درخواست ویژه نماینده ساری از مسعود پزشکیان /حمایت از زنان در کرسی‌های مدیریتی یک حمایت متعصبانه جنسیتی نیست

نماینده ساری و میان‌دورود گفت: انتظار مشخص و شفاف بنده از رئیس‌جمهور محترم این است؛ همچنان که وی در نبود همسرشان، زنده‌یاد خانم دکتر «فاطمه مجیدی» برای فرزندان خود مادری کرده است برای عموم جامعه نیز مادری کند.

درخواست ویژه نماینده ساری از مسعود پزشکیان /حمایت از زنان در کرسی‌های مدیریتی یک حمایت متعصبانه جنسیتی نیست

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شمارش معکوس برای معرفی کابینه چهاردهم توسط مسعود پزشکیان به مجلس آغاز شده است و همه منتظر هستند تا ببینند او چه کسانی را برای حضور در دولت به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کند. در این میان، انتظارات و توصیه‌ها اهالی سیاست از رئیس جمهور جدید شدت پیدا کرده است. 

چنانچه عالیه زمانی، دبیر فراکسیون زنان مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین، درباره مهم‌ترین شاخص‌ها در گزینش افراد برای تشکیل کابینه و مدیران میانی دولت چهاردهم گفت: «اگرچه شاخص‌های عمومی برای انتخاب مدیران وجود دارد و دولت نیز بر اساس رویکرد خود و تحقق دولت وفاق ملی دست به انتخاب مدیران خواهد زد؛ اما به‌منظور کاهش شکاف‌های اجتماعی و بین‌نسلی ضروری است در شرایط برابر در انتخاب مدیران به دو شاخص جوان‌گرایی و بانوان وزن بیشتری داده شود.»

وی همچنین گفت: «در جایگاه‌های تصمیم‌گیری، داشتن خصائل مادرانه مانند گذشت، بخشندگی و توجه به مصالح همگانی می‌تواند به اتخاذ تصمیمات بهتر و عادلانه‌تر کمک کند، این رویکرد می‌تواند به کاهش تنش‌ها و تقابل‌های سیاسی و افزایش همکاری و هماهنگی میان گروه‌های مختلف جامعه منجر شود. انتظار مشخص و شفاف بنده از رئیس‌جمهور محترم این است؛ همچنان که وی در نبود همسرشان، زنده‌یاد خانم دکتر «فاطمه مجیدی» برای فرزندان خود مادری کرده است برای عموم جامعه نیز مادری کند.»

مشروح گفت‌وگوی عالیه زمانی، نماینده ساری و میان‌دورود در مجلس دوازدهم را می‌خوانید؛

********

عالیه زمانی، عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس، درباره کیفیت انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در شرایطی خاص و زودهنگام برگزار شد؛ لذا مدیریت 50 روزه پس از شهادت رئیس جمهور تا انتخاب رئیس جمهور جدید حائر اهمیت بوده که از این حیث غنای قانون اساسی و هدایت و تدابیر رهبر معظم انقلاب قابل توجه و تقدیر است.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم در مدت حدود پنج ماه در مجموع پنج انتخابات برگزار کرد (دور اول و دوم مجلس دوازدهم، خبرگان ششم و دور اول و دوم انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم) که به لحاظ رقابت، امنیت و مشارکت در سطح قابل‌قبولی قرار داشت و در صورت ارتقا عملکرد منتخبان، شاهد افزایش مشارکت مردم در انتخابات آینده خواهیم بود.

وفاق ملی برای تحقق عدالت باشد

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دباره مهم‌ترین انتظار خود از دولت آینده گفت: رئیس‌جمهور در روز تحلیف از تشکیل دولت وفاق ملی سخن گفت که اگر مبنای عمل دولت، قانون اساسی و اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و برنامه پنج‌ساله هفتم باشد عملاً مهم‌ترین محورهای وفاق ملی پیش روی ماست، گام بعدی، اجرای قانون و تحقق برنامه‌هاست که دولت باید بر اساس قولی که به مردم داده است، علم محور، تخصص گرا، شایسته‌گزین و دارای اراده‌ای برای تحقق عدالت باشد؛ لذا وفاق ملی چه از حیث انتخاب مدیران و چه از حیث تخصیص منابع و غیره باید برای به حداکثر رساندن میزان تحقق عدالت باشد.

در گزینش مدیران، زنان و جوانان در اولویت باشند

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس درباره مهم‌ترین شاخص‌ها در گزینش افراد برای تشکیل کابینه و مدیران میانی دولت چهاردهم گفت: اگرچه شاخص‌های عمومی برای انتخاب مدیران وجود دارد و دولت نیز بر اساس رویکرد خود و تحقق دولت وفاق ملی دست به انتخاب مدیران خواهد زد؛ اما به‌منظور کاهش شکاف‌های اجتماعی و بین‌نسلی ضروری است در شرایط برابر در انتخاب مدیران به دو شاخص جوان‌گرایی و بانوان وزن بیشتری داده شود.

وی درباره انتخاب مدیران در دولت آینده هم خاطرنشان کرد: اگرچه بر اساس اصل تفکیک قوا، نمایندگان مجلس مستقیماً مسئولیتی در انتخاب مدیران ندارند؛ اما به لحاظ جایگاه نظارتی و قانونی و تأمین رأی اعتماد به وزرا نیازمند برسی‌ شاخص‌های عمومی و اختصاصی هستند این مسئله می‌طلبد نمایندگان در بیان شاخص‌ها بی‌تفاوت نبوده و بر اساس معیارهای عمومی و کلی و همچنین دغدغه‌های عمومی مردم مسائلی را در انتخاب مدیران به دولت‌ها گوشزد نمایند.

درخواست ویژه نماینده ساری از مسعود پزشکیان /حمایت از زنان در کرسی‌های مدیریتی یک حمایت متعصبانه جنسیتی نیست

مادرانگی گفتمانی فراجنسیتی است

این نماینده مجلس افزود: اگر ما از سال‌ها قبل در مرکز استان، گفتمان مادرانگی را بیان نموده‌ایم به این دلیل است که بر این باوریم مادرانگی گفتمانی فراجنسیتی و حلقه مفقوده سیاست امروز ماست و جامعه ما بیش از هر زمانی به مدیرانی دلسوز و حمایتگر نیاز دارد.

دبیر فراکسیون زنان مجلس ادامه داد: اگر معتقدیم زنان می‌توانند آغازگر و الگوی مناسبی برای تحقق این گفتمان و رویکرد در حوزه مدیریت کشور باشند به این دلیل است که زنان سیاستمدار و مدیران زن، با ویژگی‌های مادرانه خود، مهارت‌های بهتری در مدیریت تعارضات و تسهیل گفت‌وگوهای اجتماعی و سیاسی دارند. این امر می‌تواند به توسعه رویکردهای مصالحه‌جویانه و گفت‌وگومحور در مدیریت مسائل کشور کمک کند.

این نماینده مجلس درباره حضور مدیران مازندرانی در کابینه دولت  هم گفت: بنده نه به‌عنوان تعصبات منطقه‌ای بلکه بر اساس شاخص شایسته‌گزینی معتقدم مازندران مدیران شایسته‌ای برای حضور در کابینه دارد، نقش بی‌بدیل مازندران در اقتصاد دریا، کشاورزی، گردشگری و جاذبه‌های تاریخی سهم قابل‌توجهی در تولید ناخالص داخلی دارد؛ لذا مازندران متناسب با مزیت‌های انسانی، طبیعی و اقلیمی خود باید سهمی در هندسه مدیریت اجرایی کشور داشته باشد.

باید بین قدرت و مراقبت، تعادل ایجاد شود

نماینده ساری و میان‌دورود با بیان اینکه توجه به مادرانگی به‌عنوان یک منش و خصلت در سیاست، می‌تواند به ارتقای کیفیت سیاست‌ورزی و توسعه رویکردهای انسان‌محور در سیاست کمک کند، گفت: مدیران با به‌کارگیری خصلت‌های مادرانه مانند همدلی، مراقبت، حمایت و مسئولیت‌پذیری، ایثار و از خودگذشتگی می‌توانند تعادل مناسبی میان قدرت و مراقبت ایجاد کنند.

زمانی گفت: رویکرد مادرانه در سیاست و مدیریت می‌تواند به ایجاد جامعه‌ای عادلانه‌تر، مهربان‌تر و مسئولیت‌پذیرتر منجر شود، این تأثیر فراتر از مرزهای جنسیتی است و می‌تواند در هر دو جنس زن و مرد بروز یابد، لذا حمایت از زنان در رسیدن که کرسی‌های مدیریتی یک حمایت متعصبانه جنسیتی نیست؛ بلکه به دلیل تحقق نمونه و الگویی از یک روش و منش مدیریتی است که آن را مادرانگی نامیده‌ایم و این رویکرد می‌تواند در مردان نیز بروز و ظهور یابد.

انتظار بنده از رئیس جمهور این است که برای مردم نیز مادری کند

وی با بیان اینکه خصائل مادرانه، چه در زنان و چه در مردان، می‌تواند موجب رشد و تعالی فردی و اجتماعی شود, گفت: مادرانگی، منش برتر انسانی است که می‌تواند در عرصه‌های مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی به کار گرفته شود، ترویج و تقویت این خصائل در دولت، پارلمان و سایر نهادهای تصمیم‌گیر می‌تواند به تحقق عدالت و مصالح عمومی کمک کند.

دبیر فراکسیون زنان مجلس گفت: در جایگاه‌های تصمیم‌گیری، داشتن خصائل مادرانه مانند گذشت، بخشندگی و توجه به مصالح همگانی می‌تواند به اتخاذ تصمیمات بهتر و عادلانه‌تر کمک کند، این رویکرد می‌تواند به کاهش تنش‌ها و تقابل‌های سیاسی و افزایش همکاری و هماهنگی میان گروه‌های مختلف جامعه منجر شود. انتظار مشخص و شفاف بنده از رئیس‌جمهور محترم این است؛ همچنان که وی در نبود همسرشان، زنده‌یاد خانم دکتر «فاطمه مجیدی» برای فرزندان خود مادری کرده است برای عموم جامعه نیز مادری کند.

سیاست باید مادرانه شود

وی با انتقاد از برخی نگرش‌ها نسبت به مدیریت و حضور اجتماعی – سیاسی زنان بیان کرد: چرا ما دائماً تفسیرهایی در امتداد این جمله می‌شنویم که؛ سیاست را از فضای مادر دور نگه دارید. درحالی‌که برعکس، این سیاست است که باید مادرانه شود؛ زیرا مادر شدن، سیاسی است. شاید سیاسی‌ترین شغلی باشد که می‌توان داشت. مادران چاره‌ای جز مراقبت ندارند و مادر واقعی‌ترین دوست ماست و یک سیاستمدار واقعی، دوست و دلسوز مردم است.

27215

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان