جنگ اوکراین؛ اعداد و ارقام متفاوت؛ از تلفات سنگین تا تلاش برای صلح

جنگ اوکراین همچنان با اعداد و ارقام متفاوتی همراه است. در حالی که روسیه از تلفات بیش از ۱۱۵ هزار نیروی اوکراینی خبر می‌دهد، زلنسکی بر اجرای فرمول صلح خود تاکید دارد و مدعی شده که حمایت بین‌المللی از این طرح در حال افزایش است.

دبیر شورای امنیت روسیه در تازه‌ترین اظهارات خود از تلفات گسترده ارتش اوکراین در دو ماه اخیر پرده برداشت.

به گزارش ایسنا، «سرگئی شویگو»، دبیر شورای امنیت روسیه روز سه شنبه گفت: «اوکراین در کمتر از دو ماه بیش از 115 هزار نیروی نظامی خود را از دست داده است. اگر کی‌یف حتی تاحدودی با ابتکارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه موافقت می‌کرد، این اتفاق رخ نمی‌داد.»

طبق گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، شویگو افزود: «در طول این دو ماه، قلمرو آزاد شده توسط نیروهای ما به 420 کیلومتر مربع افزایش یافته است و نیروهای اوکراینی، به گفته وزارت دفاع بیش از 115 هزار تن از سربازان خود را از دست داده اند. اگر خواسته‌های رئیس‌جمهور ما برآورده شده بود، این مسئله رخ نمی‌داد.»

در ماه ژوئن، پوتین گفت که در صورت خروج نیروهای اوکراین از سرزمین‌های تحت کنترل روسیه و کنار گذاشتن رسمی برنامه‌های خود برای پیوستن به ناتو، روسیه بلافاصله عملیات ویژه (جنگ اوکراین) را متوقف و مذاکرات با دولت کی‌یف را آغاز خواهد کرد.

همزمان با افشا سازی دبیر شورای امنیت روسیه پیرامون تلفات سنگین ارتش اوکراین، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شده است که دولت او در نظر دارد مبنایی برای «پایان عادلانه» درگیری با روسیه در سال جاری ایجاد کند.

زلنسکی در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) منتشر کرد، بر اجرای به اصطلاح «فرمول صلح» خود اصرار داشت که از روسیه می‌خواهد نیروهایش را از تمام سرزمین‌هایی که اوکراین ادعا می‌کند، خارج کند و در نتیجه این کشور را به مرزهای دوران پسا استقلال خود در سال 1991 بازگرداند.

این در حالیست که مسکو قبلا این طرح را رد کرده و آن را «دور از واقعیت» خوانده است.

زلنسکی افزود که کشور دیگری به نام بوتسوانا بیانیه‌ای را امضا کرده است که پس از نشست صلح در سوئیس صادر شده است و تقریبا 90 کشور از جمله ایالات متحده، انگلیس و کشورهای اتحادیه اروپا از آن حمایت کرده‌اند. با این وجود، تعدادی از کشورهای مهم مانند چین، برزیل و عربستان سعودی از درج نام خودشان در این بیانیه خودداری کردند.

او همچنین مدعی شد که اقدام این کشور آفریقایی نشان می‌دهد که فهرست «شرکای صلح برای اوکراین» در حال افزایش است.

این اظهارات زلنسکی در حالی است که وی در مصاحبه‌ای با رسانه‌های فرانسوی اواخر ماه گذشته گفته بود که مسکو باید در کنفرانس صلح بعدی که برای نوامبر برنامه‌ریزی شده است، شرکت کند، زیرا «کل جهان می‌خواهد آنها [روس‌ها] پشت میز مذاکره باشند.»

رئیس جمهور اوکراین تصریح کرده بود که بازگشت اوکراین به مرزهای سال 1991 مطلوب است اما اجباری نیست و پیشنهاد کرد که این کشور می‌تواند در مورد شرایط پایان درگیری با روسیه همه‌پرسی برگزار کند.

مسکو بارها اعلام کرده است که آماده گفت‌وگو برای پایان دادن به درگیری است، اما اعتماد به ادعاهای اوکراین مبنی بر آمادگی این کشور برای مذاکره دشوار است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان