلمنامه‌نویسی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از ستاد خبری نخستین رویداد استارتاپی برنامه‌نویسی، در پایان این رویداد که با اجرای سهیل محمودی، شاعر پیشکسوت و مجری برگزار شد، هر کدام از موارد فیلمنامه کوتاه و بلند 3 اثر برندۀ جایزه شدند. گقتنی است که در این نشست رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم، مدیرعامل خانۀ سینما، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی و رئیس خانۀ هنرمندان ایران حاضر بوده و به سخنرانی پرداختند. در ادامه گزارشی از اختتامیۀ این رویداد استارتاپی را از نظر می‌گذرانید. 

کار به کاردان‌ها سپرده شد

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در آیین اختتامیۀ نخستین رویداد استارتاپی برنامه‌نویسی ضمن اظهار خرسندی از فرآیند این رویداد و با اشاره به حضور مدیرعامل خانهٔ سینما در این رویداد گفت: ما کار خودمان را به کاردان‌ها سپرده‌ایم و نتیجه هم گرفت.

محمد حسین ایمانی خوشخو با اشاره به هدف پارک‌های فناوری مبنی بر حضور ایده‌سازان و تبدیل طرح‌ آن‌ها به فعالیت، گفت: در سند سینما که در حال تدوین بوده و از نظرات خانه سینما نیز در آن استفاده می‌شود، بندی تعریف شده است که بر اساس آن و به منظور ارتقای کیفی فیلمنامه‌ها، سازمان سینمایی مکلف است که از فعالیت‌های مربوط به ارتقای کیفی فیلمنامه‌نویسی حمایت کند. در اینجا نیز چنین چیزی دیده شده است.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های جهاد سازندگی و تداوم آن گفت: جهادسازندگی بر کارهای زمین مانده دست گذاشت و برای همین نیز موفق شد. فعالیت‌های پارک نیز نشان داده است که از فرهنگ می‌توان درآمدزایی کرد و این ادامه پیدا خواهد کرد.

ایمانی خوشخو در انتها افزود: بنده امروز اعلام می‌کنم که دبیرخانهٔ دائمی این رویداد در پارک تشکیل شود و نشست‌های فصلی خواهیم داشت. همچنین دوره‌های آموزشی نیز برگزار خواهد شد تا سال آینده که دومین جشنواره برگزار شود.

تشکیل دبیرخانۀ دائمی رویداد فیلمنامه‌نویسی

فیلمنامه‌نویسی فرزند رمان

در ادامهٔ اختتامیه رویداد، مدیرعامل خانۀ سینما ضمن تبریک به همهٔ دست اندرکاران اولین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی گفت: چنین رویدادی برای من تحسین برانگیز است و البته حسرت برانگیز، زیرا نسل ما در ابتدای دههٔ 60 عاشق سینما شده اما در تنگ‌دستی فعالیت‌های خود را شروع کرد. برای ما که در سینما فعالیت داریم، فیلمنامه جایگاه ویژه و مقدسی دارد. امیدوارم‌که همهٔ بچه‌هایی که پا در میدان فیلمنامه‌نویسی گذاشتند ادبیات و رمان را فراموش نکنند.

علی دهکردی با بیان اینکه فیلمنامه فرزند رمان و داستان است گفت: در سال‌های گذشته و در دوران معاصر، به واسطهٔ تغییر ابزار ارتباطی، نوعی ادبیات ناسالم بسیار رواج پیدا کرد، اما همچنان یکی از فرزندان رمان، فیلمنامه‌نویسی است و نمی‌شود کسی بگوید فیلمنامه‌نویس است اما ادبیات ایران و جهان را نخوانده باشد.

پارک علم و فناوری‌های نوین در مسیر تبدیل به شهرک

یکی دیگر از حاضران که در این اختتامیه سخنرانی کرد، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی بود. حسن مسلمی نائینی با بین اینکه انتظار از هنر خیلی زیاد است و می تواند کشور را اصلاح کند، از برگزار کنندگان اولین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی تشکر کرد و گفت: دانشگاه علم و فرهنگ در ISI و در بین 400 دانشگاه غیر انتفاعی رتبۀ اول را دارد.

مسلمی نائینی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی از ابتدا بر جوانان تکیه داشته و در همین رویداد نیز جوانان زیادی را به میدان آورده، ادامه داد: امیدواریم که در آیندۀ نزدیک بتوانیم پارک علم و فناوری‎های نوین را به شهرک علم و فناوری‌های نرم بدل کنیم و در این رابطه مجوزهای لازم نیز اخذ شده است.

تشکیل دبیرخانۀ دائمی رویداد فیلمنامه‌نویسی

نیازمند اشکال مدرن سینما و فیلمنامه هستیم

آخرین سخنران اختتامیۀ اولین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی رئیس خانۀ هنرمندان ایران بود. محمدمهدی عسگرپور با بیان اینکه در فضای آکادمیک بسیار کلاسیک عمل کرده‌ایم گفت: در سال‌های گذشته همه چیز عوض شده و وضعیت سالن‌های سینما به نحوی دیگر شده است. اکنون 90 درصد ترافیک کشور ما روی پلتفریم‌های خارجی است، 5 در صد تراکنش بانک است و 5 درصد هم پلتفرم های داخلی. حدود 90 درصد از محتواها بر روی پلتفرم‌های خارجی تولید و منتشر می‌شود.

عسگرپور با بیان اینکه پلتفرم‌ها عوض شده‌اند ادامه داد: ما آماده ورود به این عرصه نیستیم. در دنیا سینما به مفهوم سالن در حال ورشکستگی است در دنیا. این موضوع می‌تواند نحوۀ قصه‌گویی‌های ما را نیز عوض کند. بنابراین حرکت بر مدار کلاسیک دیگر جوابگو نیست و باید شکل‌های مدرن را تجربه کنیم، برگزاری این دوره‌ها ارزشمند است ولی اگر چنین تغییری رخ ندهد ممکن است همین برگزیدگان فیلمنامه‌نویسی نیز با ناامیدی روبرو شوند.

چه کسانی برگزیده شدند؟  

گفتنی است که در بخش فیلمنامه‌های کوتاه آثار زیر به ترتیب حائز رتبۀ اول تا سوم شدند:

  • وارث، نویسنده: هانیه بابا نژاد، استاد راهنما: فریدون فرهودی
  • جای دیگر، نویسنده: فاطمه احمدی، استاد راهنما: رضا حیدر نژاد
  • نمک، نویسنده: میلاد ملحانی، استاد راهنما: مهدی احمدی

همچنین آثار بلند و داستانی حائز رتبه اول تا سوم نیز به صورت زیر اعلام شدند:

  • طرد شده، نویسنده: زری براهویی، استاد راهنما: رضا حیدر نژاد
  • پیران باحال، نویسنده: سیده فاطمه موسوی، استاد راهنما: فریدون فرهودی
  • شهر سیبیلوها، نویسندگان: زهرا عباسی و سارا خسروی، استاد راهنما: هومان فاضل

در پایانی این نشست مهدی سجاده‌چی، رئیس هیأت ارزیابی آثار با اشاره به برگزاری رویدادهای بسیار در سال‌های گذشته به این نکته اشاره کرد که اولین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی به عنوان رویدادی نسبتاً موفق بوده است. نخستین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی از تاریخ 7 تا 9 مرداد و در دانشگاه علم و فرهنگ جریان داشت.

5757

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر