کبریت غول‌پیکر ۱۸۲ متری آمریکا را رکورددار می‌کند!/ عکس

میلواکی که یکی از شهرهای پرجمعیت ایالات‌متحده است؛ در سال ۲۰۲۲ رکورد بلندترین برج چوبی جهان را از آن خودکرده است. ظاهراً این شهر رکورد خودش را میزند و به‌زودی آسمان‌خراشی بلندتر از آسمان‌خراش قبلی در خود جای می‌دهد.

کبریت غول‌پیکر 182 متری آمریکا را رکورددار می‌کند!/ عکس

تینا مزدکی: شهر میلواکی (Milwaukee) که در ایالت ویسکانسین ایالات‌متحده آمریکا قرار دارد؛ در سال 2022 رکورد بلندترین برج چوبی جهان را با 25 طبقه به دست آورد. این شهر اکنون قصد دارد رکورد خود را شکسته و آسمان‌خراشی چوبی با ارتفاع بیش از دو برابر آسمان‌خراش کنونی بسازد. پروژه جدید 55 طبقه خواهد داشت و عمدتاً از مصالح و الوار مهندسی‌شده ساخته خواهد شد. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، ارتفاع این آسمان‌خراش پس از تکمیل، نزدیک به 182 متر خواهد بود.

این پروژه با مساحتی برابر 365 کیلومترمربع توسط معماری مایکل گرین (MGA)، یک شرکت متخصص در روش‌های مدرن ساخت چوب، نظارت می‌شود. آسمان‌خراش 55 طبقه در چند فاز برنامه‌ریزی‌شده  و 750 واحد مسکونی،58 کیلومترمربع فضای اداری،  12کیلومترمربع فضای خرده‌فروشی، 300 اتاق هتل، 1100 فضای پارکینگ ، همراه با پیاده‌روهای عمومی و میدان‌ها را در خود جای می‌دهد.

کبریت غول‌پیکر 182 متری آمریکا را رکورددار می‌کند!/ عکس

ایده آسمان‌خراش چوبی احتمالاً در نگاه اول برجی را تداعی می‌کند که با کوچک‌ترین جرقه یا کبریت شعله‌ور خواهد شد. جالب است بدانید این برج‌ها با تیرهای چوبی ساخته نمی‌شوند بلکه چوب انبوه (همچنین به‌عنوان چوب مهندسی‌شده یا تخته تولیدشده نیز شناخته می‌شود) موادی هستند که در کارخانه ساخته می‌شوند و با استفاده از چندین لایه چوب به هم چسبیده شده‌اند صفحه‌ای مقاوم می‌شوند. تخته سه لا و کامپوزیت برخی از قابل‌تشخیص‌ترین نمونه‌های این چوب‌های مهندسی‌شده‌اند.

کبریت غول‌پیکر 182 متری آمریکا را رکورددار می‌کند!/ عکس

بااین‌حال این شرکت مهندسی (MGA) از گزینه‌های بسیار قوی‌تری مانند گلولام و الوار متقاطع (CLT) استفاده می‌کند که به‌طور خاص برای مقاومت در برابر رطوبت و سایر فشارهای محیطی طراحی‌شده‌اند.

این مواد اولیه اغلب بسیار ارزان‌تر، سبک‌تر و سازگار با محیط‌زیست‌اند بنابراین نسبت به صنایع کثیف بتن و فولاد از محبوبیت فزاینده‌ای برخوردارند. حتی در مواردی، آن‌ها به دلیل خواص ذغال‌شوندگی، نسبت به اجزای ساختمانی مدرن در برابر آتش مقاوم‌تر هستند. بااین‌حال هنوز هم برای اینکه بتواند ساختمانی را به‌طور کامل از چوب ساخت موانعی وجود دارد.

کبریت غول‌پیکر 182 متری آمریکا را رکورددار می‌کند!/ عکس

در سال 2021، استانداردهای جدید کد بین‌المللی ساختمان (IBC) پروژه‌های چوبی را به 18 طبقه محدود کرد. بلندترین ساختمانی که کاملاً از چوب ساخته‌شده Mjøstårnet نروژ است که تنها 85 متر ارتفاع دارد. اما میلواکی برای داشتن چنین آسمان‌خراشی حداقل به تقویت‌کننده‌های بتنی و فولادی نیاز داشت، بنابراین احتمالاً در پروژه جدید نیز از این تقویت‌کننده‌ها استفاده خواهد شد.

پروژه‌های جاه‌طلبانه سازگار با محیط‌زیست، معمولاً موردپسند قرار می‌گیرند و اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، میلواکی احتمالاً تا مدتی رکورددار خواهد ماند.

منبع: popsci

227323

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر