روسیه: جنگنده‌ های جدید اوکراین به‌زودی نابود خواهند شد

«پاول فیلیپچوک» رئیس روس اداره منطقه شهرداری «کاخوفسکی» در منطقه «خرسون» امروز (پنجشنبه) اعلام کرد جت‌های جنگنده اف-۱۶ بر فراز منطقه خرسون تحت کنترل روسیه مشاهده شده‌اند.

همزمان با دیده شدن چندین فروند جنگنده اف-16 اوکراینی بر فراز منطقه خرسون، مسوول روس این منطقه وعده نابودی جنگنده‌های جدید اوکراین را داد.
 
به گزارش ایسنا، «پاول فیلیپچوک» رئیس روس اداره منطقه شهرداری «کاخوفسکی» در منطقه «خرسون» امروز (پنجشنبه) اعلام کرد جت‌های جنگنده اف-16 بر فراز منطقه خرسون تحت کنترل روسیه مشاهده شده‌اند.
 
طبق گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، فیلیپچوک در پیامی ویدیویی که در شبکه‌های مجازی منتشر شد، گفت: «از شب گذشته، جنگنده‌های اف-16 بر فراز منطقه ما پرواز می‌کنند. به‌ زودی همه آنها سرنگون و منهدم خواهند شد.»
 
یکشنبه گذشته، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین از ورود جنگنده‌های اف-16 به اوکراین خبر داد.
 
یک روز پیش از آن، نشریه «اکونومیست» گزارش داد که از 79 جنگنده اف-16 وعده داده شده به دولت کی‌یف، 10 فروند آن به اوکراین تحویل داده شده است و این نشریه در گزارش خود خاطرنشان کرد که این اتفاق یک سال پس از تایید دولت بایدن برای انتقال آنها به دولت کی‌یف رخ داده است.
 
نشریه «دیلی‌تلگراف» نیز در پایان ماه ژوئیه در گزارشی نوشت که خلبانان اوکراینی قبلا اولین پروازهای خود را با اف-16 انجام داده‌اند و از آنها به عنوان «ابزار دفاع هوایی» استفاده خواهند کرد.
 

تحویل جنگنده‌های اف-16 به اوکراین

 
در 10 ژوئیه، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه نشست ناتو اعلام کرد واشنگتن و متحدان اروپایی آن، ارسال جنگنده‌های آمریکایی به کی‌یف را آغاز کرده‌اند. وزیر خارجه آمریکا در اظهارات خود اشاره کرد که این جنگنده‌ها تا تابستان سال جاری در آسمان اوکراین پرواز خواهند کرد.
 
بر اساس گزارش نشریه آمریکایی «وال استریت ژورنال»، ایالات متحده قصد دارد اف-16های تحویلی به اوکراین را به موشک‌های هوا به زمین «ای‌جی‌ام-88 هارم»، کیت بمب‌های هدایت‌شونده دقیق، «امرام» و موشک‌های هوا به هوا «ایم-9 سایدوایندر» مجهز کند.
 
این گزارش خاطرنشان می‌کند که ایالات متحده به نیروهای مسلح اوکراین اجازه داده است که از این سلاح‌ها علیه مواضع روسیه در خاک این کشور فقط «در پاسخ به حملات روسیه در آن سوی مرز» استفاده کنند.
 
«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا که در آغاز جنگ اوکراین با ارسال ادوات سنگین مانند جنگنده به کی‌یف مخالف بود، بالاخره با فشارهای فراوان دولت اوکراین، مجوز ارسال جنگنده‌های اف-16 را صادر کرد.
 
ایالات متحده که نگران تشدید تنش‌ها با روسیه است، اعلام کرده که مستقیما جنگنده‌ای به اوکراین نمی‌فرستد، بلکه به کشورهای اروپایی که در گذشته این جنگنده‌ها را از آمریکا خریده‌اند، اجازه می‌دهد اف-16های خود را به کی‌یف ارسال کنند. ازآنجاکه این جنگنده‌ها ساخت ایالات متحده هستند و واشنگتن آن‌ها را به دانمارک و هلند فروخته، این کشورها برای ارسال جنگنده‌های آمریکایی به کشورهای ثالث نیاز به موافقت آمریکا داشتند.
 
گرچه بایدن بالاخره در ماه مه 2023 به ارسال این جنگنده‌ها به اوکراین چراغ سبز نشان داد، اما تا ارسال نخستین محموله اف-16 به این کشور بیش از یک سال طول کشید و از همان ابتدا نیز میزان کارآمدی آن‌ها در نبرد با روسیه زیر سوال بوده است. خلبانان بازنشسته ایالات متحده به بلومبرگ گفتند این جنگنده‌ها نمی‌توانند آن‌قدرها که کی‌یف ادعا می‌کند، در توازن قدرت در میدان نبرد تأثیر داشته باشند.
 

واکنش مقامات روس به تحویل جنگنده‌ها به اوکراین

 
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی تاکید کرد که مسکو به انتقال جنگنده‌های اف-16 به عنوان یک «سیگنال هسته‌ای عمدی از سوی ناتو» نگاه می‌کند. با این حال، وی تصریح کرد که حضور این جنگنده‌ها در اوکراین تغییری در وضعیت میدان نبرد ایجاد نمی‌کند، «زیرا آنها مانند انواع دیگر سلاح‌ها منهدم می‌شوند.»
 

مقام روس: جنگنده‌های جدید اوکراین به‌زودی نابود خواهند شد

 
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز پیشتر اعلام کرده بود که الحاق جنگنده‌های اف-16 به نیروی هوایی اوکراین، جهت جنگ را تغییر نخواهد داد.
 
وی گفته بود: «همانگونه که تانک‌ها، خودروهای زرهی و سایر تجهیزات از جمله موشک‌اندازها را منهدم کرده‌ایم، جنگنده‌ها را هم نابود خواهیم کرد.»
 
وی همچنین هشدار داد که اگر این جنگنده‌ها در خاک کشورهای ثالث مستقر شوند، اهداف مشروع برای نیروهای روسیه محسوب می‌شوند.
 
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز در پاسخ این که آیا مسکو انتظار دارد جنگنده‌های اف-16 در اوکراین تاثیری در روند میدان نبرد بگذارند یا خیر، گفت: «این جنگنده‌ها خواهند آمد اما تعدادشان به‌تدریج کاهش خواهد یافت و منهدم خواهند شد. قاعدتا این تجهیزات نخواهند توانست تاثیر قابل‌توجهی بر پویایی وقایع خط مقدم بگذارند.»
 
گرچه کی‌یف تأکید دارد بهره‌مندی از این جنگنده‌ها می‌تواند تأثیر چشمگیری در توازن قدرت در میدان نبرد داشته باشد، اما تحلیلگران نظامی بر این باورند که این جنگنده‌های قدیمی آمریکایی کارایی چندانی برای اوکراین نخواهند داشت و به طعمه‌ای آسان برای جنگنده‌های نسل جدید روسیه بدل خواهند شد.
 
خلبانان بازنشسته ایالات متحده نیز به «بلومبرگ» گفتند این جنگنده‌ها نمی‌توانند آن‌قدرها که کی‌یف ادعا می‌کند، در توازن قدرت در میدان نبرد تأثیر داشته باشند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر