تغذیه در ابتلا به آلزایمر چه نقشی دارد؟/ ۵ ماده غذایی فراموشی‌زا

بیماری آلزایمر تنها یکی از هزاران بیماری جدی است که می‌تواند شانس داشتن زندگی شاد و سالم را کاهش دهد. حفظ کیفیت بالای زندگی می‌تواند برای برخی از سالمندان چالش‌برانگیز باشد، اما نکاتی وجود دارد که به بهبود و کنترل این شرایط کمک می‌کند.

تغذیه در ابتلا به آلزایمر چه نقشی دارد؟/ 5 ماده غذایی فراموشی‌زا

الهه جعفرزاده: مطالعات نشان می‌دهد که رژیم غذایی در ابتلا به بیماری آلزایمر نقش دارد. برخی از مواد غذایی مشکوک به افزایش ریسک ابتلا به آلزایمر عبارتند از:

1. گوشت قرمز

گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از آهن و برای پیشگیری از کم‌خونی ضروری است. با این حال، مقدار بیش از حد آهن در بدن به توسعه رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند که منجر به آسیب و تخریب سلولی می‌شود. آهن تمایل به تجمع در ماده خاکستری مغز دارد، جایی که اختلال شناختی در ابتدا در آن ایجاد می‌شود. محققان توصیه می‌کنند مصرف گوشت قرمز را به یک یا دو بار در هفته محدود کنید یا گوشت گاو را، که با علف تغذیه می‌شود، انتخاب کنید.

تغذیه در ابتلا به آلزایمر چه نقشی دارد؟/ 5 ماده غذایی فراموشی‌زا

2. کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده

رژیم غذایی سرشار از نشاسته و قند نیز افراد مسن را در معرض خطر قرار می‌دهد. سالمندانی که از خوردن مکرر غذاهای غنی از کربوهیدرات لذت می‌برند، چهار برابر بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر هستند. نان، ماکارونی و مشتقات آنها باعث افزایش قابل توجه گلوکز و انسولین می‌شود. افزایش شدید و سریع قند خون باعث می‌شود که لوزالمعده انسولین بیشتری ترشح کند که محققان معتقدند این امر به عروق خونی شکننده مغز آسیب می‌رساند.

3. محصولات گلیکاسیون پیشرفته (AGEs)

AGE به «محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته» اشاره دارد. ترکیبات گلیکوژن به طور طبیعی در سراسر بدن و در برخی غذاها یافت می‌شود. با این حال، غذاهای AGE باعث افزایش سطح گلوکز می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد سالمندانی که آلزایمر در آنها تشخیص داده شده است، به دلیل ناتوانی در متابولیسم این ماده، سطح گلوکز در مغزشان افزایش یافته است. برخلاف سایر سلول‌های بدن، گلوکز برای حمله به مغز یا تأثیر بر نورون‌ها به انسولین نیاز ندارد. تصور می‌شود که سطوح بیش از حد گلوکز باعث التهاب و آسیب سلولی می‌شود.

4. غذاهای حاوی کلسترول بالا

مطالعات نشان می‌دهد که کلسترول بالا در ایجاد آلزایمر مؤثر است. کلسترول در تولید پروتئین‌های آمیلوئید بتا، که به نورون‌ها آسیب می‌رسانند، نقش دارد. حیوانات آزمایشگاهی که با غذاهای پرچرب و کلسترول بالا تغذیه می‌شدند، در مقایسه با حیواناتی که رژیم غذایی سالم‌تری داشتند، در یادگیری و به خاطر سپردن، مشکلات بیشتری داشتند. نتایج آزمایش نشان داد مغز حیوانات مبتلا، ضمن بروز علائم آلزایمر، میزان قابل توجهی از نورون‌ها را هم از دست داد.

در فنلاند نیز دانشمندان 444 نفر را مورد مطالعه قرار دادند. محققان دریافتند افرادی که در دوران میانسالی به طور مزمن کلسترول خون بالا داشتند، سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر در سال‌های پیری بودند.

تغذیه در ابتلا به آلزایمر چه نقشی دارد؟/ 5 ماده غذایی فراموشی‌زا

5. گلوتن

گلوتن پروتئینی است که به طور طبیعی در برخی غلات از جمله گندم، جو و چاودار یافت می‌شود. به باور متخصصان، حساسیت به گلوتن غیر سلیاک می‌تواند در ایجاد بیماری آلزایمر نقش داشته باشد. حساسیت به گلوتن ممکن است در افرادی که بیماری سلیاک ندارند ظاهر شود. در برخی افراد، سیستم گوارشی گلوتن را به عنوان یک ماده مضر یا یک تهدید درک می‌کند. به این ترتیب، التهاب رخ می‌دهد و در سراسر بدن، از جمله مغز گسترش می یابد. گمان‌ها بر این است که واکنش نامطلوب به گلوتن منجر به آسیب دیدن نورون می‌شود.

بیشتر بخوانید:

معاشرت اجتماعی؛ کلید جوانی مغز/ 6 عادتی که مغز را جوان نگه می‌دارد

آب و هوا چه ارتباطی به سلامت مغز دارد؟

چطور حافظه قوی‌تری داشته باشیم؟/ 7 راهکار برای بهبود حافظه

چطور جلوی فراموشکاری را بگیریم؟/ 5 ترفند برای تقویت حافظه

منبع: seniorstridehomecare

47232

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان