آب درمانی دیسک کمر چقدر تاثیر دارد؟

یکی از روش های موثر و اساسی در بهبود دیسک کمر، آب درمانی می باشد. در این مطلب نکات مهمی پیرامون آب درمانی دیسک کمر خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

آب درمانی دیسک کمر چقدر تاثیر دارد؟

آب درمانی در حقیقت نوعی فیزیوتراپی بر پایه آب می باشد. معمولا برای افرادی که به دیسک کمتر مبتلا می شوند آب درمانی را توصیه می کنند. اگر مایلید تا از آب درمانی دیسک کمر اطلاعات بیشتری کسب کنید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

تاثیر آب درمانی دیسک کمر

شایان ذکر است برای کاهش درد و تسریع درمان دیسک کمر، آب درمانی  یا هیدروتراپی یک روش موثر می باشد. بیشتر افراد مبتلا به دیسک کمر از آب درمانی استقبال می کنند. آب درمانی معمولا در آب گرم صورت می گیرد و یک درمان سریع محسوب می شود.

هنگامی که بیمار در آب قرار می گیرد، دمای آب و تمرینات آهسته سبب افزایش خونرسانی و کاهش درد می شود. در ادامه مطلب قصد داریم در مورد آب درمانی دیسک کمر صحبت کنیم. در ضمن اطلاعاتی در مورد روش درست راه رفتن در آب، بهترین حرکات و مدت زمان آب درمانی برای دیسک کمر در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

مفهوم آب درمانی

آب درمانی در حقیقت نوعی فیزیوتراپی می باشد که بر مبنای آب صورت می گیرد. متخصصان استفاده از آب را برای درمان بیماری هایی از جمله دیسک کمر، ضایعات نخاعی، کاهش وزن، آرتروز زانو و آرتریت پیشنهاد می کنند. آب درمانی در استخرها، تانک های فیزیوتراپی، جکوزی و حوضچه ها انجام می شود.

این شیوه درمانی مکمل و جایگزین بوده و برای استفاده از آن حتما باید با هیدروتراپیست مشورت نمایید.

دلایل تاثیر هیدروتراپی در بهبود دیسک کمر

به طور کلی اجرای تمرینات ورزشی در آب و خشکی با هم تفاوت های بسیاری دارند. اصلی ترین تفاوت های هیدرو تراپی دیسک کمر با تمرین در خشکی به صورت زیر می باشند:

  • آب دارای خاصیت شناوری است از این رو وقتی در آب راه می روید یا ورزش انجام می دهید، 90 درصد وزن بدن کم می شود. یعنی اگر صد کیلو هستید در آب وزنی معادل 10 کیلوگرم را حمل می کنید.
  • آب همانند محافظ اطراف فرد را فرا گرفته به این ترتیب فشاری که به مفاصل و عضله ها وارد می شود به میزان زیادی کاسته می شود.

  • وزن آب 900 بار از هوا سنگین تر است. به این ترتیب یک ساعت تمرین در آب تاثیر زیادی در تقویت عضلات دارد.
  • فشار هیدرواستاتیک آب سبب شده فشار زیادی به قفسه سینه و رگ ها وارد شود و از میزان تعریق کاسته شود. این امر سبب کاهش گرفتگی عضلات در آب می گردد. حرکت خلاف جهت در آب به منظور کاهش وزن نیز موثر است.

می توان گفت آب در بهبود بیماری های بسیاری موثر است. استفاده از آب گرم جهت بهبود بیماری های عضلانی و دردهای ستون فقرات سال هاست که مورد تایید پزشکان قرار گرفته و تجویز می شود.

انواع آب درمانی

برای آب درمانی می توان از دو روش کلی بهره برد. یکی این که تمام بدن در آب قرار بگیرد و دیگری قرار دادن عضو نیازمند درمان در آب می باشد. به حالت اول که همه بدن را آب فرا می گیرد هیدروتراپی عمومی اطلاق می شود و حالت دوم آب درمانی موضعی نام دارد.

برای دیسک کمر بایستی تمام بدن در آب قرار گیرد. البته اگر بیمار دچار تب،نارسایی قلبی شدید، عفونت و بی اختیاری ادرار است نباید از این شیوه درمانی استفاده شود. آب درمانی به صورت گرما درمانی و ماساژ درمانی نیز انجام می شود که مورد اول سبب کاهش درد و التهاب شده و دومی موجب تحریک بافت های بدن و تقلیل درد می شود.

به خاطر داشته باشید انتخاب نوع آب درمانی به نظر پزشک و فیزیوتراپ بستگی دارد و نمی توانید خودتان نوع درمان را انتخاب کنید.

نکاتی برای افزایش تاثیر آب درمانی

برای دریافت بهترین نتیجه از آب درمانی بهتر است تمرینات در آب گرم انجام شود. آب گرم سبب آرامش بدن، گرم شدن، تحرک و انعطاف پذیری می گردد. برای کسب نتیجه بهتر از نکات زیر نیز کمک بگیرید:

  • قبل از شروع تمرین بدن را گرم کنید. مهمترین کار پیش از آب درمانی آماده سازی بدن می باشد. برای گرم کردن بایستی ده تا 15 دقیقه در طول استخر راه رفته تا پاها آماده شوند.
  • پس از گرم کردن بدن، به آهستگی حرکت دوچرخه را تمرین کنید. دقت داشته که پاها باید در آب حرکت نماید. این تمرین ده دقیقه در هر دو سمت جلو و عقب انجام شود.
  • برای تقویت عضلات پا و لگن در آب ایستاده و بعد یکی از پاها را به حالت افقی قرار داده و توسط پای مخالف به آن ضربه بزنید. این روش درد کمر را آرام می سازد.
  • یک روش دیگر برای کاهش درد کمر این است که روی آب دراز کشیده و پاها را صاف کنید. بعد زانوها را تا قفسه سینه بالا بیاورید. این حرکت سبب تحریک عضلات شکم و تقویت آن ها شده و موجب کاهش درد کمر می شود.

  • داشتن تمرینات کششی کمر به افزایش توان بخشی فرد کمک می کند. این تمرینات سبب تقویت ستون فقرات و کاستن فشار به دیسک ها می شود و از شدت درد می کاهد. انجام این تمرینات در آب برای بهبود دیسک کمر مناسب است. برای این تمرین باید بدن را در آب خیلی آرام در جهات مختلف بکشید.
  • پس از آب درمانی نیز باید مثل همه تمرینات، بدن را سرد کنید. برای این کار 10-15 دقیقه در آب راه بروید.
  • دقت کنید حرکات و تمرینات درمانی تحت نظر پزشک و مربی متخصص صورت گیرد.

نکات مهم هیدروتراپی دیسک کمر

آب درمانی سبب کاهش درد و بهبود سریع بیماران مبتلا به دیسک کمر می گردد. انجام حرکات ورزشی در آب به بیمار کمک کرده بدون حس خستگی تمرینات را به پایان برساند. اگر می خواهید آب درمانی را شروع نمایید توصیه می شود نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  •  در جلسات اول از فشار آوردن به زانو و کمر خود اجتناب کنید.
  • می بایست طوری در استخر قرار گرفته که آب هم سطح یا بالاتر از ناف شما باشد.
  • بهترین تایم هیدروتراپی در تابستان 5 روز در هفته و در زمستان 3 روز در هفته می باشد.
  • پس از خروج از استخر دوش آب سرد نگیرید.
  • توصیه می شود بدون کمک مربی و تجویز پزشک از انجام حرکات ورزشی خودداری کنید.

دقت کنید که برای شروع هیدرو تراپی و بهبود دیسک کمر نیاز است حتما همه موارد ایمنی را رعایت نمایید و از اجرای حرکاتی که مورد تایید پزشک نیست، خودداری کنید.

سخن پایانی

شایان ذکر است که آب درمانی یکی از روش های موثر در بهبود دیسک کمر گزارش شده است. اکثر پزشکان این روش را به بیماران توصیه می کنند. با این درمان علیرغم کاهش درد و بهبود دیسک کمر، عضلات نیز تقویت می شوند. به یاد داشته باشید استفاده از برنامه ورزشی منظم می تواند در پیشگیری از دیسک کمر و درمان آن کمک نماید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر