برگزاری اولین اجلاسیه شهدای رزمی مهندسی استان سمنان

اولین اجلاسیه شهدای رزمی مهندسی استان سمنان با عنوان «از خاک تا افلاک» با حضور خانواده معزز شهدا، ایثارگران، سردار عبدالفتاح اهوازیان، مشاور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، مهمانان ویژه از جبهه مقاومت و جمعی از مسئولان کشوری و لشگری در پارک موزه دفاع مقدس سمنان برگزار شد.

برگزاری اولین اجلاسیه شهدای رزمی مهندسی استان سمنان

این مراسم با همت سازمان بسیج مهندسی و عمران استان و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان انجام شد.

شایان ذکر است در استان سمنان، 129 شهید مهندسی رزم شناسایی شد که ایجاد زیرساخت ها برای هر عملیات چه آبی و چه خاکی به عهده ی این شهدا بوده است.

برگزاری این مراسم در راستای کنگره ی 3000شهید استان برگزار و در سال های آینده نیز به صورت تخصصی تر و با هدف شناسایی و معرفی مهندسین شهیدی که در جنگ تحمیلی حضور داشتند ادامه خواهد داشت.  

در ابتدای این مراسم سرهنگ امامی به عنوان جانشین  محمد حمیدی رئیس ستاد اجلاسیه، ضمن خیرمقدم به خانواده‌های معزز شهدا و رزمندگان 8 سال دفاع مقدس از شهدای مهندسی رزم به عنوان سنگرسازان بی سنگر یاد کرد و گفت: مهندسین رزم یکی از شاخه‌های مهندسی است که فضای گسترده‌ای از فعالیت‌ها را داراست. این شاخه در ابتدایی‌ترین روزهای دفاع مقدس یک نهال نوپایی بوده و با توجه به جنگی که آغاز شد یکی از الزامات به شمار می‌رفت. جنگ ایران با عراق، با ابتدایی‌ترین امکانات و از ساختن یک سنگر شروع شد تا بحث راهسازی و عملیات‌های گسترده و پیشرفت‌هایی که در فاصله کوتاه اتفاق افتاد که نمونه بارز آن عملیات بزرگ خیبر بود.

امامی افزود: اقداماتی که مهندسی رزم در 8 سال دفاع مقدس با دستانی خالی انجام داد، خوشبختانه امروز در مرتبه بسیار عالی قرار دارد که همه ی آن تجربیات اقداماتی بود که در 8 سال دفاع مقدس به دست آمد. بعد از دفاع مقدس بحث توسعه و سازندگی کشور رقم خورد همه اقداماتی که امروز در ابعاد مختلف شاهد آن هستیم از بحث راهسازی، تونل، مترو و... ازاقدامات شایسته‌ای بوده که مدیون 129 شهید مهندسی رزم استان می‌باشد. لذا به پاس قدردانی و زنده نگه داشتن یاد و خاطره ی این عزیزان این مراسم تدارک دیده شده است و مقدمه‌ای است برای برگزاری هر چه بهتر کنگره ی 3000 شهید استان که به همت مسئولان، خانواده‌های شهدا در آینده ای نزدیک برگزار خواهد شد.

وی ضمن تشکر از اقداماتی که استان در این ستاد اجلاسیه انجام داد تصریح کرد: این عمل، یک کار ستادی و جمعی بوده است که همه بزرگواران در نهادها، بسیج مهندسین عمران به عنوان خادم شهدا این مسئولیت را بر عهده گرفته و خوشبختانه اقدامات خوبی صورت گرفت.

سرهنگ امامی در پایان گفت: ارج می‌نهیم یاد و خاطره همه شهدا و شهدای مهندسی رزم خصوصاً شهید شاطری که از مهندسین عزیز هم در 8 سال دفاع مقدس و هم در جبهه مقاومت بوده اند و نقش ویژه‌ و بی بدیلی را ایفا کردند.

در ادامه این مراسم که همراه با خاطره گویی، روایتگری و همچنین تبیین نقش رزمندگان استان سمنان در گردان‌های رزمی و مهندسی بوده است،حجت الاسلام والمسلمین میرعلی اکبری به روایتگری جنگ پرداخت و گفت: جوان دیروز در جنگ دیروز و جوان امروز در جنگ امروز قرار دارد. جنگ دیروز جنگ از آسمان و دریا و زمین بوده است و ذائقه مهمات بوده اما در جنگ امروز جنگ قرارگاه نیست جنگ مرزها نیست بلکه جنگ مغزهاست.

اکبری در ادامه افزود: به جرات می‌گوییم که جوان امروزی با تمام امکاناتی که در دسترس دارد اما هنوز جوان دیروزی را الگوی خود قرار می‌دهد چرا که نگاه آن جوانان یک نگاه تحولی جهشی بوده است در مراحل بعدی وارد تفکر جهادی شده‌اند. باید بگوییم که اگر نگاه، جوانگرایی باشد؛ تفکر، جهادی باشد و نگاه تحولی جهشی باشد اما تمدن ساز نباشد هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد. 

در ادامه این مراسم سردار «عبدالفتاح اهوازیان» مشاور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز ضمن خیر مقدم به خانواده معزز شهدا گفت: بزرگداشت شهدای مظلوم مهندسی رزم، این سنگرسازان بی‌سنگر که با حداقل امکانات بهترین افکار را در جنگ پیاده کردند نشان می‌دهد که حضور این افراد در جنگ نقش اساسی در پیروزی رزمندگان اسلام داشته است و نمونه ی بارزآن ساخت جاده حضرت سیدالشهدا ظرف مدت 72 روز به همت همین عزیزان بوده است.

اهوازیان افزود: برگزاری این یادواره ها تنها بخشی از مسئولیت خطیری را که در قبال شهدا داریم را جبران می کند چرا که بی تردید هر کاری برای این شهدا انجام شود کم است.

وی گفت: نیروی مهندسی  به نوعی خود را پیش مرگ رزمنده‌ها می‌کرد و امروز الگوهای ما شهدا هستند. شهید شاطری می‌گفت مسئولیت، امانت است غارت نیست. در این جمله ناگفته های فراوانی نهفته است که مسئولان باید به آن اهتمام ورزند.

مشاور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: 8 سال دفاع مقدس فرزندان این سرزمین با حداقل امکانات از خاک این کشور دفاع کرده و به پیروزی دست پیدا کرده اند و امروز به همت شهدای عزیز به کشوری تبدیل شده ایم که از تهدید دشمن نمی‌هراسیم. جوانان امروز نه انقلاب را دیدند نه جنگ و نه شهدا را اما بصیرت آنها بیشتر است ما دیده‌ها را فراموش کرده‌ایم اما جوانان امروز شنیده‌ها را باور کردند. استان سمنان زادگاه شهیدانی ست که هیچگاه برای کسی شناخته نشده بودند سید رضی عمادی چاشمی نمونه این شهداست.

محمدرضا هاشمی استاندار سمنان نیز در این مراسم با بیان اینکه مراسم کنگره 3000 شهید استان را در پیش رو داریم، گفت: همه این یادواره‌ها زمینه ساز و شکل‌گیری مناسبی برای برگزاری این کنگره خواهد بود لذا از تمامی بانیان و برگزارکنندگان این اجلاسیه تشکر می‌کنم.

 استاندار سمنان با بیان اینکه سید رضی عمادی به معنای واقعی در گمنامی به سر بردند گفت: نمونه سید رضی‌ها در کشور کم نداریم از شهدای 8 سال دفاع مقدس که خوش درخشیدند و برای دفاع از کیان کشور مقاومت و دفاع کردند. در قالب سنگرسازان بی سنگر و مهندسین رزم که خود را در مسیر تیر مستقیم دشمن قرار دادند اما اجازه ندادند تعرضی به این آب و خاک صورت گیرد.

استاندار سمنان گفت: امروز با افتخار می‌گوییم که هشتمین کشورتولید کننده تسلیحات نظامی هستیم، امروز خیلی از کشورها و ابرقدرت‌ها که در حوزه‌های اقتصادی و نظامی حرفی برای گفتن دارند در نوبت خریدهای پهپادهای جمهوری اسلامی هستند، امروز با تکیه بر سخنان امام راحل که فرمودند انقلاب را صادر خواهیم کرد به معنای واقعی انقلاب صادر شد، امروز در همه معادلات سیاسی و نظامی، کشورما تاثیرگذار بوده است امروز ما به فرهنگ ایثار و شهادت بیشتر نیاز داریم چرا که امروز گرفتار خیلی از آسیب‌های اجتماعی شده‌ایم.

هاشمی تصریح کرد: ما 8 سال دفاع مقدس را با تمام وجود درک کرده‌ایم وقتی که فضای مجازی و شبکه‌های تلویزیونی به معنای واقعی وجود نداشت، امروز در این عصر، جوان ما در مسیر انقلاب گام برمی‌دارد و می‌توان گفت یک نوع ایثار و فداکاری رقم می‌خورد اگر امروز با این فضای مجازی و تهاجمات فرهنگی که دشمن تا خانه‌ها رخنه کرده است ایمان و اقتدار و تدین خود را حفظ کنیم می‌توانیم بگوییم کار بزرگی کرده‌ایم. امروز به جرات می گوییم خانواده ی شهدا و شهیدان عزیز نیاز به این یادواره‌ها ندارند این یادواره‌ها تلنگریست برای مسئولان تا بدانند که بارمسئولیتشان بسیار سنگین است. امروز اگر به دنبال ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستیم باید خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار دهیم. افزایش امید و رضایتمندی در جامعه یکی از مسئولیت‌های سنگین مسئولان خواهد بود. نسل جدید را با تفاوت‌های تهاجم فرهنگی و تهاجم نظامی آشنا کنیم تهاجم نظامی ترس و وحشت را به دنبال دارد اما تهاجم فرهنگی بسیار شیرین و شیواست، تهاجم نظامی با اطلاع قبلی است اما تهاجم فرهنگی بی اطلاع است در تهاجم نظامی موقعیت زمانی و مکانی مشخص است اما در تهاجم فرهنگی مشخص شده نیست و خیلی فریبنده است.

 استاندار سمنان در پایان از برگزارکنندگان این اجلاسیه و خانواده شهدا تشکر کرد و گفت: امید داریم این برنامه ها بتواند شهدای ما را به نسل جدید به درستی معرفی کند.

در پایان این مراسم از کتاب فاخر«مشق‌های فیاض، برای حسام خوشنویس» درباره ابعاد زندگی سردار حاج حسن شاطری به قلم معلم بسیجی علی عینعلی رونمایی شد همچنین اثر فاخر از یک فیلمنامه معتبر ضد صهیونیستی زمین جهنم نیز رونمایی شد. همچنین در پایان این اجلاسیه از خانواده‌های شهدای شاخص با اهدای لوح و هدیه تجلیل به عمل آمد. همچنین از رزمندگانی که در حوزه مهندسی رزم فعالیت می کردند تقدیر به عمل آمد. شایان ذکر است خانواده هایی که بنا به دلایلی در این مراسم حضور نداشتند در طول سال از آنها دیدار و تقدیر خواهد شد.

برگزاری اولین اجلاسیه شهدای رزمی مهندسی استان سمنانبرگزاری اولین اجلاسیه شهدای رزمی مهندسی استان سمنانبرگزاری اولین اجلاسیه شهدای رزمی مهندسی استان سمنانبرگزاری اولین اجلاسیه شهدای رزمی مهندسی استان سمنانبرگزاری اولین اجلاسیه شهدای رزمی مهندسی استان سمنانبرگزاری اولین اجلاسیه شهدای رزمی مهندسی استان سمنانبرگزاری اولین اجلاسیه شهدای رزمی مهندسی استان سمنان

» عکس ها و گزارش :صدیقه رهایی   (خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان)         

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر