تک نگاری/ امین میرزازاده کیست؟

همه منتظرند میرزازاده در پاریس، جبران مافات کند و ناکامی توکیو را با یک مدال خوشرنگ جبران کند.

تک نگاری/ امین میرزازاده کیست؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ امین میرزازاده  متولد 18 دی 1376 در گتوند خوزستان است. ستاره ای سنگین وزن که از همان دوران کودکی به واسطه جثه و فیزیک درشت خود از بقیه متمایز بود. میرزازاده در مهدی کشتی فرنگی ایران مثل اغلب پسران این دیار به سمت کشتی فرنگی رفت. به ویژه اینکه جثه اش هیچ قرابتی با فوتبال نداشت. میرزازاده در کشتی فرنگی مسیری را آغاز کرد که او را بدل به یک ستاره بزرگ در کشتی ایران و جهان نمود. تا جایی که به او لقب شیر گتوند را داده اند. ستاره ای که در ابتدا تانک بختیاری بود اما مدال های ریز و درشتش او را مفتخر به لقب شیر گتوند کرد.

سریال مدالهای وی از رده نوجوانان و آسیا آغاز شد. او در مسابقات کشتی نوجوانان آسیا در سال 2015 در دهلی نو مخستین مدال خود را به سینه زد و در دسته 100 کیلو قهرمان شد تا یک ستاره تازه در سنگین وزن کشتنی فرنگی ایران متولد شود. میرزازاده در همان سال طلایسش را در رقابتهای نوجوانان جهان در سارایوو تکرار کرد. 2 سال بعد او به رده جوانان رفت و در نخستین آوردگاه خود در این رده سنی و در وزن 120 کیلوگرم در رقابتهای جوانان جهان 2017 در تامپره مدال برنز گرفت. مدالی که سال بعد میرزازاده در قهرمانی آسیا و قهرمانی جهان آن را بدل به طلا کرد؛ جهانی تراناوا 2018 و آسیایی دهلی نو 2018. دو سال بعد در حالی که او هنوز به در رده سنتی برزگسالان قرار نداشت، در 21 سالگی درکشتی قهرمانی آسیا در وهان 2020 طلا را به سینه زد. مدال های آسیایی او در آستانه 2023 و بیشکک 2024 دوبار تکرار شدند. سال بعد نوبت به قدرتنمایی در رقابتهای امیدهای جهان در بلگراد 2021 رسید و میرزازاده در صربستان طلا گرفت.

در مسابقات بزرگسالان قهرمانی جهان امین با نقره بلگراد 2022 شروع کرد. تصویر مغموم و دژم او بعد از مراسم اهدای مدال که نقره جهانی را از گردنش خارج کرده و با نقره ای در دست و با سری پایین به سمت رختکن می رود، یکی از تصاویر بیادماندنی و ترند روز کشتی ایران شد. او سال بعد شکست در فینال را جبران کرد و در جهانی 2023 طلای فوق سنگین را گرفت.پمدال طلای بازیهای آسیایی 2022 هانگژو نیز یکی از افتخارات اوست.

المپیک 2020 توکیو اما مهمترین و بزرگترین ناکامی میرزازاده در دوران ورزشی اش بوده که پس از باخت به دو غول بزرگ فوق سنگین جهان یعنی لوپز کوبایی و کایالپ ترک به مقام پنجم رسید.

او سال گذشته مرد سال ورزش ایران شد و حالا همه منتظرند که در پاریس، جبران مافات کند و ناکامی توکیو را با یک مدال خوشرنگ جبران کند. نکته جالب اینکه میرزازاده با حکم قرعه در دور دوم باید با غول هاناوا دیدار کند و این بهترین فرصت برای اوست تا انتقام شکست توکیو را بگیرد.

251 251

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان