حقیقتی تلخ و پنهان پشت تبلیغات شیرین نوشیدنی انرژی زا

دکترای علوم صنایع غذایی و کارشناس مواد خوراکی، آشامیدنی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از حقیقتی تلخ و پنهان در تبلیغات شیرین نوشیدنی انرژی‌زا مواد خبر داد.

حقیقتی تلخ و پنهان پشت تبلیغات شیرین نوشیدنی انرژی زا

سمیه سلیمانی مهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرآنلاین کرمانشاه، اظهار کرد: نوشیدن نوشابه های انرژی زا برای تقویت فوری می‌تواند برای سلامتی مضر باشد و موجب بروز نگرانی‌هایی درباره اثرات بالقوه این نوشیدنی‌های گازدار بر بدن است اما با وجود اینکه نوشیدنی های انرژی زا برای سلامت انسان عوارض مخربی دارند، بسیاری از افراد از آن عوارض آگاه نیستند.

وی افزود: کافئین یک محرک سیستم عصبی مرکزی است که می‌تواند باعث افزایش هوشیاری و کاهش احساس خستگی شود.

دکترای علوم صنایع غذایی و کارشناس مواد خوراکی، آشامیدنی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: با این حال، مقدار کافئین موجود در نوشیدنی‌های انرژی‌زا معمولاً بسیار بیشتر از مقدار موجود در قهوه یا نوشیدنی‌های معمولی است.

سلیمانی مهر ،مشکلاتی از جمله اضطراب، بی‌خوابی، تپش قلب، و افزایش فشار خون را از عوارض مصرف بیش از حد کافئین برشمرد و تصریح کرد: یک قوطی معمولی نوشیدنی انرژی‌زا ممکن است حاوی 70 تا 200 میلی‌گرم کافئین باشد، در حالی که یک فنجان قهوه به طور متوسط حدود 95 میلی‌گرم کافئین دارد.

وی مشکلات جدی سلامتی مانند افزایش وزن، دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی را عوارض مصرف زیاد شکر دانست و یادآور شد: برخی از نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی 20 تا 30 گرم شکر در هر قوطی هستند که برابر با پنج تا هفت قاشق چای‌خوری شکر است و این مقدار بسیار بالاتر از توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی برای مصرف روزانه شکر است.

وی در ادامه با اشاره به اعتیاد آور بودن این نوشیدنی ها عنوان کرد: ترکیب شکر و کافئین می‌تواند اعتیادآور باشد و افراد را به مصرف مداوم این نوشیدنی‌ها سوق دهد و مصرف مداوم و بیش از حد نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌تواند پیامدهای بلندمدتی برای سلامت داشته باشد که افزایش خطر بیماری‌های قلبی و دیابت را می توان از جمله این پیامدها عنوان کرد، همچنین مصرف مداوم این نوشیدنی‌ها می‌تواند به مشکلات گوارشی، مشکلات خواب، و حتی آسیب‌های کلیوی منجر شود.

دکترای علوم صنایع غذایی و کارشناس مواد خوراکی، آشامیدنی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه می توان به جای استفاده از این نوشیدنی‌ها برای افزایش انرژی، از روش‌های طبیعی‌تری مانند خواب کافی، تغذیه سالم، و ورزش استفاده نمود در پایان گفت: باید توجه داشته باشیم که افراد جذب تبلیغات نوشیدنی‌های انرژی‌زا می شوند و این تبلیغات فرد را تشویق به مصرف این نوشیدنی ها می‌کند، اما پشت این وعده‌ها، حقایق پنهانی درباره محتوای بالای کافئین و شکر وجود دارد که می‌تواند تأثیرات جدی بر سلامت داشته باشد،بنابراین آگاهی از این حقایق می‌تواند به حفظ سلامت و جلوگیری از مشکلات بلندمدت کمک کند.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان